תמונה: Robbie Shade/Flickr

מייסדי גוגל: ״מה הטעם בתוכנית? היא תעכב אותנו״

רובנו מכירים את גוגל כמנוע חיפוש. היא הצהירה שמטרתה לארגן את כל המידע בעולם ולהפוך אותו לנגיש. אבל אז רכשה חברת רובוטיקה צבאית, המציאה מכונית ללא נהג, פיתחה בלונים שיספקו אינטרנט למיליארדי אנשים והשקיעה הון עתק בבינה מלאכותית. למה הפכה גוגל והאם אנו צריכים לחשוש מכך?

רבים ניסו להבין מדוע גוגל נכנסה לעסקי הרובוטיקה. האם היא מעוניינת להשתמש בהם כדי לאסוף יותר מידע על העולם? האם היא מעוניינת להיעזר בהם לייצור? כנראה שלא

הכרזתה של גוגל ב-10 באוגוסט 2015 נראתה דרמטית. רבים ניסו להבין מה פשר הרה-ארגון ומה משמעות החברה החדשה ״אלפבית״, שבראשה יעמדו מייסדי גוגל. למעשה, זה רק צעד אחד נוסף מבין רבים אחרים בלתי צפויים שעשתה בשנים האחרונות ענקית ההייטק.

מדוע גוגל – חברת חיפוש, או חברת פרסום, שהצהירה שמשימתה היא לארגן את כל המידע בעולם ולהפוך אותו לנגיש – החליטה לפתח מכונית ללא נהג ? מדוע היא החליטה לבצע בליץ רכישות של חברות רובוטיקה ב-2013, כולל חברה מובילה לרובוטיקה צבאית? מדוע גוגל משקיעה כל כך הרבה בבינה מלאכותית? לשם מה גוגל רוצה לפזר ברחבי העולם בלונים שיספקו אינטרנט ל-5 מיליארד האנשים שעדיין אינם מחוברים אליו? ומדוע היא שותפה במיזם רפואי להארכת חיים?

ובסופו של דבר, האם גוגל בעצם שינתה אסטרטגיה מאז שניסחה את הצהרת המשימה שלה, להנגיש את המידע בעולם? האם בכלל יש לה אסטרטגיה מסודרת שעל פיה היא מבצעת את כל הצעדים הגרנדיוזיים האלה בשנים האחרונות?

Chip Somodevilla/Getty Images

Chip Somodevilla/Getty Images

כדי להבין את גוגל ואת אופן פעולתה, דרוש להבין איך היא התחילה, וכיצד נוצרה התרבות הארגונית שלה.

״זאת משימה למוסד ללא כוונות רווח״

היה זה יום קיצי בשנת 1998, כששני הדוקטורנטים המבריקים הסתובבו להם בשבילי סטנפורד שטופת השמש. ״סרגיי, תשמע משהו״, אמר לארי פייג׳ לחברו הטוב. ״הבנתי מה חסר בעולם: מנוע חיפוש טוב! זה יכול להיות אחלה סטרטאפ, ונוכל לעשות מזה מיליונים״. השניים ניגשו מיד לשולחן העבודה והתחילו לתכנן כיצד ניתן יהיה לבנות מנוע חיפוש מוצלח יותר שישיג תוצאות רלוונטיות. הם גיבשו תוכנית, הקימו חברה, ויצאו לגייס משקיעים.

בעצם, זה לא מה שקרה. לא מעט סטרטאפים אולי קמים באופן כזה. אבל גוגל התחילה באופן שונה לחלוטין. באותם ימים היה נדמה ששוק מנועי החיפוש רווי, והרעיון להקים מנוע חיפוש חדש נראה דמיוני. שני הסטודנטים הצעירים לדוקטורט במדעי המחשב, לארי פייג׳ וסרגיי ברין, עבדו על המחקר שלהם, ובאותם ימים לא עבר בדעתם להקים מיזם. ״לילה אחד חלמתי חלום (פשוטו כמשמעו)״, כותב פייג׳, ״והתעוררתי עם מחשבה: מה אם נוכל להוריד למחשב את כל הווב, ולשמור רק את הקישורים? תפסתי עט והתחלתי לשרבט את הפרטים כדי להבין אם זה באמת אפשרי.

הירשמו לחשבון ניסיון

ותוכלו לקרוא את כל הכתבות למשך 24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

במילוי הפרטים ולחיצה על כפתור אני מאשר/ת קבלת דיוור פרסומי ותוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה מאת אפוק טיימס ישראל. אנחנו לא אוהבים ספאם. לכן מתחייבים לא להעביר את פרטיך לגורם שלישי כלשהו.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!