בעיות המוסר של מכונית אוטונומית – אפוק טיימס

בעיות המוסר של מכונית אוטונומית

זה כבר לא מדע בדיוני ולא חלומות בהקיץ – האוטו האוטונומי אוטוטו כאן על הכבישים שלנו. גם הספקנים כבר מודים שזה רק עניין של זמן – ולא הרבה מדי. אך סוג נוסף של ספקנים צץ – זה שמפקפק ביכולתה של מכונה לקבל החלטות הנוגעות לחיי אדם

תמונה: shutterstock

תמונה: shutterstock

בואו נקרא לילד בשמו, גלגלי הטכנולוגיה מסתובבים במהירות עצומה כדי שאנחנו נוכל לתת פקודה לרכב ואז להישען אחורנית, לקרוא עיתון, להתבונן בנוף או לסרוג גרביים בזמן שאנחנו מאחורי ההגה.

יש מי שכבר משמיעים שיר הלל ואנחת רווחה, כי רכבים אוטונומיים יפתרו בעיות של תאונות דרכים על רקע הגורם האנושי כמו היסח דעת, עייפות או שכרות. אבל כשם שיש מי שמפזרים אופטימיות יש מי שאל ליבם מתגנב חשש לא מבוטל – האם הייתי שולח את ילדיי לגן במכונית האוטונומית? מי יהיה אחראי על שיקרה בכביש? כיצד יראו פוליסות של ביטוח רכב ואיך נבטח את המכונית, את עצמנו ויקירינו ללא נהג?

קידמת הטכנולוגיה פינת "נוהגת כמו סבתא"

זה ברור שהרכב האוטונומי יהיה עטור חיישני לייזר מלפנים ומאחור, ברור גם שיקיפו אותו מצלמות שיראו הכול: כבישים, צמתים, בניינים, שלטים, רמזורים, רכבים אחרים, הולכי רגל ועוד אלמנטים שיש להם השפעה על הנהיגה שלנו. משרד התחבורה אומר שהיא בטוחה ועוד מעט תעלה על הכביש. אז למה כל הזמן צפה שאלת מיליון הדולר – על מי האחריות במקרה של תאונה? כי הרי עם כל הכבוד לחזון, לטכנולוגיה ולהבטחות על עולם ללא תאונות, הרי לא מדובר כאן בעוד אביזר לנייד המתקדם שלנו, אלא במסירת שליטה מוחלטת לידיו של מוצר טכנולוגי לזמן הנסיעה.

באחת מנסיעות המבחן בארה"ב פעלה מכונית ללא נהג בצורה מושלמת, אולם כאשר היה עליה לחצות 3 נתיבים ולהשתלב בכביש מהיר תוך פחות מ – 150 מטרים, היא לא הצליחה לעמוד במשימה. זאת כיוון שחיישני הלייזר שזיהו תנועה, לא ידעו כיצד לבטוח בנהגים והאם הם יאפשרו למכונית להשתלב בתנועה. על הכביש, במקום שבו חוקי התנועה מופרים כל הזמן, רובוט מתקשה להבין מתי חייבים לציית לחוקי התנועה ומתי נהגים נוטים להפר אותם.

לפי המכון למחקר תחבורה באוניברסיטת מישיגן, העוסק בניסויים אוטונומיים, מתברר ששיעור התאונות של האוטונומיות כפול מאלה הרגילות כרגע. אמנם התאונות קלות כשלרוב מתנגשים בהן מאחור נהגים לא מרוכזים או אגרסיביים, שאינם מורגלים בנהג שמתנהל בזהירות ופועל ע"פ הכללים. ואכן, אחד המהנדסים של גוגל מתאר את הנהיגה של האוטונומית כמו של תלמיד נהיגה או "נהיגה כמו של סבתא".

ומה יקרה אם

יש כמובן שאלות רבות של אתיקה ומוסר, למשל האם על המתכנת לקבל החלטות של חיים ומוות בעת תאונה. האם מכונית ללא נהג אמורה להקריב את נוסעיה ולהתנגש במכוון בגדר הפרדה כדי להימנע מפגיעה קשה באוטובוס מלא ילדים? בקליפורניה למשל, פורסמה הצעה שבכל מכונית אוטונומית תהיה אופציה לנהג ידני שיוכל להשתלט על המכונית במצבי חירום. היצרנית גוגל לא אהבה את ההצעה, כי היא מתכננת להפוך את חטיבת המכוניות ללא נהג שלה לעצמאית.

