לחשוב מחוץ לשלדה

הן לא הכי פופולאריות, לא הנמכרות ביותר ובטח לא חשבתם עליהן קודם. אבל הן המכוניות שהכי מתאימות לכם. אפשרי? טל אבן מביא כמה המלצות שוברות שגרה

מבחן טעימות עיוור הוא כלי שיווקי המשמש חברות בתחומים מגוונים להשוואת מוצריהם שבפיתוח או בהשקה, אל מול מתחריהם הישירים. במבחן כזה, הנבחן אינו יודע איזה מהמוצרים הנבדקים שייך לאיזה מותג או חברה, ולרוב גם הבוחנים אינם יודעים דבר על הנבחנים או על קבוצות המיקוד שנבחרו.

Infinity

אינפינטי

פפסי, לדוגמא, משתמשים במבחנים כאלו כבר משנת 1975, במסגרת "Pepsi Challenge", כדי להוכיח עליונות על קוקה קולה, וזאת על סמך מבחן הטעימות בלבד, המנטרל תפיסות מוקדמות אודות המותג.

ואיך כל זה שייך לרכבים? ובכן, יצרני רכב לא יכולים לערוך מבחנים כאלו, משתי סיבות: האחת, הזיהוי המותגי בולט מאוד בפנים הרכב ובחיצוניותו, וגם אם אסתיר את סמל היצרן, לרוב נדע באיזה יצרן מדובר, בעיקר בתחום היוקרה, שם מנסים היצרנים לטפח אופי עיצובי מבודל לרכבם; הסיבה השנייה היא טכנית למדי: לא ניתן לתת לאדם לנהוג ולחוש את הרכב כשעיניו מכוסות. בעיה.

לאור זאת, בניגוד לכל מוצר מדף אחר, רכישה של רכב מלווה בתפיסת המוצר והמותג, ובהתרשמות שאינה חפה מתפיסות או משיקולים קודמים. עובדה זו מקשה מאוד על חייו של יצרן המנסה להילחם בתפיסות שליליות, שגויות לעתים, אודות המותג שלו.

רכישה כזו מכתיבה מציאות שכולנו מכירים: כשאדם מחליט לרכוש רכב, הוא בוחר את הקטגוריה הרלוונטית לו ובונה לעצמו רשימה של אלטרנטיבות. הרשימה נבנית משיקולים שונים: הרכב נמצא "אצלו בראש" (נמצא בגדר המודעות הבלתי נעזרת), קמפיין שיווקי או יח"צני מוצלח של מותג מסוים, תפיסות חיוביות לגבי המותג, או עצה של חבר ש"מבין".

המכוניות שנמצאות "מחוץ לרשימה" מוצאות עצמן שם בדיוק מהסיבות ההפוכות: חוסר מודעות, תפיסות שליליות, קמפיינים שיווקיים שלא הצליחו להעלות את תודעת המוצר מעל לקו הרדאר וכד'.

כך אותו לקוח מפספס פעמים רבות מכונית שתואמת לחלוטין לצרכיו ורצונותיו, אם במודע, או אם פשוט מהסיבות הלא נכונות.

להלן מספר דוגמאות לכך מתחום היוקרה:

רכבי מנהלים – פרימיום קומפקטיים | קאדילק ATS

הילדה החדשה מבית קאדילק, צעירה רעננה וחושנית, מכוונת הישר למובילות הקטגוריה של רכבי המנהלים ה"פרימיום קומפקטיים", דוגמת אאודי A4, ב.מ.וו 3 ו-C של מרצדס.

הרכב, שמתומחר באופן דומה למתחריו הישירים (מתחיל בכ-260 אלף שקל), הוסיף לרשימת האבזור והפינוק אלמנטים רבים, שחלקם נדירים ברכבים בסגמנט הזה, וקבע את השפה העיצובית החדשה של המותג:

ניתן למצוא פה כסטנדרט מערכת התראה מפני סטייה מנתיב או התנגשות חזיתית חלילה, וזאת על ידי הרעדת הישבן וחיווי אדום צועק על השמשה הקדמית. חשוב, וגם עובד מצוין בפועל.

