טנג'רי – שמיים כחולים

ספור אהבה שובה לב המתרחש על רקע נופיה הקסומים של קירגיסטן

טנג'רי-שמים כחולים

אמירה, אישה בעקבות גורלה

"טנג'רי- שמים כחולים" (Tengeri)  הוא סרט אחר, העוסק בתרבויות אחרות סגורות שזר לא מגיע אליהן. זהו סיפורו של טמור, שעבד שנים רבות מחוץ לביתו אבל מחליט לחזור אל כפר הולדתו שבערבות קירגיסטן. מכיוון שעברו שנים רבות מאז עזב את כפרו, הוא אינו זוכר במדויק את הדרך והולך בדרכים לא דרכים על רקע הרים מושלגים ומדרונות מוריקים ושואל אנשים איך להגיע אל הבית.

לבסוף הוא מגיע אל מחוז חפצו, שורה של בקתות פזורות בעמק. כשהוא מגיע אל בית משפחתו מסתבר כי אביו נפטר שנים מספר לפני כן. אנשי הכפר מקבלים אותו כאחד משלהם אבל הוא עצמו אינו מסוגל להשתלב במנהגים השמרניים ולעתים אכזריים. העלילה עוברת לתאר את החיים היומיומיים של אנשי הכפר. רעיית הפרות, השמחות, משחקי הילדים, עבודת הנשים והגברים וגם היחס הלא אנושי של חלק מגברי הכפר כלפי נשותיהם.

טימור פוגש את אחת הנשים הללו, אמירה, והוא עד להתאכזרות של בעלה כלפיה. הוא מתאהב בה ומחליט להציל אותה מגורלה האומלל. השניים בורחים אל ההרים , בהתחלה אל הוריה של אמירה ולאחר מכן ממשיכים בדרכים כשבעלה של אמירה וחבריו דולקים אחריהם ורוצים להרגם.

טנג'רי-שמיים כחולים

אמירה בורחת מביתה

היופי בסרט הוא לאו דוקא בספור העלילה אלא באפשרות להציץ  אל תרבות אחרת המתקיימת במקום נידח על רקע של נופים מהממים.

הבמאית מארי ז'אוול דה פונשוויל מכירה היטב את התרבויות הללו של המזרח שהסרט עוסק באחת מהן. בעבר היא ביימה מספר סרטים דוקומנטריים קצרים המתרחשים רובם במרכז אסיה.

בריאיון שערכה ההפקה לקראת יציאתו של הסרט סיפרה הבמאית מארי ג'אול דה פונשוויל: "תמיד שאלתי את עצמי מה קורה לכל אותם מהגרים מהמזרח שהמערב מסרב לקלוט. תמיד חשבתי שהאנשים הללו – גברים ונשים שאנחנו שולחים בחזרה לארצותיהם, בוראים לעצמם עולם חדש הנמצא איפה שהוא בחצי הדרך בין עולמנו שלנו לעולמם שלהם. עולם שאולי גם אנחנו נדע יום אחד להעריך". זו נקודה מעניינת שאפשר לחשוב גם כלפי מהגרי העבודה הרבים החיים היום בישראל.

טנג'רי-שמים כחולים

אמה של אמירה שלא ששה לביקורה של הבת שברחה מהבית

דה פונשוויל ממשיכה ומספרת  כי  לדעתה "אדם לא יכול לחזור למקום שהוא נלחם וסיכן את חייו כדי להתרחק ממנו, מבלי למות מבפנים. כדי לשרוד הוא חייב להמציא, אבל כדי להמציא הוא צריך שיהיה לו אומץ רב. ואנחנו יכולים למצוא את האומץ הזה רק בתוך עצמנו. וכשאחרים מתבוננים בנו ומגלים בנו עניין. וכשאנו מגלים לבסוף את היכולת לראות גם את הסובבים אותנו, הכל יכול לנוע מחדש שוב, והחיים מתחילים מחדש.

כשרואים את טמור באזיקים על החוף בכפר קאלה, שבקירגיסטאן בתחילת הסרט. מיד רציתי, כבמאית, לדעת מהיכן הוא מגיע. רציתי לעקוב אחרי האדם הנואש הזה בדרכו חזרה לארץ מולדתו ולגלות, ולחקור ולהיות לצידו עקב בצד אגודל. מה נשאר מהאדם כשלא נשאר לו שום דבר בעולמנו. בעיקר רציתי לגלות איך אותו אדם יכול להצית את האש הקטנה, אש האהבה, שרק היא בלבד יכולה להצעיד אותו קדימה ולהתניע את חייו מהתחלה."

טנג'רי-שמים כחולים

אנשי הכפר בחגיגה מקומית

הסרט נראה יותר כמו סרט דוקומנטרי ומשדר אמינות רבה מאוד. השחקנים אלבינה אימאצ'ובה, לימבק קלמוראטוב והלן פטארוט נראים ממש כאנשי המקום. התלבושות הססגוניות והנופים המרהיבים יחד עם המשחק המצוין והכנה של כולם יוצרים חוויה מהנה שלא כדאי להחמיץ.

סרטים נוספים שפונשוויל ביימה: "קיץ בטיבט" ו"שבע נשים טיבטיות"- שגם יצא כספר. ב 1990 יצרה סרט דוקומנטרי באורך מלא "לונג טה – הפרשים של הרוח". העוסק בעולמם של הטיבטים 40 שנה אחרי הפלישה הסינית וצולם במקומות שאף איש קולנוע או עיתונאי לא הגיע אליהם עד אז. את הגרסה הצרפתית קריינה איזבל אדג'ני וריצ'רד גיר בגרסה האמריקאית. ב-1991 יצרה סרט דוקומנטרי על מסעו של הדלהי לאמה לרוסיה, וסרט על אוצרות האמנות הבודהיסטית וב-1995 יצרה את סרטה העלילתי הראשון "מולום מלך המונגולים". הסרט זכה בפרס בפסטיבל בשיקאגו לקולנוע לילדים והוצג בפסטיבלים רבים בעולם. "מולום השמאן והילד" יצא כספר ילדים בצרפת.

הירשמו לחשבון ניסיון

ותוכלו לקרוא את כל הכתבות למשך 24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

במילוי הפרטים ולחיצה על כפתור אני מאשר/ת קבלת דיוור פרסומי ותוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה מאת אפוק טיימס ישראל. אנחנו לא אוהבים ספאם. לכן מתחייבים לא להעביר את פרטיך לגורם שלישי כלשהו.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!