הכיתה – כפי שלא הכרתם אותה

שיטות למידה חדשות מעודדות את האדריכל דוד נופר ליצור מבנים שיתרמו להצלחתן

צילום: עמית גירון

כשהזמינו את האדריכל דוד נופר לתכנן בית ספר ייחודי הנקרא ״שיטת מרכזי הלמידה״ בקריית חינוך דרור שבלב השרון, הוא ידע שכדי להצליח בפרויקט הוא יצטרך לשכוח את מה שידע על בנייה של בתי ספר בעבר. השיטה של ״מרכזי למידה״ פועלת כמו אוניברסיטה, בה ילד מהחמישית וילד מהשמינית באים ללמוד נושא מסוים בבניין המוקדש למתמטיקה או לאמנות ולאחר שעתיים עוברים לבניין אחר.

השיטה הביאה את נופר לחפש כיתות מתאימות שיאפשרו תחלופה לקבוצה גדולה של ילדים שמתרכזת במן אולם אודיטוריום גדול ומרכזי, מתפצלת לקבוצות עבודה קטנות בכיתות המקיפות את האולם ונפגשת שוב באולם לסיכום השיעור. בתום השיעור הילדים עוברים ל״בית״ אחר. ״התפיסה הארכיטקטונית הייתה להשאיר מרחבים פתוחים ומגוונים שמאפשרים חיוץ והגדרה שיאפשרו חלוקה מהסוג הזה, ובסוף נוצר בניין מיוחד במינו שנבנה ממש כקמפוס וקולט בתוכו 72 כיתות״.

צילום: תקווה מהבד

זו רק דוגמה אחת מני רבות הממחישה כיצד בשנים האחרונות, ככל שתחום החינוך מתפתח ומחפש אלטרנטיבות למידה חדשות, כיתת האם, זו עם החלון הקלאסי, משנה את פניה. זה לא מתבטא רק בבתי ספר. גם מכללות, מרכזי תרבות ופנאי ומוזיאונים הופכים ליותר ייחודיים, כאשר האדריכלות מתאימה את עצמה לקונספט. אני אומרת זאת לנופר שקוטע במילותיו את התלהבותי המהירה: ״זה נכון. עד שמגיעים לנושא התקציבי״.

הכיתה שלא הכרתם

״יש היום השתנות מתמדת בהתנהגות בבתי הספר שמובילה לחיפוש צורות וחללים חדשים. כל ילד הולך היום עם סמארטפון, ולכן מצד אחד הוא צריך אספקת חשמל ותקשורת אלחוטית, אבל מצד שני הוא חייב גם סביבה שמכריחה אותו להיפגש עם חברים ומעודדת אותו לא להסתגר. סביבה כזו יכולה להיות ריצה בחצר או פינות ישיבה על כיסאות או ספות״.

הירשמו לחשבון ניסיון

ותוכלו לקרוא את כל הכתבות למשך 24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

במילוי הפרטים ולחיצה על כפתור אני מאשר/ת קבלת דיוור פרסומי ותוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה מאת אפוק טיימס ישראל. אנחנו לא אוהבים ספאם. לכן מתחייבים לא להעביר את פרטיך לגורם שלישי כלשהו.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!