כלי תקשורת בסין חושף חלקים אפלים בהיסטוריה של האומה הסינית

עיתון בסין פרסם כתבה העוסקת בתקופת "הרעב הגדול" – פרק בהיסטוריה המודרנית של סין ששלטונות סין מנסים להשתיק כבר 50 שנה

וואנג יאנג

מזכיר המפלגה הקומוניסטית בפרובינציית גואנג-דונג, וואנג יאנג, בכנס הוועדה לעניינים פוליטיים (CPPCC) בסין, בחודש מארס האחרון – צילום: Lintao Zhang/Getty Images

כלי תקשורת ליברלי בסין פרסם לאחרונה כתבה העוסקת בתקופת "הרעב הגדול" בסין, אשר התרחשה בתקופת כהונתו של מנהיג סין לשעבר מאו דזה-דונג. מדובר בפרק בהיסטוריה הסינית שהושתק כמעט לחלוטין במשך 50 השנים האחרונות.

בכתבה מצוין כי בהתבסס על מסמכים ארכיוניים של המפלגה הקומוניסטית הסינית, כ-45 מיליון סינים גוועו למוות ברעב בכל רחבי סין בין השנים 1962-1958 עקב מדיניות "הקפיצה הגדולה קדימה" של מאו, אשר דרש מהאיכרים לנטוש את שדותיהם וללכת לעבוד בתעשיית הפלדה של סין.

הכתבה פורסמה על ידי העיתון Southern People Weekly שמושבו בעיר גואנג-ג'ואו ב-18 במאי, תחת הכותרת "לזכור את הרעב הגדול בכנות ובמצפון: זיכרונות מהרעב הגדול בשנים 1961-1959". בכתבה נכתב: "אסון כמו הרעב הגדול, אשר כמותו נראה לעתים נדירות בהיסטוריה האנושית, ויחד עם זאת הוא לא תועד ולא הובן כהלכה… עובדה זו, ממש כמו האסון עצמו, היא שגיאה שהאנושות מעולם לא הייתה צריכה לבצע".

העיתון Southern People Weekly נמצא בבעלות חברת התקשורת Southern Media Group בפרובינציית גואנג-דונג, ונחשב בעיני רבים לעיתון הליברלי והגלוי ביותר בסין. הכתבה בנושא הרעב הגדול, נושא שנחשב במשך זמן רב כטאבו מצד כלי התקשורת בסין, משקף לא רק את רצון הציבור בסין להבין את ההיסטוריה הסוערת שחווה במשך 60 השנים האחרונות תחת השלטון הקומוניסטי, אלא אף עשוי להוות סימן לרפורמה פוליטית בסין.

וואנג יאנג, ראש המפלגה הנבחר של פרובינציית גואנג-דונג, ביקר במערכת העיתון בשעה שהכתבים עסקו בהכנת כתבה העוסקת במפגשים השנתיים של הקונגרס הלאומי העממי ושל הוועדה המייעצת לעניינים פוליטיים (CPPCC), מוקדם יותר השנה.

ביקורו של וואנג הוא אינדיקציה למערכת היחסים ההדוקה שבין חברת התקשורת הליברלית ובין וואנג הפרו רפורמי, המשתייך למחנה של הו ג'ין-טאו ראש ממשלת סין. וואנג צפוי כנראה להיבחר לוועדה המתמדת של הפוליטבירו בסתיו הקרוב.

הכתבה פורסמה שוב מספר ימים לאחר מכן באתרי התוכן הפופולריים בסין NetEase ו-Sohu, וכמו כן באתר המיקרו בלוגינג הסיני Sina Weibo.

כמה כלי תקשורת נוספים בסין פרסמו לאחרונה כתבות בנושא "הרעב הגדול". באפריל, העיתון Economic Observer פרסם כתבה שכותרתה "קינה על הקפיצה הגדולה", אשר הופץ מחדש על ידי גולשי האינטרנט בסין ובאתר אינטרנט מוביל בשם Tencent.

חדשות VOA ("קול אמריקה") דיווחו כי תקופת הרעב בת 3 השנים הפכה לנושא חם במלחמת האינטרנט בין תומכי מאו דזה-דונג ומתנגדיו.

Leave a Reply

הירשמו לחשבון ניסיון

ותוכלו לקרוא את כל הכתבות למשך 24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

במילוי הפרטים ולחיצה על כפתור אני מאשר/ת קבלת דיוור פרסומי ותוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה מאת אפוק טיימס ישראל. אנחנו לא אוהבים ספאם. לכן מתחייבים לא להעביר את פרטיך לגורם שלישי כלשהו.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!