״בוודאי שאנחנו לוחמניים. זאת מלחמת דת! אי אפשר לשנות את עולם הפרסום במילים יפות"

מודל הפרסום הישן באינטרנט הולך להיעלם. עוד ועוד אנשים בוחרים לחסום פרסומות באמצעות תוכנות שונות, המאיימות לרושש את אתרי התוכן וחברות הפרסום הדיגיטלי. האם בכל זאת המפרסמים יכולים להביס את מי שחוסם אותם?

1_MainPic_AD Blockers Picture-smallלתוכניתנים יש מין נטייה שכזאת – כשמשהו לא מוצא חן בעיניהם, הם יושבים לכתוב קוד שישנה אותו. אז כשפרסומות צבעוניות וקופצניות שהופיעו באתרי תוכן באינטרנט הטרידו את ולדימיר פאלאנט עד שלא יכול היה לשאת זאת יותר באותם ימים של 2006, הוא לא נשאר אדיש. התוכניתן הגרמני התיישב לכתוב תוסף לדפדפן שיחסום את כל הפרסומות המעצבנות, ויאפשר לו לגלוש באינטרנט כמו שהוא היה רוצה לעשות זאת.

זה מזכיר דברים שעבריינים היו אומרים. אני אגן עליך מפניי. אם לא תשלם את הכסף, אני אפגע בך

אבל פאלאנט לא שמר את הקוד שכתב לעצמו. הוא פרסם את התוסף בקוד פתוח. מה שקרה בעקבות זאת היה משהו שעמד לשנות את המודלים העסקיים באינטרנט ואת כלי התקשורת, ולפגוע בפרנסה של מיליוני בני אדם. עוד ועוד גולשים התקינו את Adblock Plus, התוסף שפיתח התוכניתן הגרמני, והחלו לגלוש מבלי לראות פרסומות. גם תוכניתנים אחרים הצטרפו למאבק ופיתחו תוספים שדאגו להעניק לגולש חוויה נקיה מפרסום.

טיל פאידה, מייסד ומנכ״ל Eyeo, שמייצרת את חוסם הפרסומות הפופולרי Adblock Plus | צילום: Eyeo

טיל פאידה, מייסד ומנכ״ל Eyeo, שמייצרת את חוסם הפרסומות הפופולרי Adblock Plus | צילום: Eyeo

כחמש שנים לאחר מכן פנה אל המתכנת הגרמני אדם בשם טיל פאידה, שכתב באותם ימים תזה על תוכנות לחסימת פרסומות. ״ראינו שמבחינה פילוסופית אנחנו מתאימים מאוד״, אומר פאידה בראיון לאפוק טיימס. השניים הלכו והתקרבו, ובסופו של דבר החליטו להקים ביחד חברה. כך קמה ב-2011, Eyeo, חברה למטרות רווח שחוסמת פרסומות.

״בריונים״, ״נצלנים״, ״צבועים״ ו״מאפיונרים״ הם רק לקט מייצג של כינויים לא אוהדים שזכתה להם החברה מגורמים בתעשייה, שהאשימו אותה בפגיעה במודל העסקי של אתרי התוכן. אבל נראה שכל זה לא ממש מפריע לפאידה, המשמש כמנכ״ל החברה.

יש הסכם הבנות בין הקורא לבין גופי התקשורת, שבתמורה לתוכן בחינם הוא נחשף למודעות פרסומת. אתה לא חושב שחסימת פרסומות היא סוג של גניבה?

״אני חושב שהאינטרנט הוא מדיום שבו המשתמש תמיד נמצא בשליטה על מה שקורה במסכים שלו", אומר לי פאידה. "כמשתמש, אתה תמיד חופשי להגדיר את הדפדפן שלך איך שאתה רוצה. אם אתה רוצה, אתה יכול לבטל הצגת תמונות למשל, ואתה יכול לשנות את הגופנים. כך הטכנולוגיה הזאת עובדת. אנחנו יכולים לאהוב את זה או לא, אבל כך הטכנולוגיה הזאת עובדת".

כן, הטכנולוגיה מאפשרת את זה, אבל היא גם מאפשרת להוריד באופן פיראטי, וזה לא חוקי. 

״זו דוגמה טובה. מה ששינה בסופו של דבר את תעשיית המוזיקה היו שירותים חדשים כמו iTunes ו-Spotify (שירות פופולרי בארה״ב להאזנה למוסיקה – ב״ק). השירותים האלה מצליחים היום כי הם בדקו מה המשתמשים רוצים, ואז יצרו למשתמשים פלטפורמה שדרכה הם יכולים לצרוך מוזיקה בצורה נוחה מאוד, שלא הייתה להם קודם".

הירשמו לחשבון ניסיון

ותוכלו לקרוא את כל הכתבות למשך 24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

במילוי הפרטים ולחיצה על כפתור אני מאשר/ת קבלת דיוור פרסומי ותוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה מאת אפוק טיימס ישראל. אנחנו לא אוהבים ספאם. לכן מתחייבים לא להעביר את פרטיך לגורם שלישי כלשהו.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!