״כשאנחנו מקשיבים לרובוט היכולות שלנו מתנוונות״

האוטומציה הורגת את הכישורים שלנו, טוען הסופר ניק קאר בראיון לאפוק טיימס, ומביא לא מעט דוגמאות: טייסים ששוכחים איך להטיס מטוס, רופאים שלא מבחינים בגידולים סרטניים וגם אנשים פשוטים כמונו שמנווטים עם ג׳י-פי-אס ומאבדים את יכולת ההתמצאות במרחב 


צילום: Merrick Chase Photography

צילום: Merrick Chase Photography

היום חורפי אחד, בפברואר 2009, המריא מטוס נוסעים מנמל התעופה ניוארק שבניו ג׳רזי לכיוון באפלו, ניו יורק. לשני הטייסים לא היה הרבה מה לעשות במשך הטיסה הקצרה הזאת. הקפטן הידידותי, מרווין רנסלו, בן 47 מפלורידה, שלט במטוס במשך ההמראה לזמן קצר, ואז העביר לטייס אוטומטי. חברתו לתא הטייס הייתה רבקה שו, בחורה בת 21 מסיאטל שזה עתה נישאה. הם עברו על צ׳קליסט שגרתי, ואז בשיחה נעימה – על משפחה, על קריירה, על חברים לעבודה, על כסף.

המטוס כבר עמד לנחות כל רגע בשדה התעופה של באפלו והגלגלים כבר נפתחו כשההגה החל לרטוט ולהרעיש. היה זה סימן לכך שהמטוס מאבד גובה, ועלול להגיע למצב הזדקרות. אם הטייס לא מגיב במהירות במצב כזה, הוא עלול לאבד שליטה במטוס.

הטייס הגיב במהירות, אבל עשה בדיוק את הדבר הלא נכון. הוא היה אמור לדחוף את ההגה קדימה כדי להטות את החרטום מטה וכך להשיג עוד מהירות. במקום זאת הוא משך את ההגה אליו, הרים את החרטום, וכך הפחית את המהירות האווירית.

ההנחה שעבודה ידנית היא באיזשהו אופן מעניינת פחות מעבודה אינטלקטואלית היא שגויה. נגר יכול לחשוב בדרכים הרבה יותר מעניינות ועמוקות מרואה חשבון

המערכת האוטומטית של המטוס למניעת הזדקרות הופעלה וניסתה לדחוף את ההגה קדימה, אבל הקפטן פשוט הכפיל את מאמציו למשוך אותו בחזרה אחורה. ״במקום למנוע הזדקרות, רנסלו גרם לה״, מתאר ניקולאס קאר את התקרית בספרו The Glass Cage: Automation and Us. המטוס יצא מכלל שליטה, והחל לצנוח. ״אנחנו מתרסקים!״, אמר הקפטן, רגע לפני שהמטוס נכנס בבית בפרבר של באפלו.

בני האינוויט (אסקימואים) איבדו את יכולת הניווט בגלל מכשירי הג׳י-פי-אס.   |  fotolia

בני האינוויט (אסקימואים) איבדו את יכולת הניווט בגלל מכשירי הג׳י-פי-אס. | fotolia

״ההתרסקות, שהרגה את כל 49 הנוסעים ועוד אדם אחד על הארץ, לא הייתה אמורה לקרות״, טוען קאר. לא היו תנאים מיוחדים והמערכות פעלו כשורה. הטייסים עברו אימונים כפי הנדרש, והיה להם די זמן להגיב להתראת ההזדקרות. אבל בעוד טייסים מסתמכים יותר ויותר על מערכות אוטומטיות, טוען קאר, הם מאבדים יותר ויותר מהכישורים של עצמם. וכשהם באמת נדרשים להשתמש בהם, מופיעות בעיות.

למרבה הצער, הדוגמה בבאפלו אינה היחידה. אחרי כמה תקריות בסגנון החליט חוקר בריטי בשם מתיו אבטסון לערוך ניסוי. הוא לקח 66 טייסים ותיקים וביקש מהם לבצע משימה מורכבת בסימולאטור: להנחית בואינג 737 עם מנוע מושבת במזג אוויר גרוע. כמה מהטייסים הצליחו במשימה, אבל אחרים נכשלו בה כישלון חרוץ. אבטסון גילה שקיים קשר מובהק בין יכולת הטסה ידנית בסימולטור (היכן שנכשלו הטייסים), לבין כמות הזמן המזערית שבה הם הטיסו מטוס באופן ידני בחודשיים האחרונים.

הסתמכות על אוטומציה, מסביר קאר בראיון לאפוק טיימס, תוך שהוא מסתמך על מומחים ועל מחקרים, יכולה לנוון במהרה את מומחיותם של הטייסים, להחליש את הרפלקסים שלהם ולהפחית את ערנותם. או במילים של טייס אחד שקאר מצטט: ״אנחנו שוכחים איך להטיס מטוסים״.

הירשמו לחשבון ניסיון

ותוכלו לקרוא את כל הכתבות למשך 24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

במילוי הפרטים ולחיצה על כפתור אני מאשר/ת קבלת דיוור פרסומי ותוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה מאת אפוק טיימס ישראל. אנחנו לא אוהבים ספאם. לכן מתחייבים לא להעביר את פרטיך לגורם שלישי כלשהו.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!