"רוב המנהלים חושבים שתפקידם למקסם רווחים. זה לא" – אפוק טיימס

"רוב המנהלים חושבים שתפקידם למקסם רווחים. זה לא"

אשת העסקים יעל אלמוג זכאי החליטה לבדוק מה מנהלים מוצלחים עושים אחרת. בראיון לאפוק טיימס היא מספרת על מודל של קפיטליזם חדש ומתוקן – "קפיטליזם קשוב" – המאפשר לחברות להגיע להצלחה כלכלית בדרך יוצאת דופן

 יעל אלמוג זכאי. צילום: אלכס גורביץ׳

יעל אלמוג זכאי. צילום: אלכס גורביץ׳

מה הופך חברות מסוימות לאהודות ואחרות לשנואות? מדוע עשירים כדוגמת סטף ורטהיימר בישראל וסטיב ג'ובס בחו"ל זוכים לתשואות "וואו" ונתפסים כמודלים לחיקוי, בעוד עשירים אחרים, שהמילה "טייקון" נדבקה אליהם, נתפסים כ"רעים"?

אלה היו שלהי 2011, והמחאה החברתית זעזעה מדינה שלמה. כשני שלישים מהישראלים איבדו אמון בחברות הפועלות בישראל, על פי נתונים שהוצגו בשלוש שנים האחרונות בדירוג "מעלה", המשמש מדד להערכת אחריות תאגידית בישראל. הנתונים מראים שחוסר האמון בחברות גדול אף יותר מחוסר האמון שהאזרחים רוכשים לממשלה.

המחקר מראה שדווקא כאשר חברה מסוימת משנה את המיקוד שלה ממקסום רווחים למקסום הייעוד של העסק, היא משיגה רמות רווחיות גבוהות במיוחד

על רקע זה, ד"ר יעל אלמוג זכאי, בת לאחת המשפחות העשירות בישראל, הרגישה את האדוות מגיעות גם אליה. "אני עובדת עם הנהלות של חברות ועם מנכ"לים בכירים מאוד במשק, ואני יודעת איך הם חושבים. האדמה רעדה אצלם. מנהלים שחשבו בעבר 'כמה אוהבים אותנו', החלו לחשוב 'כמה שונאים אותנו'. הם ספגו בוץ ורפש מהציבור. אפילו מנהלים של חברות המשקיעות מיליוני שקלים בפילנתרופיה ושחשבו שאם ישקיעו בקהילה ויתרמו לעמותות זה יהפוך אותן לחברות טובות, לא קיבלו קרדיט בחזרה ולא הערכה מהציבור, ממש כלום".

הציניות גברה על הכול. 


"בדיוק. אז החלטתי לצאת למסע אישי, כדי להבין מה התקלקל, ומנגד ללמוד מה גורם לחברות להיות אהודות. התחלתי לנבור בהיסטוריה, ללמוד מה קרה לחברות בחמישים השנים האחרונות. נסעתי גם לקורס ראשון מסוגו של הרווארד ביזנס סקול בנושא קיימות, שם יצרתי קשרים עם האנשים הבכירים בעולם האחריות התאגידית – אנשים שהם מובילי דעה בעולם. בעקבות אותם קשרים שפיתחתי הוזמנתי לאירוע מצומצם בניו יורק, שבו הרצה ג'ון מאקי".

צילום: אלכס גורביץ׳

צילום: אלכס גורביץ׳

ג'ון מאקי, המייסד האגדי של רשת המזון האורגני 'הול פודס' (Whole Foods), "שנראה כמו קיבוצניק טבעוני עושה מדיטציה", נזכרת אלמוג זכאי, שטח את משנתו למודל ניהול חדש שמתאים למאה ה-21. ביחד עם פרופ' ראג' סיסודיה, הנחשב גורו שיווק באמריקה, הם הובילו תנועה חדשה שזכתה לכינוי "קפיטליזם קשוב", וסחפה אחריה אנשי עסקים רבים, כדוגמת הווארד שולץ מנכ"ל "סטארבקס", המצהירים פומבית על תמיכתם באג'נדה של הארגון.

המשנה שפרסו התבססה על מחקרו של סיסודיה, שניתח את אופן פעולתן של חברות "אהובות" או "אהודות" (הוא מכנה אותן "חברות של חיבה") בשנים 2013-1998, והשווה אותן לחברות אחרות שאינן כאלה. ממחקרו עלה כי עסקים "אהובים" משיגים תשואה הגבוהה פי 2.5 ממדד 500 S&P בתוך תקופה של חמש שנים, ותשואה הגבוהה במאות אחוזים מחברות רגילות.

מקור לגרף: הספר Firms of Endearment, על פי מחקרו של ראג' סיסודיה

מקור לגרף: הספר Firms of Endearment, על פי מחקרו של ראג' סיסודיה

בניגוד לאינטואיציה, טען סיסודיה, דווקא כאשר חברה מסוימת משנה את המיקוד שלה ממקסום רווחים למקסום הייעוד של העסק, היא משיגה רמות רווחיות גבוהות במיוחד. מסקנתו הייתה מפתיעה עוד יותר לאור העובדה שהחברות האהודות שהופיעו במחקרו שילמו שכר גבוה עד פי שניים מהשכר המקובל בשוק, בתחום שלהן, וסיפקו תנאי עבודה טובים; למרות זאת, הן רווחיות הרבה יותר ממתחרותיהן. כיצד הן עושות זאת?

שינוי חשיבה

הראיון עם אלמוג זכאי (54) נערך במשרדי "גיתם" (פרסום, יח"צ ועסקי נדל"ן) בתל אביב, אליהם היא נכנסה בסוף 2010, כשרכשה 25 אחוז מהחברה בתמורה לכמה עשרות מיליוני שקלים.

הירשמו לחשבון ניסיון

ותוכלו לקרוא את כל הכתבות למשך 24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!