אנדלוסיה

טיול בין קתדרלות ענקיות, מוסיקת פלמנקו וארכיטקטורה מוסלמית מרהיבה

מבט מגרנדה לכיוון ארמון אלהמברה

לאנדלוסיה, חבל ארץ נרחב בדרום ספרד הנושק לים התיכון ולאוקיאנוס האטלנטי, נסעתי במאי. זו תקופת טרום ימי הקיץ הלוהטים, רגע לפני שמגיעים לשם המוני תיירים גרמנים, אנגלים וסקנדינבים הכובשים את כיכרות הערים העתיקות. יצאתי לדרך עם ידידה, וכהרגלי מימים ימימה לקחתי עימי מצנח רחיפה המאפשר לי לצפות בנופים גם ממעוף הציפור.

לאחר שנחתנו במדריד הבירה, התארגנו על רכב ופנינו דרומה לכיוון גרנדה, נסיעה ארוכה במיוחד שהסתיימה בשעת לילה מאוחרת, בסמטה צרה במיוחד וללא מוצא באחד הכפרים בסביבה. התמרונים להם נדרשתי כדי לסוב לאחור העירו את דיירי הרחוב, ולמזלנו סטודנטית חביבה התנדבה להלין אותנו בביתה בטענה שאין אף אכסניה בכפר.

למחרת כבר שוטטנו ברחובות העיר, המפורסמת בעיקר בזכות ארמון אלהמברה המוקף חומות, שריד מפואר של תור הזהב המוסלמי בספרד. מרהיב לא פחות הוא הנוף הנשקף ממרומי העיר אל עבר הגבעה עליה ניצבת המצודה, כשברקע הרי הסיירה נבדה שפסגותיהם מושלגות רוב ימות השנה.

ארמון אלקזאר בסביליה

מגרנדה נסענו לקורדובה, הידועה בין השאר כמקום הולדתו ופועלו של הרמב"ם. את המבקרים מושכת בעיקר הקתדרלה העתיקה שנבנתה על יסודות מסגד עצום מתקופת השלטון המוסלמי, שבעצמו נבנה על שרידי מקדש רומי פגאני.

משם המשכנו לסביליה, הנחשבת בירת אנדלוסיה, גן עדן לחובבי ארכיטקטורה, ישנה ומודרנית כאחד. שיטוט רגלי הוביל אותנו אל הקתדרלה הגדולה, הבנויה בסגנון גותי, בה קבור קריסטופר קולומבוס. ממרומי המגדל שנישא מעליה, החירלדה, ישנה תצפית מעולה על כל העיר.

פקיד הקבלה במלון שלנו, עימו התייעצנו לגבי מועדון פלמנקו שאותו נוהגים לפקוד המקומיים, המליץ לנו על מקום קטן ואינטימי הקרוי "Los Gallos". מופע הפלמנקו במועדון היה קצבי ומרגש. על האורחים אסור לצלם, אך לשמחתי הצלחנו להתיישב בשורה ראשונה, ועם כל סיבוב של הרקדנית שרקעה ברגליה, הייתה שמלתה מתעופפת וטופחת על פני.

שרידי מצודה בעמק Valle De Abjalajis

עמדת המראה למצנחי רחיפה על פסגת El Yelmo

בחרנו להימנע מאזור החוף המפותח ובתי המלון הגדולים, ונסענו בינות "הכפרים הלבנים" הפזורים על גבעות אנדלוסיה, ואשר כשמם כן הם. כמה דוגמאות בולטות הם הכפרים Arcos de la frontera,

Zahara de la Sierra, Valle de abdalajis, ו-Algodonales, שבסמוך לכמה מהם שוכנים אתרי רחיפה מצוינים. המטייל באנדלוסיה אינו יכול שלא להתפעל ממטעי הזיתים האינסופיים המכסים את המישורים והגבעות עד קצה האופק, ומי שמרחף בשמים יתקשה לעתים למצוא שדה נחיתה ראוי.

מרחק קצר מהכפר האחרון שהוזכר שוכנת רונדה, אחת הערים הציוריות בספרד, בעיקר בזכות בתיה הממוקמים על קצה מצוק אנכי, וגשר עתיק מעל תהום המפרידה בין שני חלקיה. ברונדה צמחה מסורת מלחמות השוורים, והיא מתהדרת באחת הזירות העתיקות בספרד.

המשכנו לקדיז שעל האוקיאנוס האטלנטי, עיר בת 3,000 שנה המוקפת כולה מים למעט רצועת יבשה צרה המחברת אותה ליבשה, ושממנה יצא כריסטופר קולומבוס למסעותיו המפורסמים.

דרומה משם שוכנת העיירה Tarifa, למעשה הנקודה הדרומית ביותר בספרד. ביום בהיר ניתן להבחין מעבר לים ביבשת אפריקה, וממנה מתקיים קו מעבורות פעיל למרוקו ובחזרה. האזור מאופיין ברוחות מטורפות ברוב ימות השנה, ומהווה מוקד משיכה לגולשי רוח מכל העולם.

קשה להשלים טיול באנדלוסיה ללא ביקור בגילברטר הסמוכה, מובלעת בריטית קטנה החולשת על המעבר הצר שבין הים התיכון לאוקיאנוס האטלנטי. בקצה המובלעת מתנשא צוק רחב, המהווה שמורת טבע, אליו מעפילים כדי לצפות במפרץ גיברלטר או לבקר במערכת המערות שבו.

בדרך חזרה למדריד עצרנו לביקור בפיסגת El yelmo, וקינחנו את הטיול, איך לא, בדאיה ממושכת עם מצנח זוגי מעל הכפר והמבצר שמעליו.

צילומים: עוזי מלימובקה

עוזי מלימובקה – מהנדס ומעצב תעשייתי, בוגר הקולג' המלכותי לאומנויות בלונדון, וגם טיילן מושבע, צלם וכתב בעיתונות הגיאוגרפית. במסע שנמשך קרוב לשנה היה לישראלי הראשון שנהג דרך היבשה בג'יפ מדרום אפריקה עד לביתו בישראל

מלימובקה מרצה על טיוליו בעולם. ניתן ליצור איתו קשר באימייל: [email protected]

הירשמו לחשבון ניסיון

ותוכלו לקרוא את כל הכתבות למשך 24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

במילוי הפרטים ולחיצה על כפתור אני מאשר/ת קבלת דיוור פרסומי ותוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה מאת אפוק טיימס ישראל. אנחנו לא אוהבים ספאם. לכן מתחייבים לא להעביר את פרטיך לגורם שלישי כלשהו.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!