מהפכת המשקל והצבע בעולם הדוגמנות

השחקנית אלמה דישי בקמפיין לטריומף  |  תמונה: אלירן-אביטל

השחקנית אלמה דישי בקמפיין לטריומף | תמונה: אלירן-אביטל

שנה החולפת חווינו כמה פרידות דרמטיות ממעצבים גדולים, ממותגים כושלים ומטרנדים מאוסים – אך הפרידה הדרמטית ביותר היא גם זו שנוגעת בכל אחד ואחת מאיתנו באופן אישי: אידיאל היופי כפי שהכרנו אותו התחיל לפנות את מקומו לטובת הגדרה רחבה יותר וסובלנית יותר שלו.

תעשיית האופנה נראית כליברלית ונועזת, אך כשזה נוגע לגוף שלה, מסתבר שהיא הרבה יותר שמרנית משנדמה, ומצטמצמת למידות 34-32. מאז שקייט מוס חוללה מהפך בעולם האופנה ב-1993 והכניסה את ה״הירואין שיק״ לאופנה, ודוגמניות של ״ויקטוריה סיקרט״ נאלצות לבחור בדיאטות חלבונים לפני עלייתן למסלול, נראה שמשהו השתנה. שנת 2014 מקדמת אותנו לקראת מהפכה של הגדרת מידות גוף אפשריות יותר.

לא ברור מתי נקבע הסטנדרט הבלתי אנושי הזה. המידה הממוצעת של נשים בעולם המערבי היא 42, כך שרק שני אחוזים מהאוכלוסייה יכולות להיכנס למידות שמציגה לנו תעשיית האופנה. כך גם קורה כאשר תופרים בגד – מידת הבסיס היא 38 ומשם מעלים ומחסירים מידות.

השראה גדולה: הדוגמנית ריי שגב, חלוצה ישראלית בדרך לתפיסת גוף בריא יותר  |  Alon-Shafransky

השראה גדולה: הדוגמנית ריי שגב, חלוצה ישראלית בדרך לתפיסת גוף בריא יותר | Alon-Shafransky

הגודל כן קובע: דוגמניות ה״פלאס סייז״ קנדיס הופיין ומריטה פרינג  |  Ilya S. Savenok:Getty Images

הגודל כן קובע: דוגמניות ה״פלאס סייז״ קנדיס הופיין ומריטה פרינג | Ilya S. Savenok:Getty Images

בכל מקרה המהפכה כבר כאן. הקמפיין של ״ווג״ לבגדים תחתונים עבור נשים בכל מידה ובכל גזרה במידה 44 או בקאפ E, ותמונות של דוגמנית העל לארה סטון שהצטלמה עבור יורגן טלר לסדרת תמונות עירום לא מלוטשות שמציגות את גופה שנה לאחר לידה, מבשרים שינוי – שניהם חוגגים שונות פיזית.

לשעבר מלכת היופי טיטי איינאו בעת ביקורו של נשיא ארה״ב ברק אובמה  |  אבי אוחיון, לע״מ

לשעבר מלכת היופי טיטי איינאו בעת ביקורו של נשיא ארה״ב ברק אובמה | אבי אוחיון, לע״מ

אלה אינן הדוגמאות היחידות מהתקופה האחרונה: קיירה נייטלי הצטלמה ללא פוטושופ למגזין ״Interview״ ושם ניתן לראות מקרוב את קווי המתאר של החזה הקטן והלא סימטרי שלה, ללא שום ליטוש; ״טריומף״ בחרו בשחקנית אלמה דישי לקמפיין שלהם, ועוררו בכך דיונים רבים על הערכים בהן נשפטת אישה גם אם היא שחקנית; קלווין קליין הציג קמפיין הלבשה תחתונה עם דוגמנית במידה 40, שעורר ביקורת חריפה לאחר שהמגזין Elle תיאר אותה כדוגמנית ״גדולה״, אף על פי שבקמפיין המקורי היא לא הוצגה כשונה משאר הדוגמניות; ובשבוע האופנה האחרון בניו יורק שני מותגי אופנה הציגו על המסלול דוגמניות במידות גדולות לצד דוגמניות דקיקות.

זה לא הכול. במגזין ״ווג״ כבר מזמן מנסים להוביל מהפכה בתחום. בשנת 2012 המגזין יצר אמנה שכתבו 19 העורכות. האמנה הציעה רפורמה בתעשיית הדוגמנות ובמגזיני האופנה בעולם, וקראה לשימוש בדוגמניות בריאות על דפי המגזין, ולאסור על העסקת דוגמניות שסובלות מהפרעות אכילה או כאלה שטרם מלאו להן 16 שנים. 

הדוגמנית ג׳ני ראנק בקמפיין בגדי ים ל-H&M  |  תמונה: הנס מוריץ + H&M

הדוגמנית ג׳ני ראנק בקמפיין בגדי ים ל-H&M | תמונה: הנס מוריץ + H&M

״כל הבלגן הזה הוא בעצם מלחמה על להיות עצמנו ובסך הכול להרגיש נוח עם מי שאנחנו. דבר כל כך פשוט וכביכול מובן מאליו שכיום הוא כמעט בלתי אפשרי״, אומרת הדוגמנית ריי שגב, שעבור רבות היא חלוצה ומובילת דעת קהל בישראל בתחום דוגמניות ה״פלאס סייז״. בהרצאות שהיא מעבירה היא קוראת לבנות לעזוב מתווכים, כגון משקל, מדד ה-BMI, מגזינים, תפריטי דיאטה, כדורים מדכאי תיאבון וכו׳, ופשוט להקשיב לגוף שלנו, ללמוד אותו, לנסות דברים חדשים ולהתחבר אליו.

לא רק גבולות הגזרה של תעשיית האופנה התרחבו בעת האחרונה, אלא גם סקלת הצבעים שלה. פראדה בחרו בדוגמנית השחורה מלייקה פירת׳, ולקמפיין האביב שלהם את השחקנית לופיטה ניונגוו. בישראל נבחרה מלכת היופי טיטי איינאו האתיופית. שלא לדבר על קריאתה של דוגמנית העל אימאן להחרים מותגים שלא מעסיקים דוגמניות שחורות.

זו שהחליפה את איינאו, מור ממן, גם היא חלק מהמהפכה משום שהיא אינה רק פנים יפות, אלא כאלו המביאות אתן משב רוח רענן, לאחר שבגיל 13 השילה 30 קילוגרם ממשקלה באמצעות תזונה בריאה ומבוקרת והרבה אימון גופני, ובכך הפכה לאחת מנערות הפוסטר של מודל היופי הבריא.

אופנה כאמור נועדה לחלוף עם הרוח ואימפריות גם הן נופלות. יש האומרים שקלישאות מבוססות על המציאות, אבל אפילו תעשייה שלמה שמבוססת כולה על פנטזיה מתחילה להסיק כי לפעמים אין מנוס מאותה המציאות.

הירשמו לחשבון ניסיון

ותוכלו לקרוא את כל הכתבות למשך 24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

במילוי הפרטים ולחיצה על כפתור אני מאשר/ת קבלת דיוור פרסומי ותוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה מאת אפוק טיימס ישראל. אנחנו לא אוהבים ספאם. לכן מתחייבים לא להעביר את פרטיך לגורם שלישי כלשהו.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!