מתברר שטכנולוגיה אינה טובה לחינוך

ההנחה הרווחת אומרת שהטכנולוגיה היא הפתרון לבעיות החינוך של המאה ה-21. אז מדוע מרבית המחקרים מראים את ההיפך, ומי רוצה שנמשיך לחשוב כך?

קריקטורה: מושיק גולסט

לפני שנים אחדות העסיקה את ביל גייטס, מייסד מיקרוסופט, שאלה בלתי פתורה. גייטס לא הצליח להבין מדוע אף חוקר רציני לא ניסה עד היום להבין באמצעים טכנולוגיים מה מבדיל בין מורה טוב למורה בינוני ולייעל את תהליך ההוראה.

כך נולד פרויקט הענק (MET Measures of Effective Teaching) – "מדידת הוראה אפקטיבית". הפרויקט נכנס למאות בתי ספר בשלושה מחוזות בארה"ב, סחף אחריו אלפי מורים ועשרות אלפי תלמידים, בהשקעה עצומה של 250 מיליון דולר. כל מורה התקין בכיתתו מצלמה שסיפקה תמונה פנורמית של השיעור. בוחנים שישבו במקום מרוחק ניתחו את התמונות והעריכו את רמת ההוראה לפי קריטריונים קבועים מראש. בנוסף, תלמידים מילאו שאלוני משוב. כל הנתונים הוזנו לתוך מערכת ממוחשבת, ששקללה אותם, הגיעה לתובנות וסיפקה למורה משוב.

חשוב לדעת שאלו שהחלו לטעון שהרפורמות האלו טובות, הן חברות הטכנולוגיה ולא אנשי חינוך

מטרת הפרויקט הייתה להוכיח שהתקנת מערכות דיגיטליות בכיתות בתי הספר (מצלמה וכלים ממוחשבים לאבחון ומתן משוב) היא דבר חיוני ומועיל. "כל כיתה יכולה להיראות כך", אמר גייטס בהרצאת טד שנשא ב-2013. "יום אחד נרצה שכל כיתה באמריקה תיראה כך". גייטס טען שמערכת כזו תחולל מהפך בחיי המורים והתלמידים ותביא אותם לפסגת המצוינות.

אז זהו, שלא. דו"ח של מכון ראנד שהתפרסם ביולי 2018 (והוזמן על ידי גייטס) הראה שהפרויקט שהתחיל ב-2009 ונמשך שש שנים, היה כישלון ובזבוז גדול של כסף. החוקרים מצאו שהמערכת של גייטס לא שיפרה את ציוני התלמידים וגם לא באמת שיפרה את ביצועי המורים. הדבר היחיד שהיא אולי עזרה להם להבין, לפי דיווחים של מורים, זה מה לא לעשות בשיעור.

ביל גייטס נואם בטקס הענקת תארים באוניברסיטת סטנפורד, 2014 | תמונה: Justin Sullivan/Getty Images

בנאום שנשא גייטס באוקטובר השנה הוא התייחס לממצאי הדו"ח: "אנחנו לא משקיעים יותר באופן ישיר בהערכת מורים, אבל נמשיך לאסוף מידע על ההשפעה של המערכות האלו ולעודד את השימוש בכל הכלים האלה שעוזרים למורים לשפר את עבודתם".

כישלון היוזמה של ביל גייטס אינו המקרה הראשון המצביע על שילוב בעייתי שבין טכנולוגיה לחינוך. "אני חוקר את תחום הטכנולוגיה והחינוך כבר 22 שנה ומתעניין מאוד בכל דבר הקשור בנושא. אנשים המתעסקים בזה מקווים תמיד שהטכנולוגיה תהיה הפתרון לבעיות החינוך שלנו. אבל היא לא", אמר בראיון לאפוק טיימס פרופ' ניל סלווין (Neil Selwyn) מאוניברסיטת "מונש" האוסטרלית.

תלמידים המסכמים במהלך השיעור בלפטופ שלהם, עונים גרוע יותר על שאלות נושא מאשר תלמידים הרושמים בעט או בעיפרון

פרופ' סלווין ערך מחקר על שלושה בתי ספר גדולים באוסטרליה המשלבים טכנולוגיה באופן קבוע והגיע למסקנות דומות לאלו הנובעות מהפרויקט של גייטס – שטכנולוגיה אינה פותרת את בעיות הלמידה או תורמת לשיפור בציונים (Selwyn, Nemorin, Bulfin, Johnson, 2017). "החוקרים ששלחתי לבתי הספר ערכו עבודת שטח שנמשכה 25 חודשים. הם התבוננו, ערכו ראיונות, השתתפו במפגשים ובפעילויות ותיעדו את הדברים בכתב, בסרטונים ובהקלטות אודיו, ולמדו היטב את המערכות הממוחשבות. השגנו דיווח פרטני מ-1,174 תלמידים (גילים 18-11) ומ-156 מורים".

רוצה לקבל תוכן איכותי היישר למייל שלך מדי שבוע?

הירשמו עכשיו לניוזלטר שלנו ובתור התחלה קבלו גישה לכתבה זו ולכל הכתבות באתר ל-24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

הנך מאשר/ת קבלת תוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה ודיוור פרסומי מאת אפוק טיימס ישראל בעמ. אנו מתחייבים לא להעביר את הפרטים שלך לשום גורם אחר, ולשלוח לך רק תוכן רלוונטי.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!