חרטה בעמק הסיליקון

קבוצה של יוצאי פייסבוק וגוגל יוצאת כעת בקמפיין המזהיר אותנו מההיצמדות למסכים

רוג'ר מקנמי, איש עסקים בעל 35 שנות ניסיון של השקעות בהייטק, ממייסדי "המרכז לטכנולוגיה אנושית" | תמונה: Rob Kim/Getty Images

רוג'ר מקנמי, איש עסקים בעל 35 שנות ניסיון של השקעות בהייטק, ממייסדי "המרכז לטכנולוגיה אנושית" | תמונה: Rob Kim/Getty Images

בחודשים האחרונים אנחנו שומעים רבות על הנזקים שנגרמים לנו, ובמיוחד לילדינו, כתוצאה מריבוי שעות מסך. לאחרונה התארגנה קבוצה של בכירים לשעבר בענף ההייטק, במיוחד יוצאי גוגל ופייסבוק, שחשוב להם להזהיר אותנו מסכנות ההתמכרות. בתור מקצוענים המכירים את הטריקים של ענקיות התקשורת ואת המניפולציות שהן מפעילות עלינו כדי שלא נתנתק מהסמארטפון, הם מתחרטים על תרומתם החשובה משנים עברו להקמה ולביסוס תעשיות אלו.

הקמפיין החדש, שכותרתו "האמת על טכנולוגיה", מזכיר קצת פרסומים שאנחנו כבר מכירים למניעת עישון. הוא נועד להגיע לתלמידים, להורים ולמורים ולהסביר להם על הסכנות הכרוכות בשימוש מוגבר בטכנולוגיה.

טריסטן האריס, מנהל מוצר לשעבר בגוגל וכיום ב"מרכז לטכנולוגיה אנושית" | תמונות: TED Conference/Flickr

טריסטן האריס, מנהל מוצר לשעבר בגוגל וכיום ב"מרכז לטכנולוגיה אנושית" | תמונות: TED Conference/Flickr

בראש הקבוצה "המרכז לטכנולוגיה אנושית" עומד טריסטן האריס, לשעבר מנהל מוצר בגוגל. לאחר שהבחין עד כמה הטכנולוגיה הזו "שואבת" מזמנו, כמשתמש המגיב בלי הרף להודעות ועוקב אחר הרשתות החברתיות, הוא ניסה לשנות את המצב מבפנים, מתוך גוגל, ולקח על עצמו את תפקיד איש האתיקה של החברה. אבל לאחר שלוש שנים בהן לא הצליח להביא לשינוי המיוחל הוא התייאש ועזב את גוגל, ומאז הוא פונה לציבור הרחב. פעילים נוספים לצדו הם רוג'ר מקנמי בעל ותק של 35 שנים בהייטק, שייסד מגוון חברות והשקיע באחרות, בהן בפייסבוק בצעירותה; ואזה רסקין, שהיה ממנהלי "מוזילה" ונכלל ברשימת 30 הצעירים המבטיחים של פורבס (30Under30) לשנת 2012.

בראיון לרשת הטלוויזיה האמריקנית CNBC הסביר רוג'ר מקנמי שפייסבוק פונה במיוחד לחלקים פרימיטיביים של המוח שלנו באמצעות רגשות כמו פחד וכעס. "עכשיו, באמצעות הסמארטפונים, הם גם מצליחים ללכוד אותנו בכל רגע שאנחנו ערים… מבחינתי [היוזמה הזו] היא הזדמנות לתקן את העוולות הקודמות שלי".

