תיאטרון מלחמה – אפוק טיימס

תיאטרון מלחמה

האם סיפורים שנכתבו לפני מאות שנים יכולים לרפא טראומות מודרניות? אלפי חיילים אמריקנים החלו לקרוא טרגדיות יווניות עתיקות, כחלק מפרויקט ניסויי חדש

השרפה בטרויה. ציור שמן של הצייר הבלגי קרסטיאן דה קנינק מהמאה ה-16

השרפה בטרויה. ציור שמן של הצייר הבלגי קרסטיאן דה קנינק מהמאה ה-16

ביום השנה ה-15 לאסון התאומים בארה"ב, בחרו לקרוא באולם הנשיונל ג'אוגרפיק היוקרתי בוושינגטון טרגדיה יוונית בשם "איאס" של סופוקלס. הקצין הבכיר ביותר בכוחות המזויינים של ארה"ב, גנרל ג'וזף פרנסיס דאנפורד הבן, נכח בקהל יחד עם כמה מאות קצינים וחיילים משוחררים ובני משפחותיהם. הם ישבו מרותקים כאשר איאס, גיבור מלחמה ביוון העתיקה, נכנס לדיכאון לאחר שחברו אכילס נפל בקרב. מותש מהמלחמה, מושפל בידי מפקדיו הוא נתקף בהתקף של טירוף ועיוורון וטובח עדר בקר, בחושבו שאלו הם מפקדיו שפגעו בכבודו ובגדו בו. כשהוא מתעשת, הוא נתקף ברגשות אשם ובושה ומתאבד. הצופים נעו באי נוחות ואז שקט השתרר.

אנחנו יוצרים את התנאים לשיחה פתוחה על טראומה, הקרבה, בגידה, והתאבדות – כל האתגרים שחיילים ובני משפחותיהם מתמודדים איתם בתוך, ואחרי המלחמה

זו הייתה הפקה נוספת של פרויקט "תיאטרון מלחמה" המסתובב בבסיסים של הצבא האמריקני בכל רחבי ארה"ב ובעולם, כבר כמעט עשור. באולמות פשוטים ללא כל תפאורה, שחקנים ידועים מהתיאטרון ומהטלוויזיה מקריאים בפני הקהל אחת מהטרגדיות היווניות הקלאסיות.

"הדרמה האמיתית מתחילה כאשר הקריאה מסתיימת", אומר בריאן דוריס, מייסד ומנהל הפרויקט בראיון לאפוק טיימס. והדרמה הזאת היא לא פחות מאשר תהליך ריפוי חדשני, המשתמש בטרגדיות יווניות כקטליזטור לשיחה.

פילוקטטס, גיבור במיתולוגיה היוונית. מסופר שנחש הכיש אותו אחרי שדרך על אדמה קדושה במסע לטרויה

פילוקטטס, גיבור במיתולוגיה היוונית. מסופר שנחש הכיש אותו אחרי שדרך על אדמה קדושה במסע לטרויה

"כדי לעודד את התחלת השיח, אני לפעמים זורק שאלה לקהל", אומר דוריס: "למה אתם חושבים שסופוקלס כתב את המחזה הזה? וחייל צעיר, בן 19, למשל, זורק תשובה: 'אני חושב שבשביל להעלות את המורל'. אז אני שואל אותו: איך סיפור על גיבור שנכנס לדיכאון והתקף טירוף מעלה את המורל? והוא ענה: 'משום שזו האמת. ואנחנו כולנו יושבים כאן יחד, כתף אל כתף, וכולנו יודעים ומודים שזו האמת הלא מכובסת על מה שבאמת קורה במלחמה".

בתום הקריאה מזמין דוריס את הקהל לשתף בחוויות, ברגשות ובמחשבות שהמחזה עורר בהם. והקהל לוקח את ההזדמנות בשתי ידיים. אנשי צבא או בני משפחה, קמים בזה אחר זה ומשתפים בחוויות קשות שעברו במלחמה באפגניסטן או בעיראק, שחיות בתוכם כמו פצצות מתקתקות, והם לא העזו לספר לאף אחד.

תיאטרון עתיק בעיר אפידאורוס ביוון. נבנה במאה הרביעית לפנה"ס | צילום (משמאל): Ronny Siegel/Wikipedia CC-BY-3.0

תיאטרון עתיק בעיר אפידאורוס ביוון. נבנה במאה הרביעית לפנה"ס | צילום (משמאל): Ronny Siegel/Wikipedia CC-BY-3.0

"את ההזמנה הראשונה לתיאטרון שלנו קיבלנו מהצבא ב-2008", מספר דוריס. "זה היה כנס מיוחד בסן דייגו, קליפורניה, של 800 חיילי מארינס מכל הדרגות, חלקם באו עם בנות הזוג שלהם. נושא הכנס היה מה שבעגה הצבאית של המארינס נקרא 'לחץ קרב', ומה שהיום מכנים תסמינים של פוסט טראומה". 400 מהם בחרו לבוא למופע, מספר דוריס בספרו The Theater of War (2015), וכאשר הם ראו שחקנים לבושים בבגדים רגילים יושבים ליד שולחן ארוך, מקריאים טקסט, רבים מהם נראו מאוכזבים.

הירשמו לחשבון ניסיון

ותוכלו לקרוא את כל הכתבות למשך 24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

במילוי הפרטים ולחיצה על כפתור אני מאשר/ת קבלת דיוור פרסומי ותוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה מאת אפוק טיימס ישראל. אנחנו לא אוהבים ספאם. לכן מתחייבים לא להעביר את פרטיך לגורם שלישי כלשהו.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!