כשאנחנו נוהגים ברכב, קורה שלפתע עלינו להגיב מידית. אם למשל נעקוף הולך רגל שירד במהירות לכביש אנו עלולים לפגוע באחרים, כאן ברור שהאחריות היא עלינו, הנהגים. אם מכונית אוטונומית תימצא באירוע כזה, התגובה לא תהיה של הנהג, אלא של יצרנית הרכב, או יצרני התוכנה. אז מי יישא באחריות לאירוע? אף אחד לא יודע עדיין, גם לא הרגולטור.

לפי ניסויי בטיחות שערכו מספר מפתחות, הזמן הנדרש לנהג 'לחזור לעניינים' ולאחוז בהגה כאשר הוא עסק בקריאה או גלישה באינטרנט, עשוי להגיע ל-10 שניות. במצב חירום על כביש גם שבריר שנייה לא תמיד מציל אותנו וכאן הרי מדובר בנצח. נכון לעכשיו, נראה שלמומחים בתחום האתיקה יש יותר שאלות מתשובות.

מכוניות חדשות מכילות כבר חיישני אור, תנועה ועוד – אז למה הגעת הרכב האוטונומי תיקח זמן?

בתעשיית הרכב משערים שמועד כניסת הנהיגה האוטונומית לרכב הפרטי יהיה כבר בעשור הבא, זאת למרות כמות החיישנים, המצלמות, הרדארים ומערכות אחרות שכבר מותקנות במכוניות פרטיות זה מכבר. אז מדוע בכל זאת זה ייקח עוד שנים?

תשתיות למשל: כבישים חכמים ללא טלאים, עם תמרורים וסימונים שהרכב האוטונומי יזהה בקלות, מה שלא תמיד קיים במציאות שלנו. גם מזג האוויר לא תמיד מיישר קו עם התוכנה, בעיקר גשם כבד, שלג, שלוליות, כמו גם קרני שמש מסנוורות, כל אלה עדיין יכולים לבלבל את המכונית האוטונומית. בנוסף לתנאי השטח והאקלים, יש אלמנטים רבים וספים שיש לקחת בחשבון – במטרה לאסוף מידע רב ככל הניתן מתבצעים ניסויים רבים באמצעות מכוניות רבות, דבר הלוקח זמן רב לבצע. אותו מידע נאסף ומנותח על-ידי המפתחים במטרה להותיר כמה שפחות ליד המקרה. גוגל, העוסקת בפיתוח המכונית באופן נמרץ, שומרת על חשאיות בנוגע לספקיות המידע שלה.

 מי קובע את רף המוסר?

ראש הפרויקט של גוגל מסביר שהאוטונומית מתוכננת, קודם כל, להימנע מפגיעה בהולכי רגל או רוכבי אופניים, אחר כך מפגיעה בכלי רכב אחרים, ולבסוף מפגיעה בעצמים נייחים.

סקר של MIT הראה שהנשאלים העדיפו שהמכונית תציל כמה שיותר אנשים, גם במחיר הקרבת הנוסע עצמו. במקביל העידו כי הם עצמם לא ייסעו במכונית כזאת ויעדיפו לנסוע במכונית שתציל את הנוסע גם אם במחיר פגיעה באחרים. עכשיו צריך גם לשאול מי קובע את העקרונות? דעת הקהל? החברות שבונות את המכוניות? הרגולטור?

אפשר לצאת מנקודת הנחה כי בשנים הקרובות ירוכז מאמץ אדיר לחסל בעיות חוקיות, ענייני משפט, אתיקה ורגולציה, כדי להביא את המכונית האוטונומית לכביש וכמה שיותר מהר. וכשתגיע יש להניח שהיא תעשה זאת באזורים סגורים בנתיבים מיוחדים.

אז כן, החלום להזמין את המכונית בשלט רחוק ולנסוע לעבודה עם ספל קפה וספר טוב, נמצא באופק ויהפוך בעתיד למציאות, אבל מתי והאם יצליחו להנדס את הרכיב החמקמק הזה, שיפיח במכונה רוח חיים ומצפון? עוד נגלה.

הירשמו לחשבון ניסיון

ותוכלו לקרוא את כל הכתבות למשך 24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!