דעה: הסיבה העיקרית לירידות במניית פייסבוק

בפעם הראשונה הגיעה לבורסה חברה שאמרה למשקיעים שלה: אתם לא בראש סדר העדיפויות שלי. מה הלאה?

פייסבוק

מארק צוקרברג. עשיית כסף היא לא בראש סדר העדיפויות של החברה – צילום: Justin Sullivan/Getty Images

אחד האירועים המעניינים בשוק ההון האמריקני בתקופה האחרונה היה ההנפקה הכושלת של חברת פייסבוק. לדעתי מדובר באירוע מעניין וחשוב והכתבה הפעם תעסוק בזה.

כזכור, לאחר הנפקת פייסבוק לפני כחודש, לא רק שמניית החברה לא זינקה ביום הראשון למסחר, כפי שבדרך כלל קורה בהנפקת מניות ראשונה, אלא שהיא רשמה ירידות כמעט בכל יום מאז ובסך הכול ירדה בקרוב ל-30 אחוז.

ישנן מספר סיבות שהועלו לכישלון ההנפקה. הסיבה הראשונה היא תקלות טכניות בבורסת הנסד"ק. לדעתי זאת לא סיבה מהותית, בעיקר בגלל העבודה שגם כיום, למעלה מחודש מתאריך ההנפקה, מניית החברה נסחרת במחיר נמוך הרבה יותר ממחיר ההנפקה.

הסיבה השנייה שהועלתה היא תמחור גבוה. פייסבוק, שהרוויחה בשנה שעברה מיליארד דולר, הונפקה לפי שווי של 100 מיליארד דולר. מדובר בתמחור גבוה מאוד ששמור בדרך כלל לחברות שצומחות בקצב גבוה מאוד (עשרות אחוזים בשנה) ולפחות ברבעונים האחרונים פייסבוק לא צמחה בקצב כזה. מאוד יכול להיות שהמשקיעים חשבו שהמחיר בו הונפקה המניה גבוה מדי ביחס לקצב הצמיחה שלה ולכן החליטו להוריד אותה למחיר קצת יותר סביר.

אבל הנקודה המעניינת ביותר בהנפקה ומה שעושה אותה לכה מעניינת לדעתי היא הגישה של הנהלת החברה. כדי להבין זאת חשוב להבין כלל בסיסי אחד. כשחברה מנפיקה מניות לציבור היא מקבלת כסף מהמשקיעים ובתמורה מתחייבים מנהלי החברה לפעול למען "יצירת ערך לבעלי המניות".

הסיבה שיש מירכאות מסביב למשפט הזה היא כי לא כל כך ברור מה הוא אומר. ובשל העובדה הזאת בדרך כלל כל הנהלה מיישמת אותו באופן שונה. יש הנהלות שמתמקדות ברווחיות החברה לזמן ארוך, יש כאלה שמתמקדות במחיר המניה בזמן הקצר. יש כאלה שממלאים באדיקות אחרי כל הגחמות של וול-סטריט ויש כאלה שפועלים באופן עצמאי יותר. וכמובן שיש כאלה שבכלל לא פועלים עבור בעלי המניות אלא עבור עצמם.

פייסבוק

אבל המשותף לכולם הוא שכולם מתחייבים לפעול ל"יצירת ערך לבעלי המניות". המשקיעים כמובן לא טיפשים ויודעים היטב מתי יש הנהלה רצינית שחושבת עליהם ומתי יש הנהלה שלא סופרת אותם ומתמחרים את המניות בהתאם.

מה שמייחד את הסיפור של פייסבוק הוא שבפעם הראשונה מצהירים מנהלים של חברה שיצירת ערך לבעלי המניות הוא לא בראש סדר העדיפויות שלהם. זה נעשה בשתי דרכים: ראשית, מייסד החברה מארק צוקרברג הצהיר באופן רשמי כי עשיית כסף היא לא בראש סדר העדיפויות של החברה. לדבריו, פייסבוק כלל לא נועדה להיות חברה אלא ישות שבראש מעייניה מילוי משימות חברתיות.

שנית, במהלך הרוד שואו (פגישות של הנהלת החברה עם משקיעים פוטנציאלים לפני ההנפקה) צוקרברג כלל לא הגיע בחלק מהמקרים. באותם המקרים שהוא כן הגיע הוא שידר חוסר עניין וסלידה.

במילים אחרות, המסר שהועבר למשקיעים מפייסבוק הוא בסגנון הזה: לצערנו אנחנו חייבים להנפיק בגלל לחץ, הן של משקיעים והן של עובדים, אבל מבחינתו אנחנו ממשיכים להתנהל כמו חברה פרטית ולא מתכוננים לרקוד לפי החליל שלכם.

למיטב ידיעתיזאת הפעם הראשונה שחברה מגייסת כסף בבורסה ואומרת למשקיעים שלה שהם לא בראש סדר העדיפויות שלה. לדעתי, זאת הסיבה העיקרית לירידה במניה. המשקיעים לא ממש אהבו את היחס המזלזל של פייסבוק כלפיהם והגיבו במכירת המניה.

יהיה מעניין מאוד לראות איך הדברים יתפתחו מכאן. לדעתי, כדי שהמניה תעלה צריך לקרות אחד משני דברים. או שהחברה תציג צמיחה חדה ברווחיות ו/או שההנהלה תשנה את הגישה שלה כלפי בעלי המניות.

סביר להניח שאם מחיר המניה יישאר נמוך יופעל לחץ רב על צוקרברג והנהלת החברה, הן מצד עובדים והן מצד משקיעים מתוסכלים, ויהיה מעניין מאוד לראות איך הדברים יתפתחו.


איתי סלונים הוא מנהל השקעות ובעלים של חברה לניהול תיקים (www.islonim.co.il) הוא משקיע באופן שוטף בניירות ערך, כולל בכאלו המופיעים בכתבות. הכתבה נועדה לעורר עניין. היא לא נועדה לשמש כייעוץ השקעות ואינה מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכים המיוחדים של כל אדם. לתגובות:[email protected]

Leave a Reply

הירשמו לחשבון ניסיון

ותוכלו לקרוא את כל הכתבות למשך 24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

במילוי הפרטים ולחיצה על כפתור אני מאשר/ת קבלת דיוור פרסומי ותוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה מאת אפוק טיימס ישראל. אנחנו לא אוהבים ספאם. לכן מתחייבים לא להעביר את פרטיך לגורם שלישי כלשהו.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!