שנת לילה רצופה היא בעצם המצאה חדשה – מתברר שיש דרך אחרת לישון

איך אתם ישנים בלילה? חוקרים גילו דפוס שינה שהיה נפוץ מאוד בעבר: ישנים כמה שעות, מתעוררים לזמן איכות שבו כותבים, יוצרים או עושים מדיטציה, וחוזרים לישון שוב. נדודי שינה באמצע הלילה, מסתבר, עשויים בעצם להיות דבר טוב

תמונה: fotolia

תמונה: fotolia

תום שוב התעורר באמצע הלילה. תוך שהוא מתהפך מצד לצד, הוא הציץ בדאגה בשעון המעורר: השעה שתיים לפנות בוקר, אבל הוא הרגיש עירני לגמרי. רק אחרי שעתיים של קריאה עצבנית של המיילים בסמארטפון, וזפזופ בין ערוצי טלוויזיה, הוא הצליח להירדם שוב. כבר חודש הוא מקפיד למלא את הוראות הרופא: לא לשתות קפה, לא לעשות פעילות גופנית נמרצת אחרי שש בערב, ולא לאכול ארוחה כבדה. הוא אפילו ניסה טיפול בהיפנוזה, שעזר רק לשבועיים. אחר כך שוב חזרו ההתעוררויות הליליות.

במעבדת השינה, אליה הלך בהמלצת הרופא, לא מצאו בעיות בנשימה, לא דיכאון ולא שום בעיות רפואיות אחרות. אבל עדיין, כל לילה, בסביבות השעה שתיים, הוא התעורר ערני לגמרי. הוא ניסה בהמלצת הרופא לקרוא עד ששוב תיפול עליו התרדמה, אבל הדאגה והחרדה ערפלו בכל פעם את מחשבתו: מה לא בסדר? מדוע הוא אינו יכול להירדם? וכיצד הוא יצליח לתפקד למחרת? 

אם יש  אנשים שמתעוררים באמצע הלילה, ולא נמצאו כל בעיות רפואיות, חשוב שידעו שפעם זה היה דפוס השינה המקובל

נדודי שינה מהסוג של תום, שמפריעים לשנת לילה רצופה, מריצים רבים למעבדות שינה או לבית המרקחת. אבל אולי יש להם הסבר מפתיע. אולי מה שנראה כהפרעה יכול להיות ברכה. שני מחקרים, האחד היסטורי והשני רפואי, טוענים שהמוסכמה הרווחת של שנת לילה רצופה, בת שבע-שמונה שעות, היא הרגל צעיר יחסית שבני אדם סיגלו לעצמם בעידן המודרני. לפני כן, בזמנים קדומים יותר, השינה שלנו הייתה מפוצלת לשני מקטעים, עם כמה שעות ערות ביניהן, טוען פרופסור רוג׳ר אקירץ׳ (Ekirch) מהמחלקה להיסטוריה באוניברסיטת וירג׳יניה-טק, ארה״ב. 

תומס וֶר (Wehr), פסיכיאטר במכון הלאומי לבריאות הנפש בארה״ב, מגבה אותו וטוען שבתנאים מסוימים אנחנו יכולים להחזיר את הדפוס הזה, ולהשתמש בו לטובתנו. ואולי גם לאלה שלא סובלים מנדודי שינה אבל סתם מתעוררים עייפים בבוקר יהיה טוב יותר לישון בשני מקטעים של שינה?

ישנים פעמיים כל לילה

פעם אנשים ראו את הערות באמצע הלילה כשעות היצירתיות ביותר. היום התעוררות באמצע הלילה נחשבת להפרעת שינה  |  Wikipedia

פעם אנשים ראו את הערות באמצע הלילה כשעות היצירתיות ביותר. היום התעוררות באמצע הלילה נחשבת להפרעת שינה | Wikipedia

כיצד הפך ההיסטוריון פרופסור רוג׳ר אקירץ׳ למומחה להפרעות שינה? האמת היא שזה הפתיע גם אותו. כאשר החליט אקירץ׳ לחקור את חיי הלילה באירופה שלפני המהפכה התעשייתית, הוא לא תיאר לעצמו שאחרי רבע מאה הוא ירצה בפני רופאים ופסיכיאטרים חוקרי שינה, על דפוס שינה קדום שנשכח בעידן המודרני.

הירשמו לחשבון ניסיון

ותוכלו לקרוא את כל הכתבות למשך 24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

במילוי הפרטים ולחיצה על כפתור אני מאשר/ת קבלת דיוור פרסומי ותוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה מאת אפוק טיימס ישראל. אנחנו לא אוהבים ספאם. לכן מתחייבים לא להעביר את פרטיך לגורם שלישי כלשהו.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!