"מיכלאנג'לו: שרטט ומעצב אלוהי"

בפעם הראשונה בהיסטוריה מוצגים כל רישומיו של מיכלאנג'לו בתערוכה אחת, שמבקרים מחשיבים כתערוכת השנה, וכהתנסות רוחנית. מה חושפות העבודות על האמן שהגדיר מחדש מהי אמנות?

מתוך התערוכה: "מיכלאנג'לו: שרטט ומעצב אלוהי" | צילום: Benjamin Chasteen/The Epoch Times

מתוך התערוכה: "מיכלאנג'לו: שרטט ומעצב אלוהי" | צילום: Benjamin Chasteen/The Epoch Times

הוא התבונן בגוש השיש שעמד בחצר בעת שהקיף ובחן אותו מכל הכיוונים. "אתה רואה על מה דיברתי?" אמר לו המדינאי פיירו סודריני, "כבר 25 שנה שהגוש הענק והפגום הזה עומד כאן ואף פסל, גם המוצלחים ביותר, לא הצליחו לעשות ממנו משהו. מה אתה אומר?" האמן מיכלאנג'לו בואונארוטי בן ה-26 שתק כמה דקות ואחר כך אמר: "תן לי לחשוב על זה".

בתערוכה מופיעות סונטות שכתב מיכלאנג'לו, שגם הן היו דרך בשבילו למצוא תמצית ומשמעות ביצירה ובקיום האדם

הוא חזר לסטודיו שלו, לקח דף והחל לשרטט את מה שעתיד להיות אחד הפסלים היפים והמפורסמים בעולם: "דוד". הוא חזר ל"אופרה דואומו" שהציעה לו את ההזמנה עם מודל משעווה בידו והודיע כי הוא לוקח על עצמו את המשימה: הוא יהפוך את גוש השיש הפגום הזה ליצירת מופת.

האמן ג'ורג'יו וסארי כתב בספר האמנים שלו המתעד את חיי האמנים בתקופת הרנסנס: "כשהפסל היה מוכן, אי אפשר היה להתכחש לכך שהעבודה הזאת התעלתה מעל כל פסל אחר, מודרני או עתיק, יווני או לטיני. שום יצירת אמנות אחרת לא השתוותה לה בכל מובן: בפרופורציה, ביופי ובמצוינות שבה מיכלאנג'לו השלים את היצירה".

מתוך התערוכה: "מיכלאנג'לו: שרטט ומעצב אלוהי" | צילום: Benjamin Chasteen/The Epoch Times

מתוך התערוכה: "מיכלאנג'לו: שרטט ומעצב אלוהי" | צילום: Benjamin Chasteen/The Epoch Times

מיכלאנג'לו – האמן שהאמין שפסליו כבר נמצאים בשיש וכל מה שנשאר לו זה לסתת את השיש ולחשוף אותם – חשב גם שרישום וסקיצה על דף לבן היא דרך להגיע לניצוץ האלוהי בדמות שהוא יוצר. בימים אלו מוצגת תערוכה במוזיאון המטרופוליטן בניו יורק הנקראת "מיכלאנג'לו: שרטט ומעצב אלוהי" החושפת את עומקו של האמן-רשם, שניסח מחדש מהי אמנות.

מיכלאנג'לו חי יותר מכל אמן בתקופתו, הוא נפטר בגיל 89 ובמשך השנים נהג לזרוק את מרבית רישומיו לאש. אולי עשה זאת בגלל שלא ראה בהם עוד חשיבות לאחר שסיים את עבודתו, אולי בגלל שהיו אלה רק סקיצות גסות שתיארו את מחשבותיו החולפות. אולם, הרישומים המעטים שכן שרדו תוארו על ידי בני תקופתו כ"הדהודים של האלוהי". מחירם היה גבוה, גם בתקופת חייו, שכן הם חשפו את תהליך היצירה של האמן שכונה "האלוהי" (Il Divino) כבר בשנות ה-30 לחייו.

מתוך התערוכה: "מיכלאנג'לו: שרטט ומעצב אלוהי" | צילום: Benjamin Chasteen/The Epoch Times

מתוך התערוכה: "מיכלאנג'לו: שרטט ומעצב אלוהי" | צילום: Benjamin Chasteen/The Epoch Times

התערוכה בניו יורק מדגישה את מלאכת התכנון של מיכלאנג'לו ונשענת על המילה האיטלקית Disegno שמשמעה גם רישום וגם עיצוב ארכיטקטוני, ובתאוריה – חיפושו של האמן אחר האסתטי והמוסרי כפי שפותח בתקופת הרנסנס. מוזיאון המטרופוליטן הקדיש שמונה שנים לאיסוף 128 רישומים של מיכלאנג'לו מכל מוזיאוני העולם והם כוללים את ההכנה לפסל השיש המפורסם "דוד", את התכנון המוקדם של קברו של האפיפיור יוליוס השני, סקיצות ההכנה לקפלה הסיסטינית, וציור הכנה ענק לפרסקו בארמון הוותיקן, "הצליבה של סנט פיטר".

הירשמו לחשבון ניסיון

ותוכלו לקרוא את כל הכתבות למשך 24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

במילוי הפרטים ולחיצה על כפתור אני מאשר/ת קבלת דיוור פרסומי ותוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה מאת אפוק טיימס ישראל. אנחנו לא אוהבים ספאם. לכן מתחייבים לא להעביר את פרטיך לגורם שלישי כלשהו.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!