"הסינים שואפים להכניע אותנו ללא לחימה" – אפוק טיימס

"הסינים שואפים להכניע אותנו ללא לחימה"

עזבו את "מלחמת הסחר" הצפויה בין ארה"ב לסין. מאחורי הקלעים מתרחשת התנגשות גדולה אחרת: סין בונה דרך משי חדשה המשמשת עבורה כזרועות לכל העולם. המטרה הסמויה: להחליף את ארה"ב כמעצמה העולמית ולתפוס את ההגמוניה. ישראל היא גם חלק מהתוכנית. האם טראמפ יישב בחיבוק ידיים? כנראה שלא

במשך כ-100 שנה שלטה ארה״ב על ״קיצור הדרך״ החשוב בעולם – תעלת פנמה, הנחשבת עד היום לאחד ההישגים ההנדסיים הגדולים בהיסטוריה. אלפי עובדים בנו אותה ו-9 מיליארד דולר בוזבזו עליה. אבל מבחינת ארה״ב זה היה שווה את ההשקעה – התעלה הנמצאת במרכז אמריקה אפשרה לספינות משא לעבור מצד אחד של היבשת לצד השני בתוך שעות ספורות בלבד. היא גם אפשרה לממשלת ארה״ב לשלוט על נקודת המעבר החשובה ביותר במרכז אמריקה.

תעלת פנמה, סמל לשליטה האמריקנית באחת מנקודות המעבר החשובות בעולם | תמונה: Fotolia

תעלת פנמה, סמל לשליטה האמריקנית באחת מנקודות המעבר החשובות בעולם | תמונה: Fotolia

כשמדינות אחרות הביעו עניין לבנות קיצור דרך נוסף בסמוך לתעלת פנמה, ארה״ב לא הסכימה לכך ואף פעלה כדי למנוע את המהלך. האמריקנים התעקשו לשמור על היתרון הפוליטי והכלכלי שלהם, והצליחו בזה – מאה שנים חלפו ולא הוקמה באזור תעלה מתחרה.

עד עכשיו.

מתברר שסין טובלת את זרועה הארוכה גם בעסקי התעלות, ובחודשים הקרובים היא מתכננת להתחיל לבנות תעלה מתחרה בסמוך לתעלת פנמה (בניקרגואה), שתיצור קיצור דרך נוסף.Taala_Mapאבל הנה הדבר המעניין: התעלה החדשה היא רק חלק קטן בתוכנית גדולה הרבה יותר שמתכננת כבר זמן מה המפלגה הקומוניסטית הסינית, תוכנית שמטרתה הסופית להחליף את ארה״ב כמעצמה העולמית ולהעביר את ההגמוניה לסין.

התוכנית יוצרת זרועות מסחר חדשות בים וביבשה, ״דרך משי חדשה״, הכוללת גם את ישראל. הזרועות ישפיעו על סדר היום העולמי ועלולות ליצור אף בעיות ביחסים בין מדינות שלא יהיו מאושרות מההשתלטות סינית. ארה״ב בראשות טראמפ היא הראשונה שבהן.

״כבר מזמן הגעתי למסקנה שמטרתה האולטימטיבית של סין היא להיהפך למעצמת-על גלובלית״, אומר ריצ׳רד פישר, מומחה למודרניזציה של צבא סין ועמית בכיר במכון החשיבה IASC, המספק הערכות ביטחוניות לממשלת ארה״ב. ״המפלגה הקומוניסטית הסינית רוצה להרוויח מהפוזיציה הזו, ובדרכה להשגת מטרתה היא תחליש את ארה״ב היכן שצריך״.

האם ארה״ב תשב בחיבוק ידיים ותאפשר לסין להוציא לפועל את התוכנית שלה? לא בטוח בכלל.

ישראל באמצע

פרויקט ״דרך המשי החדשה״, שהוא לב ליבה של התוכנית הסינית, נשען על דרך המשי המפורסמת שהייתה מפת נתיבים שיצאו מסין, חצו אימפריות ותרבויות וחיברו אותה לאירופה ולאזורים רבים אחרים בעולם. דרך המשי נחשבה לנתיב המסחר החשוב בעולם, ושמה ניתן לה בזכות המשי הסיני שיצא מסין ואיתו כמה מאוצרות התרבות הסינית העתיקה.

הפרויקט, ששמו הרשמי ״רצועה אחת ודרך אחת״, נראה על פניו כאמצעי להגשים את החלום הסיני הישן של הפצת סחורות מסין לעולם, ולהקל על מעבר הסחורות לתוך המדינה. אלא שזרועות המסחר החדשות שעוברות ביבשה ובים מתמזגות עם מדיניות חוץ של משטר המחזיק באג׳נדות נוספות מלבד קידום הסחר והכלכלה העולמית.

הרעיון לפרויקט ״דרך המשי החדשה״ אמנם התחיל בשי ג׳ין-פינג, אבל הוא נולד הרבה לפני ששי היה בשלטון וחיבר את המילים האלו יחד. הוא התחיל עם בעיה כלכלית שהמשטר הסיני היה חייב למצוא לה פתרון – עוני באזורים הפנימיים של סין. בשני העשורים האחרונים רוב העושר בסין רוכז באזור קו החוף שלה, בגלל יתרונו הגאוגרפי המאפשר לחברות ולתעשיות לייצא ממנו את סחורותיהם דרך הים. אבל כשנעים כ-300 קילומטר לתוך סין, מצטיירת תמונה עגומה של עוני רב. באזורים בתוך סין רמת השכר יכולה להגיע לרמה של מדינות עולם שלישי. יותר מ-650 מיליון סינים מרוויחים פחות מ-4 דולר ביום, לפי נתוני הבנק העולמי.

הרכבת שהגיעה בינואר 2017 מסין לבריטניה | תמונה: Dan Kitwood/Getty Images

הרכבת שהגיעה בינואר 2017 מסין לבריטניה | תמונה: Dan Kitwood/Getty Images

המפלגה הקומוניסטית שחוששת מאי-יציבות ותסיסה, החליטה לשכנע חברות גדולות כמו HP ו-DELL להעביר חלק מהייצור שלהן לאזורים פנימיים יותר בסין כמו צ׳ונג-צ׳ינג, בשאיפה לפתח שם שווקים שיספקו מקומות עבודה ויובילו לעליית השכר באזור. הייתה רק בעיה נוספת אחת: חברות ההייטק גילו שאין להן איך לייצא ביעילות את מוצריהן לחו״ל – אין באזורים האלה ים, ושדות התעופה במקרים לא מעטים פשוט לא מתפקדים כמו שצריך.

הירשמו לחשבון ניסיון

ותוכלו לקרוא את כל הכתבות למשך 24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!