איך מודעות לשפת הגוף משדרגת פלאים את העסק? – אפוק טיימס

איך מודעות לשפת הגוף משדרגת פלאים את העסק?

לשפת הגוף השפעה דרמטית בכל תחומי החיים. אבל תמיד לימדו אותנו לכתוב ולדבר יפה, ולא הסבירו לנו איך לשלוט בתקשורת הבלתי מילולית. ענת הכט-פישר, מומחית לשפת גוף, מאמינה שצריך לתרגל כבר מילדות ומאמנת מנכ"לים ובכירים במשק למצות את הפוטנציאל שלהם. וגם: 5 טיפים לשימוש עצמי

תמונה: איל פישר

תמונה: איל פישר

כבר בגיל ארבע ענת הכט-פישר הפנימה איזו השפעה מכרעת יש לשפת הגוף על החיים. כבר אז היא הבינה שחיוך שחייכה הציל את חייה. היא הייתה ילדה מאומצת, ששמעה בבית שאותה "הביאו" ולא "ילדו". כשהגננת שאלה איפה כל ילד נולד, היא שאלה את אימה אם גם היא נולדה. "אמא אמרה שכן", מתארת הכט-פישר, "וסיפרה שהם הלכו למקום שהיו בו המון המון ילדים ומכל הילדים אני חייכתי אליהם אז הם בחרו אותי. 'את לא כמו כל הילדים שפשוט נולדו', היא אמרה. 'את נבחרת!'.

"אז המסר הראשון שקיבלתי בחיי זה שחיוך, שהוא חלק משפת גוף, יכול לייצר קרבה. קיבלתי אהבה בזכות זה שחייכתי. היום אני ממנפת את המסר הזה כדי לעזור לאנשים להשתמש בשפת הגוף שלהם על מנת לחיות טוב יותר".

בשנים הבאות, עדיין כילדה, תמיד הייתה לה עין חדה. הייתה נוהגת לתצפת על הסביבה ולאבחן למי להתחבר וממי להיזהר. "בגיל ההתבגרות חברות אמרו שיש לי סנסורים מדויקים מאוד. בכל דייט שלהן הן ביקשו ממני להסתכל על הבחור ולייעץ אם להישאר איתו או להיפרד. עד היום אני עוקבת אחרי ההצלחות", היא צוחקת. "וזה מוכיח את עצמו. אכן נוצרו חיבורים. אז הבנתי ששווה להשקיע בכיוון".

שפה לכל דבר

הכט-פישר היא מומחית לשפת גוף, יועצת אישית וארגונית ומנחת קבוצות. עם המומחיות הזאת, בתוספת MBA במנהל עסקים ו-BA בניהול משאבי אנוש, לא מפתיע שהלקוחות העיקריים שלה הם מנכ"לים, מנהלים בכירים, חברות גדולות ובעלי עסקים.

להכט-פישר יש תפיסת עולם מגובשת מאוד באשר לחשיבות התחום. "כל החיים לימדו אותנו לכתוב יפה, להתנסח יפה ולדבר כמו שצריך", היא מסבירה. "אבל אף אחד לא לימד אותנו איך לשלוט בשפת הגוף ולהבין אותה בצורה מעמיקה, ודווקא זה החלק הכי משמעותי. במחקרים הוכח שברושם ראשוני שפת גוף אחראית ל-93% מהמסר, בעוד שרק 7% מקורם בתוכן. ואילו ביחסים ארוכי טווח, כמו למשל עם לקוחות, עובדים או קולגות, המסר הבלתי מילולי מרכיב 60% מהתקשורת.

תמונה: ואדים ברסטצקי

תמונה: ואדים ברסטצקי

"זו שפה לכל דבר כמו אנגלית, צרפתית ורוסית, ואם לא מתרגלים, לומדים ומשתמשים במיומנות הזאת, אז לא יודעים לתקשר אותה נכון. וזה נכון בעולם העסקי, כמו בכל אינטראקציה בין אנשים".

