אינדיאנה ג׳ונס של האמנות

הוא חשף מה מסתתר מאחורי הציורים של גדולי האמנים, וגילה לטענתו את מיקום ״הגביע הקדוש״ של עולם האמנות – יצירת המופת החבויה של לאונרדו דה-וינצ׳י. כעת טוען מאוריצ׳יו סרצ׳יני שהיצירות במוזיאונים כמו הלובר – אינם מה שנראה לנו, ושציורים רבים שנקנים אינם מקוריים. ״זה מביש כשאת מבינה איך מתנהל שוק האמנות שמגלגל מיליארדי דולרים״, אומר בראיון האיש ששימש השראה לכתיבת ״צופן דה-וינצ׳י״

תמונה: Lcblum/Wikimedia ,Guillaume Piolle/Wikimedia

תמונה: Lcblum/Wikimedia ,Guillaume Piolle/Wikimedia

במשך עשרות שנים הסתובבו מיליוני מבקרים במוזיאון האופיצי בפירנצה והתרשמו מיצירות האמנות שנתלו על קירותיו. במיוחד משך את תשומת ליבם ציורו הלא גמור של לאונרדו דה-וינצ׳י – “הערצת חכמי הקדם״ – הנחשב לאחד משלושת הציורים החשובים ביותר באיטליה.

הציור מתאר את ישו כשהוא בזרועותיו של אמו, מרים הבתולה, בזמן שחכמי הקדם מגיעים לכרוע ברך בפניהם. העוברים ושבים לא יכלו שלא להתרגש מהציור, שבו נראה גם דה-וינצ׳י שצייר את עצמו, נכתב בפרשנויות של אנשי מקצוע.

אבל חוקר האמנות המפורסם, מאוריצ׳יו סרצ׳יני, היה סקפטי לגבי הפרשנויות המלומדות האלה. סרצ׳יני מגדיר את עצמו כמדען המשתמש בכלים טכנולוגיים כדי לאבחן יצירות אמנות. עד היום הספיק לבדוק אלפי ציורים, המפורסמים ביניהם של האמנים הגדולים בעולם כמו בוטיצ׳לי, קרוואג׳יו, רפאל ודה-וינצ׳י.

חקרתי עד היום כמעט 4,000 יצירות, אז תאמיני לי, הרבה ממה שאנשים רואים אינו מקורי

רצה הגורל, ובתחילת שנות האלפיים הוא הוזמן על ידי המוזיאון לבדוק את יצירתו המפורסמת של דה-וינצ׳י, רגע לפני שעברה רסטורציה. אבל אחרי מספר בדיקות שערך, הוא יצא בהכרזה דרמטית שחוללה רעידת אדמה בעולם האמנות: כל קשר בין הציור הזה, עליו נבנו מיתוסים רבים, לבין דה-וינצ׳י – מקרי בהחלט. דה-וינצ׳י רק רשם את השכבה התחתונה.

המסתורין שאפף את הציור אף הוביל את הסופר דן בראון לרקוח את תעלומת צופן דה-וינצ׳י בספרו המפורסם שיצא שנה לאחר מכן, ולשאוב את השראתו לאחת הדמויות מסרצ׳יני.

תופעה דומה מתרחשת בכל יום במוזיאונים ברחבי העולם – מיליוני אנשים נדהמים מציורים שאינם באמת מה שהם, אומר לי סרצ׳יני כשאני פוגשת אותו במשרדו המשקיף לנהר הארנו ופונטה וקיו המפורסם בפירנצה. “קחי לדוגמה את הלובר, שבשנה שעברה הוצף בכ-10 מיליון תיירים. רובם מתפעלים מהמונה ליזה, או מעשרות הציורים האחרים שמיוחסים לאמנים ידועים״.

ואתה טוען שהציורים האלה לא מקוריים? 


״חקרתי עד היום כמעט 4,000 יצירות, אז תאמיני לי, הרבה ממה שאנשים רואים אינו מקורי. אני יכול לומר לך שיש הרבה חוסר ודאות ומסתורין מאחורי היצירות״.

 “עלמה וחד קרן״ של רפאל, מסתיר סיפור אחר משחשבנו. / תמונה : Wikipedia

״עלמה וחד קרן״ של רפאל, מסתיר סיפור אחר משחשבנו. / תמונה : Wikipedia

סיפור מסתורי שחשף סרצ׳יני וממחיש את דבריו, היה קשור בשאלה מדוע החליט האמן רפאל לצייר חד קרן, חיה סמלית מהאגדות, בציורו המפורסם “העלמה וחד הקרן״. כשסרצ׳יני סקר את השכבות השונות בציור, הוא גילה שהצייר בכלל לא צייר חד קרן אלא כלבלב. לאחר בדיקות נוספות גילה שרפאל לא צייר לא את זה ולא את זה, וששתי החיות נוספו אחר כך על ידי ציירים אחרים.

סרצ׳יני עובר בשלב הזה לטון מרוגש: “אגיד לך יותר מזה: בעולם יש 15-14 יצירות שהיסטוריונים של האמנות מייחסים לדה-וינצ׳י, אבל רק בשלוש מהן הרשו למדענים לגעת. וכאשר חשפתי את הרישום של דה-וינצ׳י שלא נראה במשך 500 שנה, מתחת לציור ‘הערצת חכמי הקדם׳, שחקנים ראשיים בעולם האמנות החליטו למחוק אותו לפני שלוש שנים. הם החליטו לעשות לו רסטורציה, לנקות אותו. יש גורמים אינטרסנטיים שלא רוצים שהאמת תצא לאור״.

“וזה לא נעצר במוזיאונים״, הוא ממשיך, “דבר דומה קורה עם יצירות האמנות שאנשים קונים בעשרות אלפי דולרים לבתיהם דרך בתי המכירות הפומביות. לאנשים אין מושג מה הם קונים באמת. בתי המכירות הפומביות יודעים שזה אולי לא אמיתי, אבל לא מדברים ולא רוצים שהאמת תצא לאור״.

הירשמו לחשבון ניסיון

ותוכלו לקרוא את כל הכתבות למשך 24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

במילוי הפרטים ולחיצה על כפתור אני מאשר/ת קבלת דיוור פרסומי ותוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה מאת אפוק טיימס ישראל. אנחנו לא אוהבים ספאם. לכן מתחייבים לא להעביר את פרטיך לגורם שלישי כלשהו.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!