נקודות למחשבה

תמונה: Fotolia

תמונה: Fotolia

חברה

 כמה אנשים צריך בשביל לחולל שינוי?

אתם רוצים שהקפיטריה במקום העבודה שלכם תתחיל למכור כריכי בריאות, או שהבנקים יורידו את העמלות, או שבחינות הבגרות לא יהיו תנאי כניסה לאוניברסיטה. כמה אנשים צריכים להתחיל לדחוף, ללחוץ ולהפיץ את הנושא בציבור, כדי שהשינוי באמת יתחולל?

מספיק ש-25 אחוז מסך כל האנשים הקשורים בנושא ידחפו רעיון מסוים, כדי שהוא יתקבל על דעת כולם

לפי מחקר חדש, מספיק ש-25 אחוז מסך כל האנשים הקשורים בנושא ידחפו רעיון מסוים, כדי שהוא יתקבל על דעת הרוב (Science 2018).

לפי מחקרים קודמים שנעשו ב-50 השנים האחרונות, חוקרים שיערו שנקודת המפנה לשינויים בארגונים, בקהילה או בנורמות חברתיות נעה בין עשרה ל-40 אחוז של אנשים המצדדים בשינוי, כדי לחולל אותו. הבעיה במחקרים אלה הייתה שהם הסתמכו על מקרים מהעבר, שאין אפשרות לשחזר אותם. במחקר הנוכחי החוקרים פיתחו תחילה מודל תיאורטי המנבא את המסה הקריטית של אנשים הדרושה לחולל שינוי, ואחר כך בדקו את מהימנות המודל באופן ניסויי.

במחקר השתתפו עשר קבוצות, שבכל אחת היו 20 משתתפים. בשלב הראשון לכל משתתף הוצגה תמונה של אדם כלשהו והוא קיבל תמריץ כספי כדי להסכים על שם מסוים שיינתן לאדם בתמונה שראה. כאשר כולם הסכימו על השם, קבוצת מיעוט מתוך המשתתפים, שתיאמו איתה קודם, התחילה לדחוף לשינוי השם. כאשר הקבוצה הייתה פחות מ-25 אחוז מסך כל האנשים, המאמצים שלה לשינוי נכשלו. כאשר המיעוט הגיע ל-25 אחוז, חל שינוי פתאומי, וכולם הסכימו לאמץ את השם החדש. השינוי התחולל אפילו כאשר הכפילו ושילשו את התמריץ הכספי למשתתפים כדי לדבוק בשם הראשון.

אחד האתגרים בפני מי שרוצים לחולל שינוי הוא שבדרך כלל לא יודעים מתי קרובים לנקודת המהפך, כך שנחישות ודבקות הן תנאי הכרחי לכך שהשינוי אכן יתרחש. כמובן שהמצבים במציאות הם הרבה יותר מורכבים והחוקרים מודים שמידת הדבקות של אנשים באמונות, בדעות או בהשקפות קודמות, יכולה להטות את נקודת המהפך קדימה או אחורה.

המחקר הזה הוא תוספת לספרו הקלאסי של מלקולם גלדוול "נקודת המפנה" (2000), שבו הוא טען שהדרך הטובה ביותר להבין איך רעיונות, התנהגויות או מוצרים מתפשטים, היא להתייחס אליהם כהתפשטות של מגיפה, כאשר לכל מגפה יש נקודת מפנה.

תמונה: Fotolia

תמונה: Fotolia

התנהגות צרכנים

 הצלילים שמשפיעים על השופינג

הירשמו לחשבון ניסיון

ותוכלו לקרוא את כל הכתבות למשך 24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

במילוי הפרטים ולחיצה על כפתור אני מאשר/ת קבלת דיוור פרסומי ותוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה מאת אפוק טיימס ישראל. אנחנו לא אוהבים ספאם. לכן מתחייבים לא להעביר את פרטיך לגורם שלישי כלשהו.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!