הוליווד מעבירה לכם מסר

מדוע סרטים רבים בהוליווד עוסקים בסוף העולם, איזו אידאולוגיה מסתתרת מאחורי ״טיטאניק״, והאם ״צלילי המוסיקה״ הוא בכלל סרט פאשיסטי. הכירו חלק מהמסרים החבויים של הוליווד, כיצד הם משפיעים עליכם ואיך תוכלו להבחין בהם

תמונה: ftolia.com

לפני כמה שנים נרשמתי לקורס “מבוא לקולנוע״ באוניברסיטה בצרפת. המרצה, שלבש שחור עם מקטרת בפיו, דיבר באיפוק ובדרמטיות והקרין בכיתה קטעים מסרטים מוכרים מהוליווד. “אתם חושבים שאתם מכירים אותם?״ הוא שאל. “אז חשבתם״, השיב וחשף בפנינו מסרים חבויים בסרטים – מסרים שלא ראינו קודם הקשורים במוות, פוליטיקה, מגדר, תסביך אימהי וכו׳.
מסתבר שהאינטרנט היום מלא בבלוגים ומאמרים, ואף ספרי פילוסופיה רציניים המתייחסים לתעשיית הסרטים של הוליווד כאל מעין ערוץ תקשורת שתורם להפצת רעיונות אידאולוגיים סמויים בחברה שלנו במכוון. אנו שומעים יותר ויותר על תיאוריות קונספירציה או “יד נעלמה״ שמשתילה מסרים חבויים בסרטים פופולריים כמו “עלייתו של האביר האפל״ (באטמן), “המבול״ ואפילו “רמבו״.
אבל כמה מהתיאוריות האלו נכונות? כמה מהן ציוניות מידי? והאם מאחורי הקולנוע, הנחשב לאחד המדיומים האמנותיים שהכי קל להתחבר אליו, באמת נמצאת “יד״ המשתילה לנו במכוון מסרים חבויים?

מדוע הציפורים תוקפות

בסרט משנות ה-80 “הם חיים״ (They Live) של ג׳ון קרפנטר, רואים אדם חסר בית מסתובב ברחובות העיר לוס אנג׳לס, ויום אחד מחליט להיכנס לכנסייה נטושה ומוצא שם קופסא מסקרנת מלאה במשקפי שמש. הוא מרכיב זוג על עיניו ומגלה משהו מוזר – המשקפיים חושפות את האמת מאחורי האשליה (על פי דמיונו של הבמאי) בחברה שלנו.
שלטים, מקומות, אנשים, מוצרים בסופר מרקט, חושפים לגיבור הסרט את המטרה האמיתית שלשמה נוצרו. לדוגמה, שלט שמופיעה עליו בחורה בביקיני שמוכר חופשה במקום אקזוטי בעצם אומר: “לך תתחתן ותעשה ילדים״, או שדרך המשקפיים הוא רואה שישנם אנשים ברחוב שהם בעצם סוג של זומבים.
מגיע רגע בסרט בו הגיבור מנסה לשכנע את חברו הטוב ביותר שירכיב גם הוא את המשקפיים ויראה את המציאות כפי שהוא ראה אותה. החבר מתנגד להרכיב אותם עד כדי שהשניים מתחילים לריב.
“זאת הסצנה המוזרה ביותר בסרט״, אומר הפילוסוף סלבוי זיז׳ק בסרט The Pervert Guide To Ideology המציג את פרשנותו למסרים אידיאולוגיים נסתרים שמועברים בחברה שלנו. “המאבק ביניהם נמשך כ-9-8 דקות, והחבר נראה לא רציונאלי. מדוע הוא מתנגד כל כך להרכיב משקפיים? זה כאילו הוא מודע שהוא חי בתוך שקר, שהמשקפיים יעזרו לו לראות את האמת, אבל שהאמת הזאת יכולה להיות כואבת. כי היא יכולה לנפץ הרבה מהאשליות שלו״.
על פי הפילוסופיה של זיז׳ק, אנחנו חיים באשליה וצריכים להשתמש באופן יזום במשקפיים כדי לצאת ממנה. “אנחנו נהנים מהאידאולוגיה, ולצאת ממנה זה כואב. זאת חוויה כואבת שבה אתה חייב להכריח את עצמך לעשות את זה״. בשנים האחרונות זיז׳ק עסוק בין השאר בניסיון לחשוף “מסרים אידאולוגיים״ פוליטיים, פסיכולוגיים וחברתיים, שלדבריו מועברים בחשאי לצופים בסרטים.

 

 

"הסרט טיטאניק הוא לא סיפור אהבה, אלא סרט על בחורה מפונקת שנמצאת במשבר, פוגשת
בדי קפריו מהמעמד הנמוך שמצייר את הדיוקן שלה ומאושש את האגו שלה. לאחר מכן, הוא יכול להיעלם"
AFP/Getty Images

מסר סמוי כזה מועבר לדבריו בסצנת הסיום של הסרט ״טיטאניק״ כאשר אחרי כל התהפוכות והטלטולים שעברו הגיבורים קייט וינסלט ולאונרדו די קפריו, רואים את די קפריו נמוג אל תוך המים הקרים, מקריב את חייו למען אהובתו.

הירשמו לחשבון ניסיון

ותוכלו לקרוא את כל הכתבות למשך 24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

במילוי הפרטים ולחיצה על כפתור אני מאשר/ת קבלת דיוור פרסומי ותוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה מאת אפוק טיימס ישראל. אנחנו לא אוהבים ספאם. לכן מתחייבים לא להעביר את פרטיך לגורם שלישי כלשהו.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!