המלחמה על הסדר העולמי החדש

מאז מלחמת העולם השנייה לא נצפתה מערכה ברורה כל כך נגד הסדר הליברלי הקיים – האם היא תוביל אותנו לכאוס, להתבצרות מדינות בתוך גבולותיהן ולפירוק מוסדות כמו האו"ם, או לעידן חדש ושליו יותר?

נשיא ארה"ב והגברת הראשונה. מתנגדים בעיקר לליברליזם הפרוגרסיבי, שבמודע או שלא, מוביל לפירוק מוסד המשפחה ולהתרחקות מהמסורת. תמונה: GettyImages-632119038__MANDEL NGAN-AFP-Getty Images1

נשיא ארה"ב והגברת הראשונה. מתנגדים בעיקר לליברליזם הפרוגרסיבי, שבמודע או שלא, מוביל לפירוק מוסד המשפחה ולהתרחקות מהמסורת.
תמונה: GettyImages-632119038__MANDEL NGAN-AFP-Getty Images

בסוף יולי השנה, פורסמה בניו יורק טיימס מודעה שנחתמה בידי עשרות מומחים בעלי שם עולמי ביחסים בין-לאומיים. כותרתה: "מדוע אנחנו צריכים לשמר את המוסדות ואת הסדר הבין-לאומי".

המודעה כוונה נגד נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שלטענת המומחים מזלזל, מתעלם ואף מפגין עוינות כלפי הסדר העולמי (הליברלי) הקיים מאז מלחמת העולם השנייה, ובמיוחד כלפי המוסדות המייצגים אותו על במת הפוליטיקה העולמית. "הסדר הבין-לאומי שנוצר אחרי מלחמת העולם השנייה מספק יתרונות חשובים לארה"ב… הנהגת ארה"ב עזרה ליצור את המערכת הזו", ו"הרוויחה מאוד מפירותיה", הם כותבים. ומזהירים: אם הסדר ישתנה והמוסדות האלה יבוטלו – העולם יתדרדר לכאוס.

תמונה: GettyImages-823557142__Spencer Platt-Getty Images1

תמונה: GettyImages-823557142__Spencer Platt-Getty Images1

המכתב לא יורד לעומקם של דברים, אבל רומז על המלחמה השקטה המתרחשת בימים אלה בין תומכי הסדר הליברלי לבין מתנגדיו – הרוצים לשנות את הסדר הזה ולהוביל קו חדש.

"העולם בעשורים האחרונים התבסס על העיקרון הליברלי של סדר המבוסס על זרימה, כמה שיותר חופשית, של רעיונות, סחורות ואנשים. עכשיו אנחנו רואים תופעה הפוכה של עוד ועוד חומות – העולם מתבצר כאוסף של מצודות נפרדות", תיאר זאת ההיסטוריון יובל נח הררי בתוכנית הטלוויזיה "לונדון וקירשנבאום" בתחילת יולי.

אבל הסדר הליברלי אינו מוגבל לביטויים מעולם היחסים הבין-לאומיים, אלא נובע ממקור עמוק הרבה יותר. בבסיסו של "העיקרון הליברלי" שוכן רעיון הקובע שהערך הגבוה ביותר בחייו של האינדיבידואל הוא האוטונומיות שלו – יכולתו להחליט ולקבוע לעצמו דברים בלי להיות תלוי בשום דבר. מכאן נגזר שכל מה שנקבע מראש בחייו של האינדיבידואל – בין אם אלה הגדרות ביולוגיות שאיתן נולד כמו המין, הגזע שלו או המוצא האתני – הם מכשולים, מגבלות, כלא שהאינדיבידואל צריך להשתחרר ממנו. כל מה שחשוב בחיים הוא שהאינדיבידואל יוכל לבחור לעצמו מה שנראה לו נכון. זהות מינית, למשל, היא מושג הכולא את האינדיבידואל בתוך מסגרות מגבילות שאפשר לפרוץ אותן. המסורת של הקהילה שבה נולד וגדל, גם היא מגבלה שעל האינדיבידואל להשתחרר ממנה, כדי שיוכל להחליט בעיניים נקיות עם מה נכון לו להזדהות.

"הקו שמוביל טראמפ הוא ליצור סדר חדש שבו לא רק הלאומיות חוזרת ומדינות שולטות בגבולותיהן, אלא חוזר למרכז הבמה גן מושג האלוהים"

למעשה, מנקודת המבט הליברלית אין כל היגיון להגן על המסורת או על התרבות, כיוון שהחברה היא בסך הכול אוסף של אינדיבידואלים בלי קשר ברור זה לזה, הנהנים ממהלך חייהם כל עוד הכלכלה במצב סביר המאפשר להם להמשיך לנהוג כך.

הירשמו לחשבון ניסיון

ותוכלו לקרוא את כל הכתבות למשך 24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

במילוי הפרטים ולחיצה על כפתור אני מאשר/ת קבלת דיוור פרסומי ותוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה מאת אפוק טיימס ישראל. אנחנו לא אוהבים ספאם. לכן מתחייבים לא להעביר את פרטיך לגורם שלישי כלשהו.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!