לחשוב כמו פילוסוף יווני

עוד ועוד מנהלים פונים לפילוסופים בחיפוש אחר "הארה" אישית ועסקית. מה היתרון בלחשוב כמו פילוסוף יווני או קיסר רומאי, והאם הפילוסופיה עומדת לכבוש גם את עולם הפוליטיקה?

איור: יוני גודמן

איור: יוני גודמן

בכרך השביעי של "הרפובליקה", מביא אפלטון את הגרסה הטובה ביותר לדעתו למלך או למושל מוצלח: הוא צריך להיות מלך-פילוסוף. הפילוסוף לפי אפלטון הוא האדם המתאים ביותר לתפקיד כיוון שהוא מחפש ידע אמיתי, יש לו גישה והבנה של רעיונות גבוהים, הוא שומר על הצדק ופועל למען הכלל ולא למען עצמו. "נווט אמיתי", הוא כותב בספרו, "חייב מתוך הכרח לשים לב לעונות השנה, לשמים, לכוכבים, לרוחות ולכל דבר הנוגע לספינה כדי באמת לשלוט בה".

אם בעבר הפילוסופים היו אנשים דומיננטיים בחברה שהשפיעו על מנהיגיה, עם הזמן, מנהיגי החברה והמובילים אותה, החלו לפעול מתוך מקום פרגמטי, שמתרחק מאידיאות ומערכים. לפי אפלטון ופילוסופים אחרים, חברה הרוצה לדעת לאן מועדות פניה, חייבת להישען על ערכים.

אם זה היה תלוי בי, פילוסוף היה יושב מסביב לשולחן בכל ועדה ובכל ישיבה

אולם בשנים האחרונות תופעה מעניינת צוברת תאוצה. מנהלים ואנשי עסקים, המובילים חברות גדולות, מתעניינים בפילוסופיה ורואים בה כלי אמיתי שעוזר להם לשדרג את יכולות הניהול וההובלה שלהם. הם אף קוראים ל"יועצים פילוסופים" שיעזרו להם להכיר מקרוב רעיונות פילוסופיים כדי לפתח את מחשבתם ולשנות אותה.

אסכולת אתונה – הפילוסופים והתאולוגים הקדומים דנים ביניהם – במרכז נמצאים אפלטון ואריסטו (ציור של רפאל)

אסכולת אתונה – הפילוסופים והתאולוגים הקדומים דנים ביניהם – במרכז נמצאים אפלטון ואריסטו (ציור של רפאל)

"עוד ועוד מנהלים פונים לייעוץ פילוסופי, אף על פי שרובם מגיעים אליו במקרה, לאחר שחיפשו הכוונה כללית שתעזור להם להבהיר נושאים המטרידים אותם, ולהחליט החלטות חשובות", אומר לי ד"ר דיוויד ברנדל, פסיכיאטר אמריקני ו"יועץ פילוסופי".

למשרדו של ברנדל מגיעים מדי חודש מנהלים בכירים בעמק הסיליקון, המחפשים הארה ברזי הפילוסופיה. "יום אחד הגיע אליי מנכ"ל שייסד חברת ביוטק שהשיקה תרופה חדשה וגרפה לפתע הצלחה בקנה מידה עולמי", הוא מספר לי. "הוא חיפש את עצמו. ברגע אחד הוא הפך מיזם למנכ"ל שמפקח על עובדים רבים וצריך לקבל החלטות חשובות. הוא הרגיש כלוא".

ד"ר דיוויד ברנדל

ד"ר דיוויד ברנדל

מה עשית איתו?


"שלחתי אותו לקרוא מאמרים של פרידריך ניטשה, מרטין היידגר וז'אן פול סארטר. המאמרים עסקו במורכבות האותנטיות, בחופש האינדיבידואלי של כל אדם, בבחירה ובאחריות לעצב 'אני מוסרי' המאפשר לבנות עולם בעל משמעות. הוא הבין שהוא צריך להתחבר ל'אני' האותנטי שבו, ליזם המתחיל שהקים את החברה".

ומה הייתה התוצאה?


"בסופו של דבר הוא הבין שהמהלך הנכון עבורו יהיה לעזוב, ולהקים חברת סטארט-אפ חדשה. זה היה נכון גם לחברת הביוטק – היא מינתה מנכ"ל הרבה יותר אחראי ובטוח בעצמו".

הירשמו לחשבון ניסיון

ותוכלו לקרוא את כל הכתבות למשך 24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

במילוי הפרטים ולחיצה על כפתור אני מאשר/ת קבלת דיוור פרסומי ותוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה מאת אפוק טיימס ישראל. אנחנו לא אוהבים ספאם. לכן מתחייבים לא להעביר את פרטיך לגורם שלישי כלשהו.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!