למה שפת גוף כל כך קריטית בעולם העסקי?

הכט-פישר מסבירה בדוגמה: "אתה יכול להיות איש מקצוע מבריק, גאון בתחומך. אבל אם לא תעביר למשקיע את המסר שלך בצורה מבריקה, בשפת גוף שתוציא ממך את המיטב – ישקיעו במישהו אחר, והמקצועיות שלך לא תהיה רלוונטית".

בפועל אילו שימושים יש לשפת גוף בנוף המקצועי?

"יש לכך שני היבטים. הראשון הוא תיעול שפת הגוף לשיפור העברת המסרים והצורך להיות מודעים למה שאנחנו משדרים. יש לכך חשיבות מכרעת בכל מרחבי העולם העסקי ובכל הדרגים – מהבכיר ביותר ועד לזוטר. זה חיוני להעברת פרזנטציות, ניהול משא ומתן, כניסה לזירות חדשות, או כשמדובר במנכ"לים שעומדים להתראיין לטלוויזיה ולנאום בכנסים בפני לקוחות, מתחרים, משקיעים ועובדים. אפילו שימור העובדים לאורך זמן קשור ליכולת של המנהל לייצר איתם אינטימיות, דבר שנעשה בכלים של שפת גוף.

"ההיבט השני מתייחס לפיתוח היכולת לקרוא את הסביבה בצורה יותר מדויקת. הצד הזה כולל זהירות מטעויות בסיטואציות של רושם ראשוני, מפגשים ראשוניים עם אנשים ותפיסות עולם תדמיתיות ומקובעות. לשפת הגוף יש חלק קריטי גם בראיונות עבודה, וחשוב שמעסיקים יהיו מודעים לכלים האלה כדי לבחור את המועמדים המתאימים, האמינים והמקצועיים ביותר. אני מלמדת אנשים לתרגם את תחושות הבטן שלהם למשהו מקצועי. למשל כשאתה מרגיש בזמן משא ומתן שהצד השני עובד עליך או מסתיר מידע, כדאי שתדע לזהות את המצב דרך כלים של שפת גוף".

אדם יכול לסגל לעצמו שפת גוף שלא הייתה לו? הוא לא מאבד כך את האותנטיות?

"אני מאמינה שאם אדם חי בשלום עם עצמו אז שפת הגוף שלו מצוינת והיכולת שלו להעביר מסרים אפקטיבית מאוד. אני עובדת עם אנשים רק על מה שיש להם, על אותנטיות. אני לא מאמינה בזיופים. אני עוזרת לאנשים להכניס את העוצמות שלהם לתוך החדר במינימום זמן, לטשטש את מה שפחות טוב ולמנף את הדברים שקיימים בו".

הנאום שהפך להצלחה מסחררת

הכט-פישר מתמחה בהרצאות ובייעוצים אישיים במקומות עבודה. בין לקוחותיה היה מנכ"ל בכיר במשק שהתכונן לכנס ענק לרגל סיכום השנה, שבו נשא דברים לפני אלפי עובדיו מהארץ ומחו"ל. היה ברור שלנאום תהיה חשיבות מכרעת. "כשהתחלנו", היא נזכרת, "הוא לא היה ממוקד. הוא נשמע מנוכר והתייחס לנאום כאל עניין טכני. אבל כשאתה עושה משהו טכני שאתה לא מרגיש אליו כלום – זה נראה שאתה מקריא טקסט סתמי שמישהו כתב לך. ואז העובדים פחות מתחברים ופחות מזדהים ואתה לא מניע למוטיבציה".

אז מה כן עושים?

