מסע צילום בסמוך לקוטב הצפוני

מזג האוויר היה פחות קר מהצפוי, אך כלבי המזחלת, אופנועי השלג, שוברת-הקרח, איילי הצפון ואפילו סנטה קלאוס מילאו יפה את תפקידיהם. רק הזוהר הצפוני אכזב מעט

29/03/2011 יאירה יסמין - אפוק טיימס
הקטן אותהגדל אותהדפסE-mail הגשת הכתבה
כלבי ההאסקי שהובילו אותנו לטיול הבוקר צילום: יאירה יסמין
יש משהו בקבוצה של צלמים שיוצאת יחד לטיול. אהבת הצילום דבקה בכולם וכולם מצלמים ומצלמים ומוכנים לעשות כמעט הכול בשביל תמונה טובה, החל מהשתטחות בתוך השלג במשך שעה ארוכה עבור דרך טיפוס מייגע על קיר של שלג כדי לצלם מפלים קפואים וכלה ברכינה מסוכנת מעל דופן של שוברת קרח כדי לצלם את הסכין החותך את הקרח. הבדל נוסף שייחד את הקבוצה שלנו משאר הקבוצות שנסעו מקביל ללפלנד, היה שבעוד שהקבוצות האחרות הלכו לנוח אחר הצהריים או בערב, אנחנו הוקפצנו לסיור במקום נוסף, או שקיבלנו זמן צילום נוסף באתרים השונים. ובערב, במקום לנוח בחדר אחרי יום פעילות עמוס, הוקפצנו תדירות כדי לנסות ולצלם את הזוהר הצפוני החמקמק.

טיול בוקר עם כלבי האסקי צילום: יאירה יסמין
עולם לבן חיכה לנו ברדתנו מן המטוס אחרי טיסה (ישירה) של חמש ורבע שעות מתל אביב לרובניימי,בירת המחוז של לפלנד. רובניימי היושבת על החוג הארקטי ידועה יותר כמקום מושבו של סנטה קלאוס האגדי (למי שלא יודע - התלבושת האדומה של סנטה קלאוס מקורה בסרטון פרסומת של חברת קוקה קולה, שבה הולבש סנטה אחד באדום, ומאז זה דבק בו). למזלנו מזג האוויר היה חמים למדי ואף שרק שבוע קודם לכן שררו במקום מינוס 25 מעלות, זכינו רק למינוס חמש מעלות. מיד אחרי הירידה מן המטוס הצטיידנו בחליפות שלג, נעלי שלג, כפפות, כובעים, צעיפים ומחממי צוואר ויצאנו לטיול ביער באזור ווטונקי, אזור פראי הידוע כמרכז של חוטבי עצים. לאחר טיול קל ביער חיכתה לנו פינית יפהפייה בקרחת יער ליד מדורה גדולה עם תה פירות יער מתקתק אותו זכינו לשתות כמעט בכל עצירה בדרך גם בימים הבאים. לאחר ארוחת הערב המצוינת במלון יצאנו לבקר במדרחוב השכונתי המכוסה כולו שלג ועטור בפסלי שלג,
מסע אופנועי שלג צילום: יאירה יסמין
ספסלי קרח ועוד חפצים מוזרים שבנו בעלי החנויות במורד הרחוב.

את היום השני בילינו בחוות כלבי ההאסקי, כלבים יפהפיים וטובי מזג. למדנו כיצד לנהוג במזחלת - העיקר הוא בעצם לא להרפות מן הבלמים, כי אם מרפים הכלבים ממשיכים הלאה. מדי פעם הם עושים את צרכיהם תוך כדי ריצה או אוכלים מעט שלג, כי הריצה מחממת אותם מאוד. אחת מן הכלבות שלנו אהבה להתפלש כולה בשלג בכל פעם שעצרנו את המזחלת. נסענו בתוך שדות שלג עצומים ובחורשות עמוסות בעצים מכוסי שלג, וקינחנו ברכיבה בכרכרות הרתומות לאיילים.

מרק מהביל לארוחת הצהריים צילום: יאירה יסמין
היום השלישי היה אתגרי יותר מקודמיו. לאחר הדרכה קצרה ברכיבה על אופנועי שלג יצאנו לרכיבה של כחמש שעות בקור מקפיא בתוך הנופים הקפואים, עברנו על פני יערות מושלגים, חצינו נהרות ואגמים קפואים ועצרנו לשבור חור בקרח ולנסות לדוג דגים.

השכם בבוקר למחרת יצאנו אל עיר הנמל קאמי, ועלינו על שוברת-הקרח “Sampo” לשיט מרהיב במפרץ בוטניה. למדנו להכיר את יכולתה המיוחדת של הספינה המבקעת גושי קרח עצומים. באחת הנקודות דוממנו מנועים ויצאנו לשוט במרחבי אוקיאנוס הקרח, לא מאמינים שהמרחבים העצומים הפרושים לפנינו הם בעצם ים ענק. מי שחפץ בכך קיבל חליפות מיוחדות אטומות למים כדי לרדת לשחות בתוך המים הקפואים. לאחר ארוחת הצהריים המשכנו אל ארמון הקרח לומינילה, אשר נבנה מחדש כל שנה. הארמון היפהפה מצויד בלובי מרשים, בר המגיש שתייה, חדרים המצוידים במיטות קרח ועליהן שמיכות כבדות וגם חדר כלולות מיוחד, כנסייה ועוד חדרים עם מקומות ישיבה ופסלים שונים.

פיקניק בלב היער המושלג צילום: יאירה יסמין
היום החמישי היה אתגרי יותר. נסענו למפלים הקפואים של קורומה. לאחר הליכה מאומצת של כחצי שעה הגענו אל קניון עמוק שמעליו ניצבים המפלים הענקיים, קפואים, ועליהם מטפסים כמה משוגעים לדבר.

ביום האחרון לטיולנו יצאנו דרומה לעבר פארק חיות הבר ברנוא. הפארק הוקם בשנת 1983, ובו 50 זנים שונים של חיות בר וציפורים החיות בסביבת המחיה הטבעית שלהן. ראינו חיות-בר נדירות שהתאימו עצמן לאקלים הארקטי של לפלנד, ולאחר ארוחת הצהריים וביקור בחנות המפעל של שוקולד "פייזר" המפורסם יצאנו לראות תחרות של קופצים מקצועיים ממקפצות ענק.