אופנה שיש בה המון

MTKL עיצובים בהשראה צבאית | תמונות: MTKL - חן חמו

MTKL עיצובים בהשראה צבאית | תמונות: MTKL – חן חמו267

מתוך האתר של BOUY UP

מתוך האתר של BOUY UP

בשנת 2014 החלו לפרוח בישראל אתרי גיוס ההמונים (crowd funding) – שיוצרים סביבם קהילה ומהווים ערוץ שדרכו יכולים יזמים מתחומים שונים לפנות לקהל רחב ולקבל את תמיכתו במימוש רעיונותיהם. בין כל אלה יש גם מעצבים צעירים המבקשים לגייס כספים מההמון לטובת מימון הקולקציות שלהם, ובתמורה הם מבטיחים להחזיר למממנים תמורה כלשהי, כגובה תמיכתם.

Buoy-Up

 

האתר Buoy-Up שעלה לאוויר במאי זיהה את הצורך הזה. הוא מאפשר למעצבים להעלות דגמים נבחרים לאתר, שמחירם נקבע באופן מחושב לפי מספר הדגמים המינימליים שיירכשו בגיוס המונים. כשיגיעו למספר הדגמים הנבחר, יכינו המעצבים את הבגד או האביזר וישלחו לרוכשים. אם לא יגיעו למספר הדגמים שציינו כיעד, יוחזר הכסף לרוכש.

מדובר בשלושה שותפים: שני מעצבת אופנה בוגרת שנקר, בת למשפחה שעוסקת באופנה שנים רבות; ניר המנכ״ל – מהנדס תעשייה וניהול בוגר אוניברסיטת בן גוריון בעל ניסיון בסטארט-אפים; ורועי להב בוגר הטכניון עם ניסיון ב״אלביט מערכות״, ובניהול פרויקטים.

שני היא החלום, מספר בראיון רועי להב. ״הרעיון נולד מצורך אמיתי שהיה לשני כמעצבת אופנה בתחילת דרכה, ובקשיים בהם נתקל מעצב שמנסה לבנות מותג עצמאי״…

אילו קשים?

״כששני רצתה לייצר היא שאלה אותי כמה לייצר״, מספר להב. ״עניתי לה: אני לא יודע כמה את יכולה למכור. וזו דוגמה להתלבטות שעולה למעצבים. קשה לדעת כמה אפשר למכור. באלביט יש צוות שחוקר כמה צריך לייצר ואיזה מלאי צריך להחזיק. למעצב אופנה אין יכולות לעשות דברים כאלו. לכן המחיר לבגד יקר מאוד. כי המעצב מכפיל את עלות הייצור שלו בסיכון הגדול. הוא יודע שבעונה הקודמת הוא ייצר 30 זוגות מכנסיים, אבל הצליח למכור לאורך כל העונה רק 15. עם ה-15 הנותרים הוא הלך ליריד DRESS CODE או לאחד הירידים שעולים 5000 שקל למשתתף ושם הוא צריך לתת 70 אחוז הנחה על המכנסיים״.

להב מספר כי מתוך 12 מעצבים שפנו אליהם, תשעה גייסו את הסכום המתאים והדגמים יצאו לייצור.

כרגע האתר לא בלייב.

״כרגע ניתן לראות באתר את הפרויקטים שהוצעו בגרסת האלפא בימים אלה אנחנו מרכיבים קבוצת משקיעים לטובת פיתוח האתר והתרחבות לשווקים נוספים. בשלב הבא יעלו גרסת בטא  עם פי 10 ממה שהיה בארץ, עם 60 פרויקטים שיעלו למספר חודשים״.

האוויר טוב יותר בלונדון?

״האתר הוא לצרכני אופנה שמחפשים להיות ייחודיים והיו רוצים לראות בגדי מעצבים במחירים שפויים. וגם לצרכנים שהיו רוצים לתמוך במעצבים עצמאיים על פני הרשתות המסחריות הגדולות.

