זמנו של העולם אוזל

אם נדרוש מהנבחרים לאמץ את חזון 20 אחוז אנרגיות מתחדשות עד 2020, השינוי יתרחש

הסיבה לכך שחמישה מיליון ליטר של נפט דלפו בערבה היא שיש צינור נפט שעובר באזור. הסיבה לכך שיש צינור נפט פעיל באזור היא שממשלות ישראל, בזו אחר זו, פגעו בכל המאמצים הראויים שנעשו להפחית את התלות של המדינה בדלקים פוסיליים.

ב-2012 המס על הדלק הכניס יותר מ-17 מיליארד שקל לקופת המדינה, ואפילו יותר מכך בשנים שלאחר מכן. גם רווחי המדינה מהגז הטבעי צפויים להיות עצומים. כך שאין לממשלת ישראל סיבה לוותר על הסטטוס קוו הקיים בתחום האנרגיה. זו אולי גם הסיבה שממשלת נתניהו הרגה את יוזמת המכוניות החשמליות וגרמה לרוב תעשיית האנרגיה הסולארית להיכשל או לעזוב את הארץ.

קשה לעשות שינוי בישראל. ב-2006 ״ערבה פאוור״ היה המיזם הסולארי המקומי הראשון שהקמנו אני, קיבוץ קטורה ודוד רוזנבלט. אבל רק חמש שנים לאחר מכן, ב-2011, חיברנו בקיבוץ קטורה את השדה הסולארי הראשון של ישראל בקנה מידה מסחרי.

היינו צריכים להתייגע בין 24 משרדי ממשלה שונים כדי להצליח ליצור את הרגולציה הנדרשת. לא הייתה ״גננת״ שיכלה לתאם את המאמצים בממשלה, ועד היום עדיין אין, בעוד הביורוקרטים ברשות החשמל מנהלים את העניינים ובדרך כלל פוגעים בתעשייה הסולארית.

באותה תקופה היה מובן במידה מסוימת מדוע שמו מגבלות על תחום האנרגיה הסולארית: בימים ההם מחיר ייצור חשמל באמצעותה היה גבוה ממחיר ייצור חשמל באמצעות גז טבעי. אבל היום אין זה המצב. האנרגיה הסולארית הגיעה למצב שבו מחיר ייצור החשמל באמצעותה זהה למחיר הייצור באמצעות רשת החשמל. הגיע הזמן להכניס עוד שני בעלי זכות הצבעה מהמשרד לאיכות הסביבה אל המליאה של רשות החשמל, כדי ששיקולים ירוקים יילקחו בחשבון.

לאחר מכן הגיע מיזם הרכב החשמלי, שהיה מאמץ ראוי. הוא אמנם נוהל באופן לקוי, אבל הממשלה הייתה זו שהרגה אותו בסופו של דבר בכך שמנעה את ההטבה במס שווי שימוש ובכך שמנעה את שחרורן של מכוניות חשמליות מהנמל, מה שהיה מאפשר תנאים סבירים למשקיעים לממן ולהציל את ״בטר פלייס״. ניתן היה להציל את המצב, מכיוון שכבר הייתה מונחת תשתית רכב חשמלי ברמה עולמית.

כיזם סביבתי, איבדתי הרבה מהאמון שלי במאמציה של הממשלה, ואני מאמין שהפעילות הולכת לעבור יותר ויותר לרמה המוניציפלית. תארו לעצמכם שכל עיר תהפוך לעיר ירוקה, החל מתאורה סולארית, מַכבשי-אשפה סולאריים במקומות ציבוריים, התייעלות אנרגטית ורכב חשמלי עירוני.

מה שצריך לקרות בבחירות הקרובות הוא שכל מפלגה תתחייב לקדם את החזון לפיו 20 אחוז מהאנרגיה של ישראל תגיע מאנרגיות מתחדשות עד 2020. כדי להצליח בכך צריך אקטיביסטים ומצביעים מרחבי הקשת הפוליטית שיעלו את הנושא הזה מול המתמודדים לראשות הממשלה ולכנסת.

מעניין שמצודה אחת של חשיבה ירוקה כבר נמצאת בבניין הכנסת עצמו. באביב הקרוב הכנסת תחנוך התקנה של פאנלים סולאריים על הגג. הכנסת עומדת להפוך לפרלמנט הירוק ביותר בעולם, עם התייעלות אנרגטית, מִחזור ואנרגיה סולארית. אני מקווה שכל זה יוכל גם להשפיע על המדיניות הממשלתית.

זמנו של העולם אוזל בכל הנוגע לשינוי האקלים, ועל כל מדינה לתרום את חלקה. על אחת כמה וכמה ״מדינת הסטארט-אפ״. ישראל אמנם אחראית לפליטה של פחות מאחוז אחד מגזי החממה, אבל כפי שחברִי שאול זינגר מלמד, ישראל יכולה להיות פלטפורמה לפתרון של בעיות גלובליות.

כך גם לגבי הבעיה הגלובלית של שינוי האקלים. הדרך לעצור את שינוי האקלים היא להמיר לגז טבעי את 2,600 תחנות הכוח המבוססות על פחם בעולם, כפי שאנו עושים כאן בישראל. אנחנו צריכים לעודד את ההשקעה באגירת אנרגיה, כך שבמדינה כמו ישראל, שבה 60 אחוז משטחה הוא מדבר, נוכל להשתמש באנרגיה סולארית גם בלילה. כמעט 100 אחוז מצריכת החשמל של ישראל בשעות היום יכולה להיות מסופקת על ידי אנרגיה סולארית, בזמן שהגז הטבעי יספק את הצריכה בלילה.

הבחירות הקרובות הן הזדמנות לאזרחי ישראל לבחור בממשלה ירוקה וכנסת ירוקה. אם נדרוש מחברי הכנסת או מהמפלגה שאנו מזדהים איתה לאמץ את חזון 20 אחוז אנרגיות מתחדשות עד 2020, השינוי יתרחש. ואז, בתקווה, צינור הנפט שדלף ייסגר לנצח.

קרדיט צילום: אדר יראון

הירשמו לחשבון ניסיון

ותוכלו לקרוא את כל הכתבות למשך 24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

במילוי הפרטים ולחיצה על כפתור אני מאשר/ת קבלת דיוור פרסומי ותוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה מאת אפוק טיימס ישראל. אנחנו לא אוהבים ספאם. לכן מתחייבים לא להעביר את פרטיך לגורם שלישי כלשהו.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!