אזה רסקין, לשעבר מנהל חווית המשתמש במוזילה, כיום מנהל האסטרטגיה במרכז לטכנולוגיה אנושית | תמונות: Sean O'Shaughnessy/Flickr

אזה רסקין, לשעבר מנהל חווית המשתמש במוזילה, כיום מנהל האסטרטגיה במרכז לטכנולוגיה אנושית | תמונות: Sean O'Shaughnessy/Flickr

הבעיות החמורות ביותר נגרמות לילדים, במיוחד לצעירים שבהם. חשיפה ממושכת עלולה לגרום לפגיעה בהתפתחות המוח (2015 ,Lin), ולפגיעה בהתפתחות הכישורים החברתיים (Tomopoulos, 2007). היא גם גורמת לפגיעה ביכולת הקשב והריכוז שלהם, ובעצם גם לזו שלנו, המבוגרים, לפי מחקר שנערך במיקרוסופט קנדה ב-2015. מתברר שהשימוש במסכים האלו אפילו ממכר – שימוש ממושך בהם גורם לשינויים מבניים במוח שדומים לאלו המתרחשים אצל מכורים לסמים (Yuan, 2011).

סקר של חברת AO.com הבריטית גילה שילדים מבלים כיום, בממוצע, כ-17 שעות בשבוע מול המסכים – כמעט פי שתיים מהזמן שהם מבלים במשחקים בחוץ. סקר של Common Sense Media מצא שילדים מבלים כיום מול מסכים בערך פי 3 בהשוואה ללפני ארבע שנים: ילדים מתחת לגיל 8 מבלים כיום בממוצע כ-48 דקות ביום מול המסך, בהשוואה ל-15 דקות בעבר. לכ-42 אחוז מהילדים בגיל 8 כבר יש מכשיר טלפון או טאבלט פרטי שלהם. אם נסתכל על גילים מבוגרים יותר המצב מטריד הרבה יותר. סקר נוסף של Common Sense Media גילה שבני עשרה וצעירים בשנות ה-20 לחייהם מבלים בממוצע כ-9 שעות ביום מול מסכים: טלוויזיה, מחשב, טלפון נייד, משחקי מחשב ועוד.

קמאת' פליהאפיטיה, מהעובדים הראשונים של פייסבוק, שכיום מתמקד ביזמות, אמר בנובמבר 2017 שרשתות חברתיות "קורעות לגזרים את המרקם החברתי ואת האופן שבו חברה אנושית פועלת". סטיב פארקר, משקיע בפייסבוק ציין לגבי רשתות חבריות: "אלוהים יודע מה הן עושות למוח של ילדים".

במסגרת הקמפיין, הקבוצה מעוניינת לגרום לציבור להתחיל לדרוש מחברות כמו פייסבוק לשנות את הפוקוס שלהן. במקום לפתח יישומים שאמורים למשוך את תשומת לבנו ולשאוב אותנו אליהם, להתחיל לפתח תוכנות שמכוונות לרווחתנו, ומכבדות את הצורך שלנו לנהל את הזמן בצורה מושכלת.

הקבוצה פונה בבקשת עזרה גם לחברות כמו אפל, מיקרוסופט וסמסונג שאין להן צורך, או אפילו אינטרס, לגרום לנו להיצמד למכשיר בלי הפסקה. חברי "המרכז לטכנולוגיה אנושית" פונים אליהן כדי שיעצבו מחדש את המוצרים שלהן בצורה שתאפשר להן להגן עלינו מהפרעות חוזרות ונשנות. בו זמנית הקבוצה גם פונה לאנשי הפיתוח בחברות כמו פייסבוק וגוגל ומנסה לעורר את מצפונם, כדי שישמיעו את קולם בתוך החברות. ערוץ נוסף בו פועלת הקבוצה הם פוליטיקאים – כדי שילחצו על חברות הפיתוח להגן יותר על הציבור.

הירשמו לחשבון ניסיון

ותוכלו לקרוא את כל הכתבות למשך 24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

במילוי הפרטים ולחיצה על כפתור אני מאשר/ת קבלת דיוור פרסומי ותוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה מאת אפוק טיימס ישראל. אנחנו לא אוהבים ספאם. לכן מתחייבים לא להעביר את פרטיך לגורם שלישי כלשהו.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!