החטא הפסיכולוגי הקדום – אפוק טיימס

החטא הפסיכולוגי הקדום

מתברר שלא מעט חוקרי מדעי ההתנהגות מתבססים במחקריהם על האוכלוסייה הכי מוזרה בעולם, אבל מייחסים לתוצאות המחקרים אמיתות אוניברסליות

תמונת אילוסטרציה: Fotolia

תמונת אילוסטרציה: Fotolia

כולנו אוהבים לראות את עצמנו באור חיובי, ואפילו לפאר את עצמנו. מתברר שזאת תכונה בסיסית בפסיכולוגיה האנושית, והיא כתובה בכל ספרי הלימוד בפסיכולוגיה, אומר ג'וזף היינריך, פרופסור לפסיכולוגיה וכלכלה באוניברסיטת הרווארד.

אבל האם זו באמת תכונה אנושית בסיסית? היינריך החליט לסקור תוצאות של מחקרים שנעשו לאורך שנים בחברות שונות, מערביות ולא מערביות, שבדקו את התכונה הבסיסית הזאת. התברר שבחברות רבות תכונה זאת קיימת במידה קטנה מאוד, למשל אצל מקסיקנים, אינדיאנים, תושבים ילידים בצ'ילה ובאיי פיג'י. בחברות מסוימות, בעיקר במזרח אסיה היא אינה קיימת כלל, ולעתים אפילו הפוכה, כלומר במקום התפארות עצמית, התכונה השלטת היא ביטול עצמי.

דווקא אוכלוסיית הסטודנטים היא חריגה ויוצאת דופן מבחינה פסיכולוגית, בהשוואה לאוכלוסיות אחרות בעולם

מה אם כן מקור הטעות בספרי הפסיכולוגיה? סקר שערך היינריך (Behavioral and Brain Science 2010) יחד עם עמיתים, גילה כי חוקרים במדעי ההתנהגות (פסיכולוגיה, כלכלה התנהגותית ותחומים קרובים אחרים) מפרסמים באופן שגרתי, במגזינים היוקרתיים ביותר בתחום, הצהרות סוחפות לגבי הפסיכולוגיה האנושית. הצהרות אלה מבוססות על מחקרים שנעשו על מדגם של נבדקים שרובם סטודנטים לתואר ראשון באוניברסיטאות בארה"ב, ויותר מכך, מרביתם סטודנטים לפסיכולוגיה. אותם הכי קל לשכנע להשתתף במחקרים מטעמי נוחות ושיקולים פיננסיים. אבל דווקא אוכלוסייה זו של סטודנטים, לפי היינריך, היא החריגה ויוצאת הדופן ביותר מבחינה פסיכולוגית ותפיסות מנטליות, בהשוואה לאוכלוסיות אחרות בעולם, ואפילו בתוך ארה"ב עצמה. הם אפילו קיבלו כינוי מיוחד שמבוסס על ראשי התיבות באנגלית של המאפיינים שלהם WEIRD (Western Educated Industrialized Rich Democratic) שפירושו מוזר או חריג.image1

גם במחקרים שנעשו בכלכלה התנהגותית, מצא היינריך הצהרות גורפות על הטבע האנושי שאינן נכונות בכל החברות. כך למשל, במחקרים בכלכלה התנהגותית מצאו שאוכלוסיית הסטודנטים סולדת מנטילת סיכונים כספיים, ואילו בחברות לא מערביות אנשים לקחו, בלי היסוס, סיכונים באותם מצבים.

במחקרים אחרים שבדקו את האינטראקציות הכספיות בקרב המשתתפים, היו הבדלים ניכרים בין חברות מתועשות לחברות שאינן מתועשות, למשל הדזה (קבוצה אתנית בצפון טנזניה), טסימנה (ילידים בבוליביה), דולגאן (קבוצה אתנית ברוסיה) ואחרים. הבדלים היו גם בין חברות מערביות ללא מערביות (למשל עומאן, סעודיה). אוכלוסיית הסטודנטים בארה"ב הייתה שוב בקצה הקיצוני.

גם במחקרים שנעשו בפסיכולוגיה התפתחותית, לפי היינריך, אפשר למצוא טעויות דומות, כאשר במקרים רבים הילדים שהשתתפו במחקר היו מערים גדולות ולעתים קרובות התגוררו סמוך לאוניברסיטאות. כך, למשל, הסיקו ממחקרים שונים שבשלב ראשון ילדים תופסים את עולם הטבע סביבם לפי קטגוריות של צורת החיים. אם תשאל ילד "מה זה?" הוא יגיד: עץ או ציפור או דג. אבל מסקנה זו אינה נכונה לגבי ילדים הגדלים בחברות הקרובות לטבע. שם הילד כבר בשלב ראשון יידע לומר: אקליפטוס או עורב, או כריש.

אפילו לגבי תהליך פיזיולוגי בסיסי כמו תפיסה ויזואלית, נמצאו הבדלים בקרב חברות שונות. למשל, האשליה האופטית המפורסמת, על שם הסוציולוג הגרמני מולר-לייר שגילה אותה.

בספרי לימוד בפסיכולוגיה כתוב, לפי היינריך, שאף על פי ששני הקווים שווים באורכם, אנשים בכל העולם יראו אותם באורכים שונים, כיוון שהאופן שהמוח והעיניים שלנו מעבדים נתונים דומה אצל כל בני האדם. מתברר שבחברות שונות טווח הטעות יהיה שונה. כאשר בקצה האחד נמצאים הבושמנים ממדבר קלהרי – עבורם אין כלל אשליה, הם רואים מיד את שני הקווים כשווים; באמצע נמצאות חברות לא מערביות נוספות עם טווח טעות קטן (זולו, טורו – קבוצה אתנית באוגנדה, ואחרות); ובקצה הרחוק נמצאים הסטודנטים עם טווח הטעות הגדול ביותר.

למרות כל אלה, היינריך מדגיש שחוקרים במדעי ההתנהגות אינם מייחסים באופן אוטומטי אוניברסליות לתוצאות מחקריהם. להפך, במחקרים רבים, למשל על התבטאות רגשית, על ערכים, ועל תכונות אישיות, מלכתחילה מחפשים את ההבדלים בין חברות ותרבויות שונות. הביקורת שלו מתמקדת בתחומים שלפחות עד לאחרונה נחשבו לאמיתות פסיכולוגיות אוניברסליות.

הירשמו לחשבון ניסיון

ותוכלו לקרוא את כל הכתבות למשך 24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

במילוי הפרטים ולחיצה על כפתור אני מאשר/ת קבלת דיוור פרסומי ותוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה מאת אפוק טיימס ישראל. אנחנו לא אוהבים ספאם. לכן מתחייבים לא להעביר את פרטיך לגורם שלישי כלשהו.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!