"אתה חייב להיות מחובר למסר שלך ברמה האישית. ברגע שהמנכ"ל מדבר על דברים שהוא מאמין בהם ושקשורים אליו אישית, על חוויות אישיות שלו – שפת הגוף שלו בטוחה יותר, הוא מחייך יותר. כמנהל אתה חייב להביע רגש, אתה יכול להפעיל אדם רגשית רק אם אתה בעצמך מונע ממקום של רגש. זה חייב לבוא עם הבעות פנים, תנועות ידיים, אינטונציה מתאימה".

בתאוריה זה נשמע מעולה. איך עבדתם על זה בפועל?

"עבדנו על הבאת האמירה האישית האותנטית של המנכ"ל. עבדנו גם על הפנימיות שלו וחיברנו אותו למסרים ממקום אותנטי, לא הסתפקנו באמירות ריקות. עשינו הרבה חזרות. צילמתי בווידיאו והוא צפה בעצמו וראה את השיפור. הפכנו את הנאום שהוא תכנן ב-180 מעלות. בסופו של דבר זו הייתה הצלחה מסחררת. הוא עלה נינוח וכריזמטי. התגובות היו מדהימות. וזו בעצם מתנה שהוא יכול להשתמש בה לכל תחומי החיים. זה התחיל בכנס הזה, אבל הכלים שהוא קיבל יכולים להשפיע על אינטראקציות אחרות לגמרי, עסקיות ואישיות".

תסתכלו בעיניים

אם זה היה תלוי בהכט-פישר, לימודי שפת גוף היו מתחילים בילדות. היא עצמה גם מלמדת בבתי ספר, אבל לא מדובר בתוכנית סדורה של משרד החינוך. "בכיתות י' אני מדברת על דימוי גוף, ובכיתות י"א אני מכינה לראיונות של צו ראשון", היא אומרת ותוהה: "למה שרק מנכ"ל, פוליטיקאי או איש תקשורת – שמגיע אליי לקראת הופעה בטלוויזיה או פרזנטציה חשובה – ילמד איך להעביר את עצמו גם כשהוא לחוץ ונרגש? למה שילד בן 16 לא יקבל את הכלי הזה לפני שהוא חורץ את גורלו לשלוש השנים הקרובות או אפילו לכל העתיד המקצועי שלו?

"אני חושבת שמשרד החינוך צריך לאמץ את לימודי שפת הגוף ועמידה מול קהל כתפיסת עולם. הייתי מתחילה עם זה בכיתה א' לכולם, במקום שסטודנט יעמוד מול אנשים לראשונה בחייו באוניברסיטה".

הכט-פישר מצביעה על בעיה חברתית נוספת שאופיינית לימינו: "אנחנו חברה שפחות מדי מסתכלת בעיניים, והחיבור לעולם הטכנולוגי רק מחמיר את הבעיה", היא אומרת בעצב. התופעה הזאת משפיעה עלינו גם בחיים האישיים וגם בחיים העסקיים. מחקר שפורסם לאחרונה מצא שקשר עין במשך 60% מזמן השיחה גורם לאדם להיתפס כמקצועי, אמין וחברותי יותר".

"תחשבו כמה זה דרמטי", היא מדגישה, "עבור מנכ"ל שמדבר עם העובדים שלו ומסתכל או לא מסתכל להם בעיניים. עבור רופא שיש לו רק שבע דקות לשבת עם פציינט, ואנחנו רוצים שהשירות יהיה איכותי ושחוויית הלקוח תהיה טובה. אז אם הרופא יסתכל לי בעיניים במשך 60% מזמן הפגישה, החוויה שלי כפציינטית עולה משמעותית".

הכט-פישר מספקת עוד נתון מרתק, שחשוב לקופות החולים, כמו לכל מעסיק, לזכור: "מחקרים מראים שאם יחסי האנוש של הרופא עם הפציינט הם טובים – כמות התביעות נגדו יורדת פלאים. זאת אומרת שחברות שרוצות לחסוך הוצאות על תביעות שנובעות מחוסר שביעות רצון מצד הלקוחות, כדאי שישפרו את שפת הגוף של אנשי שירות הלקוחות שלהם. כלומר בכל מקום שבו ניגע בעולם העסקי, לשפת הגוף יש משמעות דרמטית".

