לתפוש את הרגע המושלם – ברישניקוב מאחורי המצלמה

תערוכת הצילום "לרקוד בדרך זו" של מיכאל ברישניקוב הוצגה בסוזן דלל. "אני מנסה לתפוש את הרגע שבין הדברים, אותו רגע מושלם ולא רגיל שבו מתבטא אותו דבר ייחודי שקיים ברקדן הספציפי עצמו"

מיכאיל סרישניקוב

ברישניקוב ויאיר ורדי על רקע צילום מהתערוכה – צילום: יאירה יסמין/אפוק טיימס

"מהו הפורום האמנותי הזה שכל כך קשה לכתוב עליו ולהסביר אותו? המיסתורין הזה של האמנות, מהו הדבר הזה? חלק מהאמנים חיים את כל חייהם באמנותיות ואף אחד לא אמר להם איך…"

כך ניסה הרקדן מיכאיל ברישניקוב לתאר את הבלתי יתואר, להגדיר את חוויתו את האמנות על גווניה הרבים, כאשר ביקר באוקטובר בארץ לרגל פתיחת תערוכת הצילומים שלו בסוזן דלל.

כן, הוא גם מצלם.

זהו ביקורו השלישי של ברישניקוב בסוזן דלל כאשר בפעם הראשונה הוא הופיע במופע מחול, בשנייה כשחקן במחזה "בפריז" והפעם עם תערוכת צילומיו שהוצגה במשך ארבעה ימים. הצילומים הוצגו למכירה וההכנסות נתרמו לטיפוח היצירה הישראלית הצעירה במחול במרכז סוזן דלל.

בתערוכה "לרקוד בדרך זו" צילם ברישניקוב רקדנים ממקומות שונים בעולם בסיטואציות שונות, מרקדני רחוב, היפ הופ, סלסה בקריביים, הולה הולה מהוואי ופלמנקו, עד לעבודות על במה של טובי הכוריאוגרפיים העכשווים.

מיכאיל סרישניקוב

ברישניקוב בפתיחת התערוכה – צילום: יאירה יסמין/אפוק טיימס

"אף פעם לא חשבתי לצלם ריקוד כי חששתי שזה מקפיא את הרגש". אך הרקדן שבו מצא דרך משלו לצלם גם ריקוד. לצלם תנועה. "אני מנסה לתפוש את הרגע שבין הדברים, אותו רגע מושלם ולא רגיל שבו מתבטא אותו דבר ייחודי שקיים ברקדן הספציפי עצמו, מה שהוא נותן מעצמו בריקוד. לרקוד זה באמת דבר עתיק. בטקסים בתרבויות עתיקות רקדו מסביב למדורה. מהו הצורך הזה לזוז באופן כזה? זה משמח, זה אירוטי, זה טרגי, אבל מדוע? זו שאלה גדולה. מדוע אדם אוהב דווקא צורת מחול מסוימת או רקדן מסוים, האם זו הכוריאוגרפיה? האם זה הרקדן? זה עדיין לא מסביר את הריקוד. יש משהו באותו אדם וזה הדבר, זה לא בהכרח משהו טכני. אלוהים נמצא בכל אחד מאיתנו, והרגע הזה בתרגיל הרוחני הזה כמו ריקוד הוא הקומבינציה של הרגעים האלו. זה משהו רוחני שיוצא ממנו ואינך מבין למה או מה זה, ואת זה ניסיתי לתפוש".

כל הצילומים שהוצגו בתערוכה הם מחוץ לפוקוס, כמובן בכוונה. הרעיון כולו הוא לתפוס את התנועה תוך כדי שהיא קורה ואז בצילום אפשר לראות שהיא יוצרת צורות, ביניהן אף גיאומטריות, חלקן מזכיר קצת להבה, אפשר לראות את האנרגיה שבתנועה מתייצבת לצורה וצבע. ברישניקוב מדגיש שהרגש שהרקדן מכניס בהחלט עובר דרך צורת צילום זו, בהחלט מעביר את המסר.

