עתיד מחשמל: איך יראה משק החשמל בשנת 2030, ואיך המכונית שלך קשורה לזה?

אם עד לפני כמה שנים חששו ממשבר נפט, היום כבר ברור שמשק החשמל הוא מה שבאמת יצטרך להדאיג אותנו בעוד עשור וקצת. למה הדרישה לחשמל תמשיך לעלות? ולמה לרכב שלך יש חלק עיקרי בכך?

תמונה: shutterstock

תמונה: shutterstock

עולמם של יצרני החשמל אינו פשוטים כפי שאולי נראה מהצד. יצור חשמל תלוי תמיד בצריכתו ולא תמיד ברור כמה חשמל כדאי לייצר בכל זמן נתון. אומנם ברור שמזג האוויר הינו משפיע עיקרי, כך ששעות שיא החום ביולי אוגוסט הן מנבא ודאי לשיאי צריכת חשמל, אך גורמים נוספים רבים נכנסים למשוואה. בשנים האחרונות נאלצים קברניטי המשק לתת את הדעת לעלייה הצפויה בצריכת החשמל ולייצר תוכנית אב עתידית למשק החשמל הארצי. כבר היום הנתונים מצביעים על עלייה של כ-2.7% בשנה בצריכת החשמל.

קצת מספרים לפני

אין צורך בחוש בלשי מפותח כדי לשים לב שמדי שנה נשבר שיא צריכת החשמל בין החודשים יולי ואוגוסט, שכן לצד הגידול באוכלוסיה גם רמת החיים עולה – ואיתה צריכת החשמל. במספרים, מדובר על צריכה של 12,900 מגה וואט בצהרי חודש אוגוסט הקודם, ועל תחזית של 19,600 מגה וואט באותה תקופה בשנת 2030. מדובר על כ-6700 וואט שיצטרכו להיות מיוצרות ע"י גז טבעי, אותו אחד עליו אנו שומעים מדי יום וזאת הסיבה לחשיבותו. באופן כללי, תמהיל הדלקים של מדינת ישראל צפוי לעבור שינויים מרחיקי לכת. הצפי הוא שבשנת 2030 70% מיצור החשמל יתבסס על גז טבעי, 17% ממקורות אנרגיה מתחדשים ורק 13% מפחם ודלקים אחרים, שנכון לסוף שנת 2013 היוו לא מפחות מכ-40% מהתמהיל. כושר יצור החשמל כיום עומד על מקסימום של 16,400 מגה וואט. בסוף העשור הבא צפוי נתון זה לעמוד על כ-23,400 מגה וואט. עלייה משמעותית זו צפויה בין היתר להתאפשר עקב העובדה שחלק מההספק הנדרש יהיה מיוצר ע"י המגזר הפרטי, בהתאם למכסות שיוקצו לו על ידי חברת החשמל (כ-5500 מגה וואט), לצד תוספות כח של חברת החשמל עצמה (כ-1,200 מגה וואט נוספים).

איך רכב הליסינג של השכנה קשור לזה?

ועכשיו, מה שנקרא, נרד לשורש העניין. שווקים שונים בעולם צפויים לרדת או לעלות, רק שלעיתים קשה לקברניטי המשק לדעת בכמה יעלו או ירדו, אם בכלל. נושא הרכב החשמלי הוא נעלם שכזה בדיוק. בסוף שנת 2017 התגלגלו ברחבי העולם לא פחות מ-3.1 מיליון כלי רכב חשמליים. בסין לבדה נמכרו בשנה זו 580,000 כלי רכב חשמליים, נתון שהקפיץ באופן רשמי את מספר כלי הרכב החשמליים במדינה ליותר ממליון. המדינות הנורדיות אומנם מחזיקות במספרים אבסולוטיים נמוכים הרבה יותר, אך שם מדובר על 39% מכוניות חשמליות מתוך סך כל המכוניות הנמכרות שם בשנה, מה שהופך אותן לשיאניות בתחום זה. התחזיות, תחזיקו חזק, מדברות על 125 מליון כלי רכב חשמליים הנעים על כבישי העולם בשנת 2030. וזה עוד כלום – בעשור הקרוב אנו עומדים להיות עדים לשינויים דרסטיים ביחס העולם לכלי רכב. חוץ מעניין הפיכתו לאוטונומי לחלוטין, ערים גדולות ומדינות שונות מתכוונות לאסור לגמרי כניסת רכבי בנזין או דיזל לשטחן, חלק מהן אפילו הכריזו כי הן מתכוונות לעשות זאת עד סוף העשור הבא, כך למשל פריז, ולאסור לחלוטין מכירת רכבי בנזין עד 2040, כך למשל בבריטניה. אז נכון, התחזיות השמרניות חוזות ששוק הרכבים החשמליים יעמוד על 125 מיליון כלי רכב חשמליים בכבישים עד שנת 2030, אבל יש לא מעט זרזים שעלולים לגרום למספרים אלו לעלות – ובהרבה: מהלכים כמו הטבות במחירי הרכישה, הנחות בביטוח הרכב ומיסוי נמוך באופן משמעותי של רכבים חשמליים וירוקים, יכולים להביא את שוק הרכב החשמלי למספרים אדירים, החוזים לא פחות מ-230 מליון כלי רכב חשמליים בעולם עד שנת 2030. כל כלי רכב האלה יצטרכו, בסופו של יום, לעמוד בחניה שמתחת הבית ולהתחבר לשקע חשמלי לצורך הטענה מחדש.

האם אנו מוכנים לזה?

שוק החשמל הארצי מכוון באופן תמידי לספק את הצריכה שמגיעה מכיוון הציבור. ישנו גידול באוכלוסיה, עלייה ברמת החיים, עליה במספר מוצרי החשמל ולצידה, גם, מוצרי חשמל חסכוניים יותר. את כל אלה מנסות הרשויות לכמת לידי תחזית צריכה לשנים הבאות קדימה. יחד עם אלה מעוניינים הצרכנים והממשלה יחדיו לתרום את חלקם לעולם נקי, ע"י עידוד תחבורה נקייה יותר וחסכונית יותר. עידוד המתבטא בהנחות שונות, ממשרד הרישוי, דרך חברות הביטוח ועד לתחנת הדלק בקצה הרחוב. לנו נותר רק לקוות שעידוד זה נעשה לצד תוכנית מפורטת ומסודרת ליצור חשמל בסדר גודל כזה שיאפשר את ההתפתחות המבורכת הזו.

הירשמו לחשבון ניסיון

ותוכלו לקרוא את כל הכתבות למשך 24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

במילוי הפרטים ולחיצה על כפתור אני מאשר/ת קבלת דיוור פרסומי ותוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה מאת אפוק טיימס ישראל. אנחנו לא אוהבים ספאם. לכן מתחייבים לא להעביר את פרטיך לגורם שלישי כלשהו.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!