ארגון מחדש בתחבורה הציבורית בתל אביב - צעד ראשון קטן

דחיות לאין ספור בביצוע תוכנית הרכבת הקלה אולי הם אלה שהולידו את תוכנית רה ארגון בתחבורה הציבורית בתל אביב שביצועה יחל היום

23/08/2010 מרלן-אביבה גרינפטר - אפוק טיימס
הקטן אותהגדל אותהדפסE-mail הגשת הכתבה

רמזור
עדיפות ברמזור, המכוניות הפרטיות ימתינו לטורם - צילום: באדיבות יברת אגד
החל מהיום 23 באוגוסט, יחולו שינוים בתחבורה הציבורית בעיר תל אביב. יש המכנים את השינויים רפורמה, רה ארגון ויש אף המכנים אותה מהפכה.

ארגון מחדש של קווי האוטובוסים העוברים בתל אביב-יפו ובערים הקרובות עוברים היום את השינוי הראשון בתוכנית בת חמישה שלבים שמטרתה להפוך את האוטובוסים ליעילים יותר ומהירים יותר, מסבירים בעיריית תל אביב.

גם מסלולי האוטובוסים ישתנו בעקבות המהפך, חלקם לא יעברו ברחובות קטנים בשכונות מגורים, ובכך יוחזר השקט והאוויר הצלול לשכונות אלה, אומרים בעירייה לספקנים. הנוסעים  בתחבורה הציבורית או הבוחרים לעשות כך בעקבות השינוי, כדאי שיתעדכן במסלולי הקווים החדשים.

שינוי בקווי האוטובוסים של חברת דן

ברחוב קינג ג'ורג' יפעל נתיב לתחבורה ציבורית (נת"ץ) לשני הכיוונים. בעקבות זאת לא תתאפשר כניסה מכוניות פרטיות מרחוב קינג ג'ורג' לרחובות שינקין, מרכז בעלי המלאכה ונפחא.

מחברת דן מודיעים שביצוע השלב הראשון יביא לשינויים במסלולי שישה קווים מרכזיים של החברה בכל בגוש דן ולא רק בתל אביב. חברת דן מוסרת שחברה תפעיל שני קווי אוטובוסים חדשים (58, 37) וקו אחד יבוטל (113). בנוסף ייערכו שינויים במסלול ובתדירות של ארבעה קווי אוטובוסים קיימים (25,18,10, 6) המהווים כ-10 אחוז מפעילות האוטובוסים באזור המרכזי  (תל אביב יפו, חולון, בת ים, אזור, רמת גן, גבעתיים ובני ברק).

בחלק מהקווים ישתנה המסלול והם כבר לא יעברו ברחובות קטנים בשכונות אלא ברחובות ראשיים יותר, בהם נתיב אחד המיועד לאוטובוסים בלבד.

לדוגמה בקו 18 - מבת ים לתל אביב משתנה מסלול הקו והופך לישיר ברחוב המלך ג'ורג' ובשדרות דוד המלך בשני הכיוונים. האוטובוסים של קו זה לא יעברו עוד ברחובות קטנים בשכונות מגורים כגון: פרישמן, פינסקר וטרומפלדור, זאת במטרה לצמצמם את החשיפה לרעש לזיהום האוויר באותם רחובות בדרום תל אביב.

סוחרים בשינקין מתנגדים לשינוי

הסוחרים ברחוב שינקין היוקרתי חוששים שאם לא יתאפשר ללקוחות שלהם להגיע אליהם במכונית פרטית, הם ידירו את רגליהם מהמקום.

התושבים אף הם מתלוננים על הגזרה ויחד עם הסוחרים הם החלו להחתים אנשים על עצומה בה הם כותבים, בין היתר, שהם לא קיבלו על כך הודעה מספיק זמן מראש. "לא ייתכן שהחלטה בעלת משקל כל כך כבד תוטל על הציבור בהפתעה ללא אפשרות תגובה, התנגדות או היערכות", כתבו המארגנים של העצומה.

בימי שישי לבאים במכונית פרטית צריכה להיות  סבלנות רבה להשתחל בפקק של שינקין וכמובן למצוא שם חניה.

בעיריית תל אביב יפו חושבים שהפיכת המקטע הדרומי לנתיב תחבורה ציבורי תפחית מעומסי התנועה, מצפיפות כלי הרכב ומזיהום האוויר ותקל על הגעת הקונים לאזור שינקין בתחבורה ציבורית. בעירייה גם טוענים שיש דרכים חלופיות להגיע לרחוב שינקין במכוניות פרטיות למי שעדיין חפץ בכך, ורחוב קינג ג'ורג' איננו הנתיב היחידי.

עיר לכולנו - מהיר בעיר

באתר האינטרנט של סיעת "עיר לכולנו", שנציגיה מהווים חלק נכבד ממועצת העיר תל אביב, הציגו תוכנית בשם "מהיר בעיר". מתכנני התנועה המהירה בעיר של סיעת עיר לכולנו מציינים שאין בהכרח צורך ברכבת קלה או תחתית אותה מתכננים כבר 30 שנה: "את הרכבת התחתית שלנו אנחנו נקים בלי רכבת ולא בתחתית", הם טוענים.

הנה עיקרי הנקודות בתוכנית "מהיר בעיר", על בסיס תשתית קיימת. ללא שנים של חפירות ועבודות:

* אוטובוסים מהירים שנוסעים בנתיבים בלעדיים, בתדירות של 3 דק' ביום, 15 דק' בלילה

* עדיפות מוחלטת לתחבורה הציבורית ברמזורים, בכיוון בו עומד אוטובוס באור אדום יתחלף האור לירוק מהר יותר

* תשלום עבור כרטיס הנסיעה על בסיס זמן, ולא על בסיס מספר הנסיעות – הכוונה שכמו במקומות רבים בעולם ניתן יהיה להשתמש בכרטיס אחד במשך מספר שעות בכל קווי האוטובוסים ברדיוס מסוים

* העלאה וירידה מהירה של נוסעים, גם על ידי כרטוס משולב בתחנה, הנהג לא ימכור כרטיסים

* פיזור מסופים בעיר ולא ריכוזם בתחנה המרכזית, דבר שקיים לגבי חלק מהקווים העירוניים. מידע בזמן אמת בתחנות.

מגמה ירוקה – שכחו את הרה ארגון

"מכיוון שלא מזכירים כלל את המונח "רה ארגון", "תכנית תחבורה" או "מהפיכה", כפי שמצופה מתכנית בסדר כזה של חשיבות, זה נראה כאילו החליטו להוסיף עוד כמה קווים ולא יותר מכך" אומר ארגון הסטודנטים מגמה ירוקה.

נציגי הארגון גם כובלים על כך שלא מפרסמים את הלו"ז של התכנית דבר המעורר מספר שאלות. מתי יחלשלב ב', שאמור להיות המשמעותי ביותר? היכן ייסללו נתיבי תחבורה ציבורית נוספים?

הארגון מביע ספקות לגבי מחויבות משרד התחבורה למהפכה אמיתית הדרושה בתחבורה הציבורית בגוש דן.
עוררו עניין השבוע

עוד כתבות נצפות...

חדשות-ראשי איכות הסביבה ארגון מחדש בתחבורה הציבורית בתל אביב - צעד ראשון קטן

-->
Feedback Form