מכוניות חמות על קרח קררר!

משוגעים לדבר לומדים נהיגת חורף בפורשה 911 מודל 2012

פורשה

מוכנים לנהיגה בשלג בפורשה 911 קאררה S החדשה מודל 2012 באתר נהיגת החורף פורש קאמפ4 – צילום: Andrew Taylor

להיסחף שמאלה בפורשה 911 קאררה S החדשה זו לחלוטין הרגשה מעולה. לנהוג בה על קרח, כבר השאיר אותי עם פנים כואבות מרוב חיוכים מאוזן לאוזן שלא ירדו מפני.

זה לא שנהיגה על קרח טבועה בדמי. ב-1975 אבי קנה רנו 12 TL – מכונית קטנה ומוזרה עם ארבע דלתות, מנוע בנפח 1.7 ליטר, הנעה קדמית וגיר ידני.

באותו הזמן שכנינו נהגו במכוניות לינקולן או בשברולטים עם פנלים מעץ בצדדים. עבור עיירה קטנה בנובה סקוטיה שבקנדה, הייתה זו מכונית מאד, אבל מאד, לא מקובלת.

פורשה

מכוניות חמות ב-Porsche Camp4 – צילום: Andrew Taylor

זמן קצר לאחר שרכשנו אותה, אבי לקח אותי לנסיעה כדי להראות לי מה היא מסוגלת לעשות בשלג. הוא נהג במעלה הגבעה, מעלה הילוכים ומפגין בפני את יתרונות נהיגת החורף במכונית עם הנעה קדמית.

כל מה שזכור לי היו בעיקר זרועותיו החובטות בפראות בניסיון לשלוט על המכונית, והמכונית הקטנה החורשת את דרכה קדימה בכיוון הלא-נכון, ללא קשר לכיוון בו סובב את ההגה.

שנים אחר כך למדתי שהחוויה המפוקפקת הזאת נקראת תת-היגוי, תכונה איומה שהוענקה בשם הבטיחות לרוב המכוניות בעלות הנעה קדמית, מה שאומר שאתה נכנס לסיבוב והרכב בעצם ממשיך ישר או לא פונה מספיק כדי למנוע החלקה של הגלגלים הקדמיים בפנייה.

פורשה 911 קאררה

צילום: Andrew Taylor

כמעט 40 שנה מאוחר יותר אני עומד בעיצומו של החורף במסלול מרוצים למכוניות ספורט ב"פארק המוטורי מקאגליס" שבקוויבק שבקנדה. השלג לבן, עמוק וצח. השמיים כחולים ונקיים מענן.

לנגד עיניי פרושה שורה מושלמת של מכוניות פורשה 911 החדשה. זהו העיצוב החדש הראשון מאז 1998 של מכונית הספורט שהפכה לאגדה כבר לפני קרוב ל-50 שנה, ונשארה כזו.

פורשה 911 קאררה

צילום: Andrew Taylor

אני נמצא בPorsche Camp4- אתר של פורשה לנהיגת חורף. אני אחד מ-30 חסידי פורשה העומדים ללמוד כיצד לצאת מהסיבוב בשלום וכל אשר יש לדעת על תת-היגוי והיגוי-יתר – המצב ההפוך, כשאתה מתחיל לפנות והרכב פונה יותר מדי ומתחיל להסתובב במקום. או במילים אחרות הבגאז' מנסה לעקוף את המנוע. כל זאת, כמובן, בנהיגה על קרח, במכוניות פורשה חדשות לגמרי.

קאי, הנהג הגרמני של מפעל פורשה, מסביר לנהגים הפחות בקיאים בנושא את ההבדלים בין שני סוגי הפנייה: "כשאתה מבצע תת-היגוי, אתה רואה במה נתקלת. כשאתה מבצע היגוי-יתר, אתה שומע במה נתקלת". הסבר שכמובן נאמר במבטא יֶקי טהור.

קאי הוא טיפוס יבש, ומנהל את האירוע בדייקנות גרמנית אופיינית, כמצופה.

פורשה 911 קאררה

צילום: Andrew Taylor

הוא מסביר כיצד המכונית מתנהלת על הקרח בדיוק כפי שהיא מתנהלת על מסלול סלול, מצופה זפת. ההבדל הוא, שעל מסלול כזה אתה מגיע לגבול בו הדוושה נצמדת לרצפת המכונית כאשר המהירות עולה על 150 קמ"ש, ואילו על הקרח אתה מגיע לגבול זה בהגיעך למהירות 30 קמ"ש.

מאמני נהיגה מקצועיים מדריכים אותנו במשך שארית היום. אנו נוהגים במסלול מרוצים חצוב בקרח, מנווטים את המכוניות בזיגזגים של סלאלום, ולומדים כיצד לנוע במעגלים גדולים על מסלול מרוצף שנועד לבחון האצה צִדית.

נהיגה על קרח דורשת מעט מאוד עבודה על ההגה, והרבה מאוד עבודה על דוושת הדלק. כשאתה עושה את זה נכון, אתה מנדנד את המכונית הצידה מפינה לפינה בצורה יעילה, כמו מטוטלת בשעון, במצב קבוע של היגוי-יתר.

פורשה 911 קאררה

צילום: Andrew Taylor

אנו מאבדים שליטה ומסתחררים יותר פעמים מכפי שנעים להודות, בעוד המדריכים שלנו הניצבים בפינות של היציאות מהמסלול עומדים וצוחקים, ומסתובבים כמו בלרינות בחקותם אותנו מחליקים סביב המסלול.

איזה יום מאושר. כולם עזבו כשחיוך על פניהם. הפכנו לחברים שחלקו הבנה ייחודית על הדרך בה מכוניותינו מתנהגות כאשר דוחפים אותן עד לקצה היכולת.

אם אתה תוהה אם חשתי נוסטלגיה כלשהי לרנו 75' של אבי, אולי תיעצב לשמוע שהוא לא החזיק בה לזמן ממושך. המכונית העלתה חלודה תוך חודשים ספורים והוא החליף אותה ב-AMC Pacer, מכונית אמריקנית. לא זכור לי שהוא רצה להראות לי מה היא מסוגלת לעשות בשלג.


אנדרו טיילור ויתר על עבודה טובה לחלוטין של אדם בוגר כדי לעבוד בתעשיית הרכב. הוא אחוז תשוקה עיוורת בכל הקשור למכוניות, ואפשר ליצור עמו קשר בכל עת כדי לדסקס בנושא. כתובתו: [email protected]

 

Leave a Reply

הירשמו לחשבון ניסיון

ותוכלו לקרוא את כל הכתבות למשך 24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

במילוי הפרטים ולחיצה על כפתור אני מאשר/ת קבלת דיוור פרסומי ותוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה מאת אפוק טיימס ישראל. אנחנו לא אוהבים ספאם. לכן מתחייבים לא להעביר את פרטיך לגורם שלישי כלשהו.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!