מכונת הסטארטאפ של אריק ריס

האיש שפיתח שיטה מדעית מהפכנית שמאפשרת לסטארטאפים להצליח, רוצה שכל ארגון בכל גודל יוכל להשתמש בה כדי לייצר חדשנות. ראיון

תמונה: Joi/Flickr

תמונה: Joi/Flickr

במהלך המאה ה-20 התפתחו שיטות ניהול רבות שהוכיחו את עצמן, ופרופסורים למנהל עסקים כתבו אינספור ספרים שעליהם גדלו דורות של מנהלים בחברות גדולות ומצליחות.

אבל בשנות ה-90 התחיל להתפתח סוג חדש של עסקים – קטנים, עם מספר עובדים בודדים מבוססי טכנולוגיות חדשניות, שצומחים במהירות רבה וזוכים להצלחות ענקיות. שיטות הניהול המסורתיות של המאה ה-20 פשוט לא עבדו עבור הסטארטאפים הצעירים והדינמיים האלה. מנהלים שניסו ליישם את מה שלמדו בבתי הספר למנהל עסקים הובילו מיזמים לכישלון.

התגובה לכישלונות האלה הייתה לזנוח לחלוטין את כל שיטות הניהול המוכרות, ולהתחיל לפעול בלי מתודולוגיה ובלי תכנון קדימה. הבעיה היא שגם הדרך הזאת לא ממש עבדה, והכאוס הוביל יזמים רבים עם רעיונות מעולים להיכשל, שוב.

היתה לנו תוכנית עסקית מעולה. הבעיה הייתה שהלקוחות לא קראו אותה…

אריק ריס היה אחד מהם. הוא היה עוד אחד מאלה ש״כמעט המציאו את פייסבוק״ כשהקים עם חבר׳ה מהאוניברסיטה מיזם אינטרנטי ממעונות הסטודנטים. לאחר מכן הוא היה מעורב בעוד סטארטאפ כושל. ״הייתה לנו תוכנית עסקית מעולה״, הוא סיפר פעם. ״הבעיה הייתה שהלקוחות לא קראו אותה…״

הכשלונות האלה, שאיימו להפוך את ריס לכושל סדרתי, גרמו לו לפתוח במחקר מעמיק. ריס ניסה להבין מה גורם לסטארטאפים להצליח. האם יש נוסחה סודית כלשהי. כך הוא החל לראיין באובססיביות יזמים ומשקיעים בעמק הסיליקון, הקים סטארטאפ חדש בשם IMVU שבאמצעותו בדק את המסקנות שהגיע אליהן, ובסופו של דבר הוא והסטארטאפ שלו הפכו להצלחה מסחררת.

״כשהצגתי באותן שנים את השיטה שלי, כולם חשבו שאני מטורף״, מספר ריס.

רב המכר של אריק ריס מלמד דרך שיטתית ליצירת חדשנות באמצעות צעדים קטנים ולמידה מתמשכת | Betsy Weber/Flickr

רב המכר של אריק ריס מלמד דרך שיטתית ליצירת חדשנות באמצעות צעדים קטנים ולמידה מתמשכת | Betsy Weber/Flickr

למה הם חשבו שאתה מטורף? 

״כי החשיבה הסטארט-אפיסטית שלהם התבססה על הגורם האנושי – איך למצוא את השותף הטוב ביותר, איך להשקיע באנשים הנכונים. הם חשבו שסטארטאפ זה עניין של חזון, של רצון להפוך את העולם הזה למקום טוב יותר, ובאמצעות נחישות ומאמץ בלבד, אם יש לך בצוות את האנשים הטובים ביותר – לא תוכל להיכשל.

״היו מזמינים אותי לייעץ לסטארטאפים והייתי מספר להם על השיטות החדשות שבהן השתמשתי כדי להשיג תוצאות טובות הרבה יותר – אמרתי להם שבאמצעות כמה חוקים, תהליכים, קריטריונים למדידה ואנליזה – למעשה באמצעות מדע – הם יכולים להצליח יותר.

״אבל הם הסתכלו עליי כאילו ניסיתי לעבוד עליהם. הם אפילו כעסו. זה בלבל אותי מאוד באותה תקופה. רק במבט לאחור הבנתי שבעצם אתגרתי כמה מהאמונות העמוקות ביותר שלהם״.

״סטארטאפ הוא ארגון שמטרתו ליצור מוצר חדש תחת תנאים של חוסר ודאות קיצונית״

כיום המצב השתנה לגמרי – לא רק שסטארטאפים בכל התחומים לומדים את הספר שכתב ריס – The Lean Startup, אלא גם חברות ענק, מלכ״רים ואפילו ממשלות. מנכ״ל ג׳נרל אלקטריק למשל, אחד התאגידים הגדולים בארה״ב, דורש מכל המנהלים בחברה ללמוד את הספר של ריס. גם ממשלת ארה״ב משתמשת במתודולוגיה של ריס ביוזמות ממשלתיות שונות.

ריס מסביר ששיטת הניהול שהוא פיתח חשובה לא רק לסטארטאפים הקלאסיים. כל ארגון בחברה היום צריך להשתמש בה כדי להתאים את עצמו לתנאים הנוכחיים. הוא מגדיר סטארטאפ כך: ״סטארטאפ הוא ארגון שמטרתו ליצור מוצר חדש תחת תנאים של חוסר ודאות קיצונית״.

אל תייצרו מוצר

״זאפוס״ הפכה לחנות הנעליים הגדולה בעולם ונמכרה לאמזון תמורת יותר ממיליארד דולר. אבל היא לא התחילה כך. היזם של זאפוס, ניק סווינמרן, היה מתוסכל מכך שלא קיים אף אתר באינטרנט המציע מגוון רחב של נעליים למכירה.

תמונה: Roberta-Romero/Flickr

תמונה: Roberta-Romero/Flickr

סווינמרן יכול היה לפעול לפי המתודולוגיה המקובלת – בשלב הראשון להתאמץ לבנות אתר אינטרנט מושלם, עם חוויית משתמש מושלמת, ובשלב השני מחסנים ומערך הפצה. אבל הוא ידע שכמה מחלוצי האי-קומרס כמו חברת ״ווב-ואן״ שהציעה קניות מצרכים דרך האינטרנט ו-Pets.com, פעלו בדיוק כך, ונכשלו. בגדול.

הירשמו לחשבון ניסיון

ותוכלו לקרוא את כל הכתבות למשך 24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

במילוי הפרטים ולחיצה על כפתור אני מאשר/ת קבלת דיוור פרסומי ותוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה מאת אפוק טיימס ישראל. אנחנו לא אוהבים ספאם. לכן מתחייבים לא להעביר את פרטיך לגורם שלישי כלשהו.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!