5 טיפים לשימוש בשפת גוף בעולם העסקי

ככל שפה, גם שפת גוף היא מורכבת ומקיפה, ולמרות זאת הכט-פישר מגישה כמה עצות בסיסיות לתיעול שפת הגוף להשגת יתרונות עסקיים:

  1. הדקות הקריטיות: ארבע הדקות הראשונות בכל מפגש עסקי ראשוני הן דרמטיות. זה נכון בכנס, בהופעה בטלוויזיה, בראיון עבודה, במשא ומתן או בפגישה עם לקוח, משקיע או עמית חדש לעבודה.
  2. אותנטיות: ככל שאדם מרגיש יותר אותנטי ויותר בנוח עם עצמו, כך עולה היכולת של הסביבה (עובדים, לקוחות, משקיעים וכדומה) להתחבר אליו. מה שכובש אנשים ומעביר מסרים באפקטיביות זו התלהבות. התלהבות באה לידי ביטוי בשפת הגוף, בקשר עין, בהבעת פנים מחייכת, בשטף הדיבור ובתנועות ידיים משוחררות וגלויות.
  3. לחיצת יד: מלחיצת יד אפשר ללמוד המון על מי שעומד מולך וגם להעביר באמצעותה מסרים. אם תושיט את היד ללחיצה רגילה לאדם עם נטייה לשתלטנות, לרוב הוא יהפוך את היד תוך כדי לחיצה כך שידו תהיה על העליונה. ואז תבין מיהו בעצם. לחיצת היד של טרמאפ היא דוגמה קלאסית לתוקפנות ולשתלטנות. הוא נוהג להגיש את היד מלמטה, כאילו שהוא בעמדת נחיתות, ואז עושה מניפולציה. הפרטנר מושיט את ידו פנימה, וטראמפ לופת אותו ומושך אותו אליו באגרסיביות רבה.
  4. קשר עין: זהו הכלי הדרמטי ביותר ליצירת אמינות ואינטימיות מול לקוחות, ספקים, משקיעים ועובדים. מומלץ להיות בקשר עין לפחות 60% מזמן השיחה.
  5. תנועות ידיים: תנועות ידיים פתוחות וגלויות משדרות נינוחות, עוצמה וביטחון. כשאדם מרגיש מאוד בנוח הוא משתמש בשתי הידיים. כשהוא קצת פחות נינוח הוא יתמקד ביד הדומיננטית. בהתרגשות גדולה, במתח ובלחץ הוא ישתמש ביד החלשה.

 

לצד הטיפים, הכט-פישר מדגישה שאין תבנית אחת של מנהל מוצלח וכי מילת המפתח בשפת גוף היא האותנטיות. "אדם מגיע למקצועיות גבוהה מאוד כשהוא יודע להשתמש בעוצמות שלו", היא מסבירה. "אתה יכול להיות מנכ"ל מבריק ואדם שקט ולא מאוד מוחצן, אבל חשוב שתדע להשתמש בשקט שלך לטובתך. הרעיון הוא לתעל את הכישורים שלנו לעוצמה. אפשר לייעל ולשפר את הכישורים כל הזמן, אבל בלי ללכת נגד הנטיות האישיות הטבעיות".

לאתר של ענת הכט-פישר: www.ahf.co.il

הירשמו לחשבון ניסיון

ותוכלו לקרוא את כל הכתבות למשך 24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

* במילוי הפרטים ולחיצה על כפתור הנך מאשר/ת קבלת דיוור פרסומי ותוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה מאת אפוק טיימס ישראל. אנחנו לא אוהבים ספאם. לכן מתחייבים לא להעביר את פרטיך לגורם שלישי כלשהו.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!