איך הרכב האוטונומי ישפיע על חיינו בתחומים שונים?

היו שלום דו״חות חניה, שלום ולא להתראות ערים צפופות ותודה לגוגל ששילמה את הביטוח המקיף. כולנו יודעים איך הרכב האוטונומי צפוי להשפיע על תעשיית הרכב, אבל מסתב שהוא צפוי להשפיע במידה ניכרת גם על תעשיות אחרות

תמונה: shutterstock

תמונה: shutterstock

אף אחד עדיין לא יודע באיזו שנה בדיוק ייכנסו המכוניות האוטונומיות לחיינו, אבל כולם מדברים על זה, ולא רק בגלל שזה ממש מגניב. העולם עם מכוניות ללא נהג מתואר ככזה שבו תאונות דרכים הן מאורע נדיר, חיפוש חניה הוא נחלת העבר, אך ההשפעה הפוטנציאלית מקיפה הרבה יותר תחומים. תעשיות הנדל״ן הפרטי והמסחרי, חברות הביטוח, אבל גם המלונאות והמדיה, נדרשות כבר היום להקדיש לשאלות העולות מחשבה מעמיקה, כדי להישאר רלוונטיות גם בעתיד.

ליל חניה

כמה ימים מחיינו אנחנו מבזבזים במצטבר על מציאת חניה? בעולם בו נוסעות מכוניות אוטונומיות החישוב הזה לא יהיה רלוונטי. מכוניות ללא נהג יאפשרו לנו לצאת מהרכב ביעד המבוקש, כשהוא ימשיך בעצמו למציאת חניה. הערכות בארה״ב מדברות על פוטנציאל הפחתת שטח החניה בקמ״ר השווה בגודלו למדינות ורמונט וקונטיקט גם יחד. צמצום הביקוש למקומות חניה יכול לשחרר את הנדל״ן למטרות חברתיות חשובות יותר, אבל גם שהכנסות העירייה המקומית מקנסות יצטמצמו משמעותית.

בלדה לעוזב קיבוץ

בשנים האחרונות נרשמת ברחבי העולם מגמת עיור, כשמרבית האוכלוסיה בעולם מבקשת להתקרב למרכזים העירוניים, ולו כדי להפחית לעצמם את שעות הנסיעה אל ומהעבודה. האם הגעתן של המכוניות האוטונומיות תהפוך את המגמה? יש להניח שביום שבו נוכל לנצל את שעות הנהיגה להספיק עוד קצת עבודה, לאכול משהו ברוגע, למרוח לק, לנהל שיחת ועידה – ואפילו לתפוס תנומה – לא כולם ירצו לגור באמצע המרכז-המרכזי של העיר. שוק הנדל״ן – למגורים ולעסקים – ישנה את פניו, ומגורים בפרברים, שכבר כיום מקושרים עם ״איכות חיים״, יהפכו נחשקים ומשתלמים יותר.

מי ישלם את החשבון?

כיום לגמרי ברור לנו שהאחריות על מצבו של הרכב היא בידינו וכפועל יוצא מכך – ברור לנו מי צריך לשלם את פוליסת הביטוח המקיף לרכב וכיצד זו מחושבת. אבל גם תעשיית הביטוח תצטרך להתאים את עצמה בשנים הבאות לאפשרות של מכוניות ללא נהג, אך בשלב הזה מדובר בעיקר בשאלות שהתשובות עליהן יקחו זמן. השאלה הראשונה והחשובה היא שאלת האחריות, כלומר: מי אחראי לתשלום פוליסת ביטוח מקיף לרכב ללא נהג – היצרנית שמבטיחה מכונית בטוחה, או הצרכן? נכון להיום לקחו יצרניות כמו Google ומרצדס-בנץ אחריות על תאונות בהן נמצאה מערכת הנהיגה העצמית כאחראית, אבל זו רק תחילת הדרך. ניתן להניח שבעתיד, ככל שיצטמצם מספר ההרוגים בתאונות דרכים – שהגורם האנושי אחראי ללמעלה מ-90% מהן – תירשם ירידה במחירי הפוליסות.

כבר כיום משפיעים רכיבים חכמים במערכת ההגנה של הרכב על עלות הביטוח, וטכנולוגיות אוטונומיות הופכות אט אט לסטנדרט. בעקבות החלטה של מנהל הבטיחות בדרכים ויצרניות הרכב בארה״ב, יהפכו מערכות בלימה אוטונומיות למרכיב אינטגרלי בכל מכוניות חדשה, והתחזיות צופות שיעור של  40% של מכוניות-לא-מתנגשות עד 2025.

דו״ח מהירות חכם

יצרנית המכוניות האמריקאית פורד הגישה השנה בקשה לפטנט למכונית משטרתית אוטונומית. פורד, אחת הספקיות העיקריות לגורמי שיטור שונים בארה״ב, עומלת גם היא בשנים האחרונות על טכנולוגיות רכב חכמות. יכול להיות שבעתיד הרחוק לא יהיה עוד צורך באכיפה כנגד נהגים שיכורים ועברייני תנועה, אבל די בטוח שבעתיד הקרוב יותר יהיו אלו ניידות משטרה אוטונומיות שיתחבאו מאחורי השיחים וינפיקו לנו דו״חות על מהירות.

בידור בטיסה

ומה נעשה עם כל הזמן הפנוי הזה? אם שמרתם לכם כמה מאמרים או ספרים לקרוא ברגע שיהיה לכם קצת שקט, או את כל העונות של ״משחקי הכס״ לצפיית בינג' בבוא היום, יכול להיות שעליכם מדברים בדו״ח של חברת המחקר מקינזי. בדו״ח שפורסם ב-2015 מעריכה מקנזי שכל אדם נוסף שיבלה בגלישה באינטרנט במקום בנהיגה, יוכל להניב רווח של כמה מיליארדי דולרים לתעשיית המדיה לבדה.

על אם הדרך

תחנות דלק המציעות תחנות התרעננות לנהגים, מוטלים ומלונות פשוטים המציעים מיטה ללילה – האם אלו יעלמו ממפת הכבישים העתידית? בכיר בחברת אאודי חוזה שביום שבו מכוניות יוכלו לנווט את דרכן גם בשעה שהנוסעים בהם ישנים, יעמוד בפני תעשיית המלונאות, כמו גם בפני חברות תעופה, אתגר רציני.

**אלו כמובן רק כמה דוגמאות לאתגרים והשינויים שהמכוניות האוטונומיות יביאו לחיינו, והתחזיות בתקשורת העולמית מדברות גם על השפעות במגזרי המשלוחים בכלל והמזון בפרט, תיקוני רכב ושירותי הדרכים, אבל גם על תעשיית היופי והמחקר המדעי. שעות תשומת הלב המצטברות של הנהגים יתפנו מהכביש, והעיניים – הפקוחות או העצומות – יתמקדו בכל מה שנרצה.

הירשמו לחשבון ניסיון

ותוכלו לקרוא את כל הכתבות למשך 24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

במילוי הפרטים ולחיצה על כפתור אני מאשר/ת קבלת דיוור פרסומי ותוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה מאת אפוק טיימס ישראל. אנחנו לא אוהבים ספאם. לכן מתחייבים לא להעביר את פרטיך לגורם שלישי כלשהו.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!