ההרכב המנצח על פי גוגל

google-959059_960_720 פרופ' אניטה וולי מאוניברסיטת קרנגי מלון שבארה"ב, פיתחה מדד ל"אינטליגנציה שיתופית" (Collective intelligence – CI) – מדד המדרג את יכולתה של קבוצה להתמודד עם האתגרים העומדים בפניה. ב-2014 שוחחתי איתה ושאלתי כיצד מודדים יכולת כזאת. פרופ' וולי פיתחה סוג של מבחן, קצת כמו מבחני ה-IQ המוכרים, רק שכאן האתגרים הם קבוצתיים. המבחן שהגדירה פרופ' וולי (SCIENCE 2010) נמשך כחמש שעות והוא מורכב ממגוון משימות, בהן, למשל, סיעור מוחות על השאלה "מה אפשר לעשות עם לבנה" או תכנון משותף של מסע קניות קבוצתי ומרובה אילוצים.

מתוך מאות הקבוצות שנבחנו במעבדה של פרופ' וולי, היא זיהתה מספר מאפיינים משותפים בקרב אלו שקיבלו את ציון ה-CI הגבוהה ביותר. אצל רבים מהצוותים האלו התגלתה רמה גבוהה של רגישות חברתית – חברי הצוות הצליחו להבין טוב את המצבים המנטליים והרגשיים של חבריהם.

פרופ' אניטה וולי

פרופ' אניטה וולי

פרופ' וולי גם גילתה שחשוב שחלוקת זמן הדיבור בקבוצה תהיה אחידה. "בקבוצות שבהן אנשים מסוימים משתלטים על השיחה, רמת האינטליגנציה השיתופית נמוכה יותר".

ומה לגבי ההרכב? המסקנה של פרופ' וולי היא שחשוב שהקבוצה תהיה מגוונת, אבל במידה סבירה. מצד אחד גיוון כזה יאפשר לקבוצה להעלות קשת רחבה של רעיונות, אבל מצד שני, חשוב שהגיוון לא יהיה קיצוני מדי, אחרת זה יקשה על חברי הקבוצה להבין זה את זה והם יתקשו להגיע להסכמה משותפת.

אלא, שככל הנראה הדברים אינם כה פשוטים כפי שפרופ' וולי מציגה – לא תמיד מדד אחד כזה יצליח לנבא את הצלחת הקבוצה בכל סוגי המשימות. פרופ' מרקוס קרד מאוניברסיטת מדינת איווה שבארה"ב ניתח מחדש את הנתונים מהניסויים המקוריים של פרופ' וולי (Journal of Applied Psychology, 2016) והגיע למסקנה שהעניינים מורכבים יותר. לדבריו, אין מדד אחד שיכול לנבא את הצלחתן של קבוצות בכל סוגי המשימות. "אם קבוצה פועלת היטב בתחום מסוים, זה לא בהכרח קשור לביצועים שלה בתחום אחר. צוות שעובד בקו ייצור נדרש למיומנויות שונות מהותית מאלו שנדרשות בקבוצות המנסות למצוא פתרונות יצירתיים", הוא הסביר לאתר המדע הפופולרי Futurity.

גם בגוגל ניסו לפצח את סודם של הצוותים המנצחים, וגם כאן התברר שהמצב אינו פשוט כלל. "פרויקט אריסטו", שקיבל את שמו על שם מי שאמר "השלם גדול מסך חלקיו", נועד בתחילה למצוא את המתכון להרכבת צוות מנצח. צוות החוקרים של גוגל ניתח את נתוניהם של 180 צוותים בחברה במטרה לגלות מהו ההרכב המועדף: האם שילוב כלשהו של מבני אישיות? אולי שילוב כלשהו של מיומנויות? אך החוקרים, מטובי הסטטיסטיקאים, המהנדסים והפסיכולוגיים הארגוניים של גוגל, לא הצליחו להבחין במבנה יחיד שהופך כל צוות למנצח. מה שהוביל אותם למסקנה שההרכב הוא לא העניין. הנורמות הקבוצתיות חשובות הרבה יותר. במיוחד, חשוב בצוות שאנשים יקשיבו זה לזה ויתחשבו ברגשות ובצרכים של חבריהם, כך חברי

הירשמו לחשבון ניסיון

ותוכלו לקרוא את כל הכתבות למשך 24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

במילוי הפרטים ולחיצה על כפתור אני מאשר/ת קבלת דיוור פרסומי ותוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה מאת אפוק טיימס ישראל. אנחנו לא אוהבים ספאם. לכן מתחייבים לא להעביר את פרטיך לגורם שלישי כלשהו.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!