״אבל שוק הלקוחות בארץ לא מתאים לסוג אתר שכזה. הלקוחות בארץ פחות שמים דגש על עיצוב אופנה, על קנייה של מעצבים וייחודיות. כאן מחפשים עיצוב זול. למרות שהמטרה היא להוריד את המחיר, לא נגיע למחירים של אסוס וזארה ו-H&M.

״לונדון, לעומת זאת, היא בירת אופנה. יש שם סיבות רבות לקנות באינטרנט. למשל אם מזג האוויר קר. אנשים גם גרים רחוק יותר מהמרכזים״.

כשיגיעו למספר הדגמים הנבחר, המעצבים יכינו את הבגד או האביזר וישלחו לרוכשים. אם לא יגיעו למספר הדגמים שציינו כיעד, יוחזר הכסף לרוכש

MTKL – צו גיוס

לאחרונה נוצר באז גדול סביב מיזם MTKL ששואב את שמו מהיחידה המובחרת מטכ״ל, מותג אופנה בראשית דרכו שהשיק החודש לוח שנה כיפי ובועט בנוסח מיליטריזם-סקסי בכיכובן של חיילות אמתיות, אליהן פנו ברשתות החברתיות. לוח השנה פורסם באתר מימון ההמונים ״אינדיגוגו״, כפרויקט שיווקי שמטרתו לגייס כספים עבור העיצוב, הייצור והשיווק של הבגדים העתידיים. האנשים שעומדים מאחורי המיזם הם אילן משולבין ואמנון שנפלד, שניהם מייד אין יזרעאל.

״אנחנו מנסים לייצר מותג אופנה חדש״, מספר שנפלד. ״אנחנו מאוד אוהבים לקבל השראה מהצבא, ואנחנו חיים במקום שבו לא חסרות השראות צבאיות. העיצוב אינו לפי הקו המדויק של המדים, אלא לפי פלטת הצבעים הרלוונטית והצורה הגרפית הכללית״.

בשבועות האחרונים התבטאו רבות השניים בכלי התקשורת בנוגע ליכולתו של המותג להעביר ערכים ישראלים וליצור הסברה ישראלית. אולם בשיחה עם שנפלד הוא מדגיש: ״אנחנו לא פעילות הסברתית ישראלית. אנחנו רוצים להקים מותג אופנה״.

״בשבוע האופנה בניו יורק, למשל, בתצוגת הסיום של מעצב העל מארק ג׳ייקובס התהלכו על המסלול חיילות אמריקניות. עשינו משהו דומה והצדענו לצבא הישראלי, והקמנו מותג ישראלי שיש לו השראות צבאיות. כלל שנתקדם נשתחרר מהקטע ההסברתי ואז גם האופנה תשתתרר מכל מהאלמנטים שהם נטו ישראלים״.

מי השותפים שלכם לדרך?

״חן חמו מסטודיו פליין דיזיין ביים והפיק את הסטיילינג של המותג יחד עם אחיו הצלם גל חמו. חברנו אליהם כדי להרים את המותג, ואחר כך חברנו למעצבים וסטייליסטים כמו גלעד ג׳רבי כדי לבנות את הקווים המנחים של המותג וגם את העיצובים הספציפיים שמופיעים בקטלוג״.

מה בהמשך הדרך?

״לוח השנה הוא קונספטואלי. המותג נמצא בתחילת דרכו״, אומר שנפלד, ״אחת הסיבות לגיוס הכספים לפרויקט דרך מימון המונים היה להקים מותג אופנה. הראנו יכולת לרכז את המוחות היצירתיים והרלוונטיים ואת אנשי המפתח הרלוונטיים כדי להרים מותג כזה. וגם הרמנו עיצוב של כמה פריטים שאפשר לראות בצילומים, במטרה להצליח לגייס את הכסף״.

הירשמו לחשבון ניסיון

ותוכלו לקרוא את כל הכתבות למשך 24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

במילוי הפרטים ולחיצה על כפתור אני מאשר/ת קבלת דיוור פרסומי ותוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה מאת אפוק טיימס ישראל. אנחנו לא אוהבים ספאם. לכן מתחייבים לא להעביר את פרטיך לגורם שלישי כלשהו.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!