סרט: "מאחורי הדלת"

הונגריה- גרמניה- בריטניה , 2012 , 97 דקות

מאחורי הדלתסצנת הפתיחה של "מאחורי הדלת", סרטו של אישטואן סאבו ("להיות ג'וליה", "מפיסטו") כבר מבטיחה שזה עומד להיות סרט יוצא דופן. אמרנץ' (הלן מירן), מנקה זעופת פנים עוסקת בטאטוא המדרכה מול ביתה של מגדה (מרטינה גדק) ובעלה טיבור (קרולי אפרש). מגדה היא סופרת מפורסמת ומצליחה שבאה זה עתה להתגורר מול ביתה הדל של אמרנץ' בעיירה קטנה בהונגריה בשנות ה-60 של המאה שעברה.

השמועות בשכונה אומרות כי אמרנץ' המסתורית, שמעולם לא פתחה את דלתה בפני זרים ונוהגת לארח את חבריה בחוץ, מסתירה מטמון שאותו גנבה מהיהודים בזמן מלחמת העולם השנייה.

אמרנץ' היא אישה לא נעימה, לעתים דיבורה לא נעים, אבל למרות זאת מחליטה מגדה לבקש ממנה לנקות את ביתה ולבשל עבורה.

אמרנץ' אומרת שהיא צריכה לחשוב בדבר וכי איננה מוכנה לעבוד אצל כל אחד. היא תסכים לאחר שתבדוק את העניין.

כמה ימים לאחר מכן היא מתחילה לעבוד אצל מגדה וטיבור ומתגלה כאישה בלתי צפויה. היא מגיעה אל הבית בשעות לא מקובלות, פותחת דלתות ונכנסת לפרטיותם של הדרים בבית ללא בקשת רשות. דורשת מהם לקבל ממנה מתנות כגון כלב קטן מחרסינה ונעלבת כאשר הם אינם מוכנים לאכול אוכל שהיא מביאה להם במתנה. מצד שני כאשר מגדה מוצאת כלב עזוב בשכונה, אמרנץ' מצליחה לאלף אותו במהירות רבה, היא רק פוקדת והכלב מציית לה. מכשכש בזנבו כשהיא מגיעה, מילל כשהיא אינה מרוצה ממעשיו וכרוך אחריה בדבקות. אמרנץ' מצליחה לשנות את סדרי החיים של מגדה ובעלה החולה עד שלעיתים לא ברור מי המעסיקה ומי העובדת.

במהרה נוצר גם קשר מיוחד וחזק בין אמרנץ' לבין מגדה כשכל אחת מביאה לתוך הקשר הזה משהו משלה. אמרנץ' מטיחה במגדה שאלות קשות: מדוע היא הולכת לכנסייה באמצע יום עבודה? מדוע היא עסוקה בכתיבה במקום לטפל בבעלה החולה? ובזה אחר זה ממוטטת מעט את מסכת החיים המוגנים והנוחים של מעסיקתה.

מאחורי הדלתהסרט "מאחורי הדלת" נעשה על פי רב המכר מאת הסופרת מגדה סאבו, הספר זכה לביקורות שליליות רבות מצד העיתונות הקומוניסטית בארצה. סאבו מצליח לתאר את היחסים בין אמרנץ' לבין מגדה ביד אמן. מערכת היחסים בין השתיים בהתחלה היא קשה ובלתי מובנת, ולאט לאט מתרככת. אמרנץ' מגלה רגישות נפלאה ומעמיקה בהבנת הבוסית שלה ועם הזמן הבוסית מתחילה להיפתח אליה. היא חושפת בשלבים את עברה הקשה, אמה הקשוחה ושתי אחיותיה התאומות שמתו באסון טבע.

הלן מירן מצליחה להביא איכויות משחק פנטסטיות ולשרטט פורטרט אנושי אמין מאוד של סוכנת הבית המסתורית, כשהיא – באומץ לב רב – כמעט נטולת איפור, נראית כאישה זקנה ופשוטה עד הרגע בו היא מתחילה להראות את היכולות האדירות הטמונות בה . יחד עם צוות השחקנים, שרובם הונגרים, נרקם סיפור מופלא ואנושי מאוד המצליח לספר מעט על הונגריה באותה התקופה.

הבמאי אישטואן סאבו נמשך לספרה המצליח של מגדה סאבו ( אין ביניהם קשרי משפחה) בזכות הדרך הפשוטה לכאורה בה היא מספרת ספור מורכב על שתי נשים שונות מאד אחת מן השנייה ומערכת היחסים ביניהם לאורך זמן רב. זהו ספור על מאבק בין שתי נשים, המחבבות מאד אחת את השנייה ומבינות אחת את השנייה, אבל הן גם מסוגלות לשנוא אחת את השנייה מדי פעם. כך הם החיים אומר סאבו על הדמויות. באופן היסטורי אנחנו עוברים תקופה קשה בהונגריה ממשיך סאבו, עם המדיניות והאידיאולוגיה של המדינה. במיוחד בדרך בה השלטון מנסה לשנות את חייהם הפרטיים של כל התושבים. הספר עוסק בחוסר היכולת לחדור לנשמתו של האדם או לליבו ולשנות את רגשותיו או דרך הפעולה והחשיבה שלו.. אבל אני לא חושב שרק אידיאולוגים פוליטיים רוצים לשנות את בני האדם. יש גם בעלים ונשים הרוצים לשנות את בני זוגם ואולי גם ילדים, בוסים, מעבידים. כולם רוצים לשנות מישהו מתי שהוא. זהו כנראה טבענו.


קדימון (טריילר) של הסרט "אשת הברזל"

[youtube id="fU5fgaWhfqQ" width="600" height="340" position="left"]

Leave a Reply

הירשמו לחשבון ניסיון

ותוכלו לקרוא את כל הכתבות למשך 24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

במילוי הפרטים ולחיצה על כפתור אני מאשר/ת קבלת דיוור פרסומי ותוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה מאת אפוק טיימס ישראל. אנחנו לא אוהבים ספאם. לכן מתחייבים לא להעביר את פרטיך לגורם שלישי כלשהו.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!