החוליה האבודה בפירמידת הצרכים של מאסלו

בערוב ימיו עדכן אברהם מאסלו את תיאוריית המוטיבציה שלו והוסיף לה שלב נוסף שאינו מופיע במרבית ספרי הלימוד (לתשומת לב הדור הצעיר – לא ווי-פיי)

צ'יפ קונלי, בעל רשת מלונות הבוטיק השנייה בגודלה בארה"ב. מיישם את התיאוריה של מאסלו על עובדיו | תמונה: World Travel & Tourism Council/Flickr

הגשמה עצמית – הצורך העליון בפירמידת הצרכים של ד"ר אברהם מאסלו – הפכה לפסגת השאיפות של מקום העבודה המודרני, המעוניין להגביר את המוטיבציה של עובדיו. מאסלו חשב על כך ב-1943 כשפרסם לראשונה את תיאוריית המוטיבציה שלו. התיאוריה צברה פופולריות הרבה מעבר לכותלי האקדמיה. אבל מה שהתפרסם והפך לידע פופולרי אינו התמונה המלאה.

על פי רובם המכריע של ספרי הלימוד בחוגים לפסיכולוגיה ולניהול, הניח מאסלו כי קיימים צרכים אוניברסליים המשותפים לכל בני האדם ומניעים אותם. כאשר צורך מסוים מסופק, האדם פונה להגשמת רמה גבוהה יותר של צרכים. הוא הגדיר חמישה סוגי צרכים ודירג אותם לפי היררכיה שבה העליונים יכולים להתקיים רק כאשר אלו שמתחתיהם מקבלים מענה סביר. הצרכים הראשונים והבסיסיים ביותר הם הפיזיולוגיים (שתיה, מזון, נשימה), שני הוא הצורך בביטחון, שלישי – שייכות, ורביעי – הערכה מהסביבה. החמישי מוגדר בתור הצורך העליון והנעלה מכולם – הגשמה עצמית. מקום עבודה שלא יספק את הצורך הזה, הוא מקום עבודה שיפגע במוטיבציה של עובדיו.

עבור מאסלו, שגדל בברוקלין בבדידות, בבית עני ובשכונה עוינת, להורים קשוחים וקשיי יום, הפירמידה בעלת חמשת השלבים שפורסמה ב-1943 הייתה רק ההתחלה

צ'יפ קונלי, בעל רשת מלונות הבוטיק השנייה בגודלה בארה"ב (Joie de Vivre) ומחבר הספר "How Great Companies Get Their Mojo from Maslow", התחיל את הרומן שלו עם מאסלו ב-2001, לאחר שענף התיירות נקלע למשבר בעקבות פיגועי ה-11 בספטמבר. קונלי ראה את העסק שלו גוסס מול עיניו, והיה נואש למצוא רעיונות מקוריים שיעזרו לו להפוך את היוצרות.

רוצה לקבל תוכן איכותי היישר למייל שלך מדי שבוע?

הירשמו עכשיו לניוזלטר שלנו ובתור התחלה קבלו גישה לכתבה זו ולכל הכתבות באתר ל-24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

הנך מאשר/ת קבלת תוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה ודיוור פרסומי מאת אפוק טיימס ישראל בעמ. אנו מתחייבים לא להעביר את הפרטים שלך לשום גורם אחר, ולשלוח לך רק תוכן רלוונטי.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!