עוד במסגרת הבטיחות, לצד צמיגי Run Flat, ניתן לקבל בגרסת הפרימיום תצוגה עילית מרשימה על השמשה הקדמית, המציגה את מהירות הרכב, תחנת הרדיו, איתותים ואפילו מידע על שיחה שנכנסה. הכול מבלי להסיט את המבט מהכביש. גאוני.

בצד הבידורי ניתן למצוא, כבר בגרסת הבסיס, 10 רמקולים של BOSE, 2 חיבורי USB, פתח לכרטיס זיכרון, בלוטות' והכוכבת – מערכת CUE הכוללת מסך מגע עצום, בעל ממשק ברמת תפקוד של IPAD. למערכת רזולוציה סופר גבוהה וכפתורי מגע חדשניים. COOL.

בצד הדינאמי ניתן למצוא את אחד הרכבים החזקים בקטגוריה, בעל 272 כ"ס המופקים ממנוע 2.0 ליטר עם מגדש טורבו, ובשל משקל נמוך (טון וחצי) המחולק 50:50 על שני הסרנים, רפידות בראמבו ואופציה למתלים מגנטיים, הרכב ניחן בביצועים שלא היו מביישים רכבים במחיר כפול ומשולש.

רכבי מנהלים – פאר | אינפיניטי M

בסגמנט רכבי המנהלים – פאר, עומדת בצד מתמודדת ראויה, האינפיניטי M, חסונה ומיומנת, צופה בזירת הקרב מהיציע.

אל הקרב מוזמנות, בצעקות רמות מהרמקולים ולקול תשואות הקהל, ב.מ.וו 5 ומרצדס E, לעתים יהיו אלה האאודי A6 אל מול ה-GS של לקסוס או יגואר XF.

Infinity

אינפינטי

ואם תוזמן האינפיניטי לזירה, שם תחשוף שיניים עם מנוע 3.7 ליטר בעל 320 כ"ס, הקרב יהיה מעניין בהרבה.

הרכב, שעיצובו המאופק-יוקרתי ידבר אל רבים, מציע לצד העוצמה והביצועים גם פינוק רב ואווירה יוקרתית אמיתית. דגם ה-GT המפואר מתומחר בדיוק במרכז הקטגוריה, שעיקר דגמיה ותצורותיה נע בין 500-400 אלף שקל.

455,000 שקל של דגם ה-GT יספיקו לרשימה ארוכה של תוספות, מושבי עור אמיתי רך ונעים, מצלמה מקורית לנסיעה לאחור, MUSIC BOX שבו תוכל לאכלס את כל המוזיקה האהובה עליך מבלי להחליף בין הדיסקים, חימום וקירור המושבים הקדמיים, פנסי קסנון, כניסה ללא מפתח ועוד.

לצד כל זה מגיעה כמובן האמינות היפנית, והשקט התפעולי המתלווה אליה.

רכבים משפחתיים / מנהלים יוקרתיים | VOLVO S60\V40 

לא רבים יודעים – ולכן אולי מלכתחילה לא מכניסים את הרכב הנהדר הזה לרשימת המתמודדות שלהם – שהוולוו הזה מתומחר באופן כזה, שמחיר גרסאות הכניסה קרוב יותר למשפחתית גדולה מאשר לרכב מנהלים פרימיום "קטן", דוגמת הקטגוריה הראשונה לעיל.

VOLVO

VOLVO

הרכב, שמחירו מתחיל בכ-180 אלף שקל, מפנק את היושבים בו ושומר על בטיחותם, כפי שאולי רק וולוו יודעת; אם חוזרים לדיון אודות התפיסות שלנו לגבי המותגים סביבנו, הרי שוולוו נתפסת לרוב בתור הרכב המוגן והבטיחותי ביותר.

ואולי בשל כך וולוו מציעה מערכות בטיחות רבות, וביניהן מערכת ה-City Safety שלה בכל טווח הדגמים, המאטה את הרכב עד כדי עצירה במקרים מסוכנים, במהירות עירונית. הדבר מונע פגיעה בהולך רגל במקרה הרע, או פגישה לא מתוכננת עם הפחח במקרה הפחות רע.

