איך לחיות בידידות עם השגרה?

על חלקנו השגרה נוטה להכביד. כיצד נוכל להפוך אותה לנעימה יותר?

05/01/2011 מוניק חסון אלעזר, רפואה נטורופתית R.Na
הקטן אותהגדל אותהדפסE-mail הגשת הכתבה

איך לחיות בידידות עם השגרה?
Photos.com
חגי תשרי עברו, פסח עוד לא הגיע ואנו שקועים עמוק בתוך שגרת היומיום. אך מדוע לרוב מדברים על שיגרה כמשהו שלילי ? איך להפוך אותה ללא כל כך שגרתית ואולי מעט נעימה יותר ?

שגרה מוגדרת כ"סדר מנהגים שגור וקבוע" (אבן-שושן). אצל רובינו משמעות השגרה היא עבודה, קניות, בישול, שטיפת כלים, ניקיון, טיפול בילדים, הסעות ועוד רשימה ארוכה של משימות. לחלקינו, שגרה יכולה לתת מסגרת בטוחה ומהנה, קביעות ויציבות. אך אם שגרת היומיום קשה לכם, היא גורמת ללחץ, חוסר עניין, תחושת ריקנות, שעמום, עייפות, ובמקרים קיצוניים היא מקור לדיכאון.

מה עושים אם כן כשהשגרה קשה מדי ?

כיוון שהשגרה ממלאת אצל רבים מאתנו פרקי זמן משמעותיים, כדאי להתייחס אליה בידידות, ולחשוב על אפשרויות לגיוון ושמחה בחיי היום יום :

  • חישבו ותכננו פעילויות שגורמות לכם שמחה : מנוי לתיאטרון, שמיעת הרצאות בנושאים מעניינים, השתתפות בחוגים שונים. יש אפשרויות רבות שלא מחייבות לקחת הלוואה !
  • התחילו להתעמל. לא רק לשמירה על בריאות ומשקל אלא גם בגלל שספורט הוא אחד המפתחות לאושר ! בקנדה נערך מחקר בכ-1500 אנשים ונמצא שאלה העושים פעילות גופנית בין 4 ל-7 פעמים בשבוע מאושרים יותר (80 בסולם 100) מאלו שאינם מתאמנים.1 טוב, לא להגזים! לא די בהתעמלות כדי להיות מאושרים. עם זאת, ידוע כבר שנים שפעילות גופנית אינטנסיבית משחררת אנדורפינים - הורמונים שגורמים תחושת הנאה, מעלים חיוך ועוזרים לשתק מחשבות לא נעימות. ד"ר דוויד סרוואן-שרייבר טוען שככל שמגרים את המנגנון הטבעי של ההנאה, כך הוא נהיה רגיש יותר. לכן, אנשים שמתאמנים באופן קבוע מצליחים ליהנות יותר מדברים פשוטים בחיי היום יום – הכנת ארוחה, מפגש עם חברים, טיול עם הכלב.2

  • צאו לטבע ! ב- Neurolmage journal, המפרסם מאמרים בנושא תפקודי המוח, הופיע מחקר שלפיו נופים רגועים בטבע, ים לדוגמה, גורמים לקשרים בין חלקים שונים במוח המתורגמים לתחושה של רוגע ושלווה. זאת בניגוד לנופים עירוניים, לדוגמה כבישים, שמשבשים אותם.3
  • העשירו את חיי החברה. למרות הריצות הרבות במשך היום, חשוב וניתן למצוא זמן למפגש עם חבר או חברה בסוף היום או בסוף השבוע, או אפילו בזמן הפסקת צהריים. פרופסור יורם קירש, פיזיקאי ישראלי החוקר את נושא האושר, מדגיש שחיי חברה הם אחד משלושת גורמי האושר העיקריים (יחד עם מצב משפחתי ורמת הדתיות). הנה רעיון למפגש חברים משולב בהרצאה : כל חבר בתורו, פעם בחודש, מארגן מפגש ביתי ובו מופיע מרצה לנושא מעניין. כך זוכים להנאה ממפגש בין חברים וגם לחוויה לימודית. אם פותחים את החוג הזה ל"כל אחד מביא חבר", זו תהיה הזדמנות לפגוש חברים חדשים.
  • חזרה לזוגיות. הורים לילדים קטנים יכולים להתארגן עם זוגות אחרים, שלהם ילדים באותם גילאים, על מנת שזוג אחד יוכל לצאת לבלות בזמן שהזוג השני שומר על הילדים. זו הזדמנות לזוגות צעירים ליהנות יחד ולטפח את הזוגיות. רוב הילדים אוהבים חברה של ילדים אחרים וגם עבורם זו תהיה חוויה. אפשר כמובן גם להיעזר במשפחות. למרות העייפות מעבודת היום או מחוסר שינה, תגלו שהקרבה הזו תעזור לכם להתמודד עם השגרה של משפחה צעירה.
  • השקיעו בשיפור הבית או מקום העבודה. לפעמים דברים קטנים יכולים להעלות חיוך ולרגש: עציץ יפה, פרחים, מפיצי ריח, צילומים או תמונות יפות על הקיר. כל אלה יכולים להיות גורמי שמחה שיעשו מן השגרה דבר נעים.לא חייבים לעשות הכול בבת אחת. אפשר להתחיל בשינוי אחד ולבדוק איך להמשיך.

כמו בכל תחום בחיים, נחוצים מאמצים כדי לגרום לשינוי. לגבי התירוצים - קשה מדי, אין כוח, אין זמן, עייפים וכדומה - נסו לחשוב אחרת ולשאול: האם טוב לי בשגרה הזו ? האם באמת אין אפשרות למצוא קצת זמן איכות ? מה חשוב יותר ? ומה כדאי לי, להמשיך לבכות על עצמי ועל קשיי החיים או לבחור בשינויים קטנים שיגרמו לי הנאה גדולה יותר במשך השבוע ? התשובה וההחלטה בידכם. בהצלחה !

מקורות:

  1.  http://www.passeportsante.net/fr/Actualites/Nouvelles/Fiche.aspx?doc=2007070999
  2. Servan-Schreiber David. Guérir Le Stress, L'anxiété Et La Dépression Sans Médicaments Ni Psychanalyse. Robert Laffont, France, 2003, p. 178.3)
  3. http://www.sciencedaily.com/releases/2010/09/100914095932.htm
תגיות: שגרה
כתבות נוספות במדור מדע
עוררו עניין השבוע

עוד כתבות נצפות...

חדשות-ראשי מדע איך לחיות בידידות עם השגרה?

-->
Feedback Form