הוא סיפר בחיוך שמישהי שראתה את העבודות שלו אמרה לו בזהירות: "אני מאוד אוהבת אותן, אתה יודע, אבל הם לא קצת לא מפוקסות…?

מיכאיל סרישניקוב

"המחשבה שצילומי יתרמו ליצירה במחול גורמת לי אושר רב" – צילום: יאירה יסמין/אפוק טיימס

התמונות נראות כמו ציור וערוכות במחשב. לעיתים עוברות מניפולציה כפי שהוא אומר, הוא מוסיף צבע על הצילומים ומשחק עם החומרים ומודה שהרבה פעמים זהו פשוט מזל. לאחר שעות ארוכות של צילום ועבודה בחדר החשוך פתאם נגלים דברים שאפילו לא התכוון אליהם. "הנה זה ה'פיקאסו' שלי וזה ה'פרנסיס בייקון' שלי" הוא אומר.

המחול הוא עדיין הדבר העיקרי בשביל ברישניקוב והוא מודה שהצילום אינו הצד החזק ביותר שלו והוא עדיין בגדר מתנסה ואינו מהוקצע לחלוטין. אך כמו שהוא אומר: "אבל לפחות זהו משהו שאני עושה, משהו מקורי שלי".

ברישניקוב שהה בישראל במשך כל ימי התערוכה ובמפגש עימו בפתיחת התערוכה סיפר על אהבתו לצילום ועל ההתנסות המרתקת בעריכת הצילומים במחשב ובעבודה בחדר החשוך. על אף הקריירה העולמית שלו בריקוד הוא חם וצנוע, והתייחס בגובה העיניים אל האנשים והעיתונאים שבאו למפגש.

מיכאיל סרישניקוב

"אלוהים נמצא בכל אחד מאיתנו, והרגע הזה בתרגיל הרוחני הזה כמו ריקוד הוא הקומבינציה של הרגעים האלו" – צילום: יאירה יסמין/אפוק טיימס

כאמן ברמ"ח אבריו ויוצר בתחומים שונים, ברישניקוב מתייחס לתחומים השונים באמנות כביטויים של משהו עיקרי ומהותי: "אני מעלה שאלות על מה זו בכלל אמנות. כל כך קשה לומר משהו או לכתוב על המצויינות או על המיסתורין של האמנות. יש אנשים שצורת חייהם היא אמנות. הדרך בה הם מדברים ומתלבשים, מה מדרבן ומרגש אותם, הדרך בה הם חיים, אפילו החיים הם יצירת אמנות".

אל התערוכה שהוצגה ב 24- 27 באוקטובר הגיעו כ- 3600 איש. סך ההכנסות ממכירת הצילומים הגיע ל-466,000 ¤. ברישניקוב שתרם את צילומיו הביע התרגשות מתשומת הלב והחום להם זכה: "הצילום שלי הוא קודם כל מחווה לרקדנים, לכישרון שלהם. שמחתי מאוד לעזור למרכז סוזן דלל וליוזמה המבורכת למען יצירה צעירה במחול. פגשתי פה קהל חם ואוהב למחול, קהילת מחול נמרצת, אנשים מעניינים שרואים בתרבות ערך עליון והמחשבה שצילומי יתרמו ליצירה במחול גורמת לי אושר רב".

יאיר ורדי, מנכ"ל סוזן דלל תיאר את ביקורו של מיכאיל ברישניקוב כביקור של אמן גדול וידיד אמת ואמר שתערוכה זו באה בעקבות ביקוריו הקודמים בהם ברישניקוב נחשף לסצנה התוססת של המחול הישראלי בסוזן דלל ותרומתו היא נדבך נוסף המאפשר להמשיך לעודד יצירה ויוצרים ישראלים".

Leave a Reply

הירשמו לחשבון ניסיון

ותוכלו לקרוא את כל הכתבות למשך 24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

במילוי הפרטים ולחיצה על כפתור אני מאשר/ת קבלת דיוור פרסומי ותוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה מאת אפוק טיימס ישראל. אנחנו לא אוהבים ספאם. לכן מתחייבים לא להעביר את פרטיך לגורם שלישי כלשהו.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!