במוחו של הרוכש הפוטנציאלי הטיפוסי שתי תפיסות עיקריות לגבי וולוו: רכבים בטוחים, שכאמור היו ונשארו כאלו, ורכבים "כבדים". הכבדות הזו זכתה לאו דווקא לפרשנות של "מכובדות", כי אם לרכב שהוא לחלוטין לא דינאמי.

היצרן הפנים, ומשתמש כשני עשורים במגדשי טורבו (לחדי הזיכרון ואוהבי הז'אנר, הדגם הראשון הנפוץ ביותר היה ה-850 T5), שמסייעים לרכבים להיות "לא כבדים", בלשון המעטה. מהירים וספורטיביים זו הגדרה מדויקת יותר.

וכך מתקבלת חבילה מהודרת, איכותית, דינאמית מאוד ובטיחותית לעילא, והכול במחיר של מכונית מנהלים 2.0 משודרגת.

רכבים קומפקטיים יוקרתיים | לנצ'יה דלתא

לנצ'יה חזרה ארצה לאחר היעדרות מרובת שנים, ולמרות תהילת עולם משנות ה-90-80 של רכב שאף נשא את שם הדגם (אותה דלתא אינטגרלה אגדית), הרכב נמכר בארץ מזה כ-3 שנים ועדיין נדיר עד מאוד על כבישי ארצנו.

האחות של הלנצ'יה, אלפא רומיאו, נמכרת בישראל באופן שוטף, עובדה שאולי מסייעת לשמר את המודעות לאלטרנטיבה אלגנטית וספורטיבית של מעצבי-על איטלקיים, אל מול חלק מהמתחרות הישירות שלה.

לנצ'יה דלתא

לנצ'יה דלתא

אף שלאלפא וללנצ'יה בית משותף, הגדילו לעשות מתכנניהן ומעצביהן ונתנו לכל אחת את האופי הייחודי שלה, אולי, בין היתר, כדי למנוע קניבליזציה בין הדגמים בשל פנייה לקהל אחיד.

הרכב מאופיין בקלאסיקה איטלקית של עיצוב וסטייל (ואגב, ביצירת אמנות כמו ביצירת אמנות, העיצוב אינו שובה את ליבו של כל אחד), לצד מנוע אימתני וביצועים ספורטיביים.

הרכב, המתומחר בגרסאותיו השונות בין כ-185 אלף שקל ועד מעט צפונה מ-200 אלף שקל, מציע גימור איכותי משולב עור, גג פנורמי, מסך צבעוני ועוד אביזרים הלקוחים מעולם היוקרה.

הרכב מתהדר במנוע בעל 200 כוחות סוס, עם מגדש טורבו, ובעצם יכול להוות אלטרנטיבה מעניינת ושונה לדגמים החזקים מקבוצת פולקסווגן (גולף, סיאט ליאון), ואף לגרסאות הכניסה של מותגי פרימיום מסוימים (כמו ב.מ.וו סדרה 1, מרצדס A , אאודי A3 ולקסוס CT).

בשוק הרכב הישראלי נמצאות דוגמאות למכוניות ראויות לחלוטין, שלא תמיד נמצאות ברשימת המתמודדות המועדפות אצל רוב הלקוחות הפוטנציאליים.

יש למכוניות האלו את כל הכלים להפוך ללהיטי מכירות בסגמנט שלהן, ובעצם למכור כמויות כמו אחיותיהן הפופולאריות.

זה יקרה אם רק ייכנסו למודעות הלקוחות, אם לא ייפסלו על ידיהם בשל תפיסות קודמות ויילקחו בחשבון באותו האופן, טרם הקנייה.


הכותב ניהל בעבר את מותגי היוקרה יגואר ואלפא רומיאו, והינו הבעלים של Even Better, ייעוץ וקניינות פרימיום. לתגובות [email protected]

הירשמו לחשבון ניסיון

ותוכלו לקרוא את כל הכתבות למשך 24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

במילוי הפרטים ולחיצה על כפתור אני מאשר/ת קבלת דיוור פרסומי ותוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה מאת אפוק טיימס ישראל. אנחנו לא אוהבים ספאם. לכן מתחייבים לא להעביר את פרטיך לגורם שלישי כלשהו.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!