מולייר על אופניים, סרט הפתיחה של פסטיבל הקולנוע הצרפתי

דרמה קומית שנונה לא רק לאוהבי התיאטרון והשפה הצרפתית

פבריס לוקיני

פבריס לוקיני בתפקיד סרז'

מפיקי פסטיבל הקולנוע הצרפתי עשו החלטה נבונה כשבחרו להציג את "מולייר על אופניים" בתור סרט הפתיחה של הפסטיבל. זוהי קומדיה שנונה בכיכובם של פבריס לוקיני ("הנשים בקומה השישית") שגם הגה את הרעיון לסרט יחד עם הבימאי פיליפ לה גה ולמברט וילסון ("המטריקס").  משחקם האינטליגנטי, בצרוף הדיאלוגים המצוינים והצילומים היפיפיים של ז'אן קלוד לאריו גורמים להנאה צרופה.

סרז' (פבריס לוקיני), שחקן תיאטרון ותיק, פרש מהמקצוע כי אינו יכול לסבול עוד את הצביעות הכרוכה בכך והלך להתבודד בבית הוריו הנמצא באי מרוחק. הוא מתנתק מהסביבה, מתרחק מחברת אנשים וחי בשלווה עד שביקור מחברו הוותיק גוטייה (למברט וילסון) מפתיע אותו.

גוטייה, שהוא שחקן תיאטרון וכוכב אופרת סבון מצליחה, הגיע בעצם כדי לשכנע את ידידו לשוב ולשחק יחד אתו במחזה "המיזנטרופ" של מולייר.

סרג' שמעיד על עצמו כי עתה משפרש מהתיאטרון והאנושות הוא מיזנטרופ בעצמו, מציע כי לפני שיחליט אם הוא מוכן לחזור יערכו השניים חזרות ויקראו את טקסט ההצגה בביתו על האי. אבל יש לו דרישה: שבכל פעם יחליפו השניים ביניהם את התפקידים הראשיים של אלססט ופילינט.

הם מתחילים בחזרות ומעתה זהו פשוט תענוג צרוף לשמוע את שניהם קוראים את תפקידיהם. הם עושים את זה בבית, בבית קפה וברכיבה על אופניים ותוך כדי כך מתגלעים ביניהם קונפליקטים שאותם הם פוטרים בחביבות ובנועם ולאט לאט מתחילה להיחשף האישיות של כל אחד מהם שמתאימה לא במקרה גם למתרחש בהצגה המקורית.

למברט וילסון

למברט וילסון בתפקיד גוטייה

כמו במחזה המקורי, גם כאן חוברת אל השניים נערה פוחחת ויש גם אישה איטלקייה גרושה שמבקשת את קרבתם.

"המיזנטרופ" של מולייר הוא מחזה שפבריס לוקיני קשור אליו מאוד. לוקיני עצמו מתגורר על אי ובכל יום הוא נוהג לעבוד על המחזה במהלך צעידות הבוקר הארוכות שלו. "אני נסער מהאינטליגנציה של הדמות של פילינט", אמר בראיון לקראת יציאת הסרט לאקרנים, "זהו אדם שהבין שמוח ייחודי כמו שלו יכול להתקדם ופועל רק תחת מעטה של מסיכה. יש לי דימוי של המסכה הזו במונחים מעולמו של ניטשה. במילים אחרות כמו שהוא אומר לאלססט, 'מסכן שכמותך האם אתה עדיין חושב שאתה צריך לומר את האמת? האמת היא רק ההיסטריה שלך'. אני אוהב את האמת המעט מטופשת של אלססט. אני אוהב את העימות, המפגש עם העוצמה של השפה והדרך בה אנחנו בוחנים אותה במונחים של השפה המודרנית".

"עבדתי על 'הנשים בקומה השישית', מספר הבמאי פיליפ לה גה, "וניסיתי לשכנע את לוקיני לגלם את התפקיד. לוקיני הוא מאוד מפוזר, הוא שוכח טקסטים במוניות, בחדרי מלון ואף פעם אין לו טקסט ביד. הגעתי לאי שבו הוא גר כדי לתת לו עותק חדש. שמתי אותו בסלסלה ורכבתי אליו על אופניים. אבל איבדתי את דרכי בשדות. הוא בא לחפש אותי גם על אופניים. הלכנו ותוך כדי הליכה אמרתי לו 'אתה מיזנטרופ אמיתי' ומיד הוא התחיל להקריא את ההתחלה של מחזה של מולייר. הוא שיחק את שני התפקידים מושלם. ופתאום על המקום ראיתי את הסרט. סיפור על שחקן מתבודד באי דה רה".

"השמיים היו מעוננים, השמש שקעה, האווירה הייתה קרובה לטקסט בתיאטרליות של החיים עצמם. הוא סיפר לי שלפני 30 שנה הופיע על הבמה בהפקה של 'המיזנטרופ' והתחלף עם שחקן אחר בשני התפקידים הראשיים. זמן קצר אחר כך דברתי איתו על הנושא של הסרט הזה והוא אמר אני אעשה את זה".

קדימון של הסרט מולייר על אופניים:
[youtube id="Ko73QS1EBmk" width="600" height="340" position="left"]

Leave a Reply

הירשמו לחשבון ניסיון

ותוכלו לקרוא את כל הכתבות למשך 24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

במילוי הפרטים ולחיצה על כפתור אני מאשר/ת קבלת דיוור פרסומי ותוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה מאת אפוק טיימס ישראל. אנחנו לא אוהבים ספאם. לכן מתחייבים לא להעביר את פרטיך לגורם שלישי כלשהו.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!