דימות מוחי מדגים כיצד מדיטציה מפחיתה כאבים

מחקר חדש מראה שמדיטציה פשוטה מפחיתה כאב ברמות מפתיעות. מחקר אחר מראה שטאי-צ'י מסייע נגד דלדול העצם

19/04/2011 דליה הרפז - אפוק טיימס
הקטן אותהגדל אותהדפסE-mail הגשת הכתבה

מדיטציה
מדיטציה להפחתה פשוטה ומשמעותית של כאבים – צילום: minghui.org
מחקר חדש שפורסם ב-6 באפריל ב- Journal of Neuroscience מדגים באופן אמפירי שינויים בפעילות אזורי המוח השונים המעורבים ביצירת תחושת הכאב, לפני ואחרי מדיטציה פשוטה.

"מצאנו השפעה גדולה – כ-40 אחוז הפחתה בעוצמת הכאב ו-57 אחוז בהפחתת אי הנוחות שהכאב גורם. מדיטציה מפחיתה את הכאב יותר מאפילו מוורפין ומתרופות אחרות לשיכוך כאבים, המפחיתים רק 25 אחוז", מסר ד"ר פאדל זיידן, ראש צוות המחקר של המרכז הרפואיWake Forest Baptist בהודעה לעיתונות.

15 מתנדבים בריאים שמעולם לא תרגלו מדיטציה למדו למדוט בארבע פגישות בנות 20 דקות בטכניקה של מיקוד תשומת הלב בנשימה והתעלמות מרגשות וממחשבות מסיחות דעת. מוחם נסרק בציוד הדמייה (ASL MRI) המותאם לקליטת תהליכים מוחיים ממושכים, כאשר מתקן שהוצמד לעור רגלם הימנית ייצר חום של כ-49 מעלות צלזיוס במשך יותר מחמש דקות (מה שרוב האנשים מעריכים ככואב).

הסריקות שנעשו לפני ואחרי לימוד המדיטציה הראו שאצל כל המשתתפים הופחתו רמות הכאב ב-11 עד 93 אחוז, דיווח ד"ר זיידן. באזור המוח האחראי על היכן תחווה תחושת הכאב ועד כמה חזקה היא תהיה, נצפתה פעילות גבוהה לפני המדיטציה, ואילו לאחריה כמעט לא ניתן היה להבחין בפעילות. במקביל הגבירה המדיטציה את פעילותם של אזורי מוח המעבדים את "חווית" הכאב. "אחת הסיבות שמדיטציה היא כה אפקטיבית בחסימת הכאב היא העובדה שהיא עובדת לא רק באזור אחד של המוח, אלא מפחיתה כאב ברמות שונות של תהליכים המכפילים את ההשפעה", הסביר ד"ר רוברט קוגהיל, חוקר בכיר במחקר.

זיידן ועמיתיו מאמינים שלמדיטציה פוטנציאל עצום ביישום קליני, משום שכה מעט אימון נדרש כדי להשיג השפעה כה דרמטית.

במחקר אחר, ד"ר צ'וואן-לי שן, מה"מוסד לבריאות האשה" באוניברסיטה הטכנולוגית של טקסס שבארה"ב, מצאה שתרגול טאי-צ'י מעלה את רמת בריאות העצם תוך שלושה עד שישה חודשים, וכך עושה גם שתיית תה ירוק חלוט (4-6 ספלים ביום) בקרב נשים בגיל המנופאוזה (הפסקת המחזור החודשי) הנמצאות בסיכון של אוסטיאופורוזיס (דלדול העצם). תוצאה ראויה לציון נוספת של המחקר הייתה ההשפעה הסינרגטית של שילוב שני האלמנטים האלה מהמסורת הסינית העתיקה על הורדת רמות החמצון בגוף, כלומר על הנטייה לדלקות שהיא הגורם המבשר את דלדול העצם. במחקר נמצא גם שתרגול טאי-צ'י הראה עלייה דומה בבריאות השריר תוך שישה חודשים, ומשתתפיו דיווחו על שיפור משמעותי באיכות חייהם מבחינת הבריאות הרגשית והמנטלית.

בשני העשורים האחרונים חוקרת ד"ר שן כיצד (ומדוע) נורמות מסוימות של סגנון החיים המזרחי יכולות להיות מועילות גם עבור אנשים מערביים.

כתבות נוספות במדור מדע
עוררו עניין השבוע

עוד כתבות נצפות...

חדשות-ראשי מדע דימות מוחי מדגים כיצד מדיטציה מפחיתה כאבים

-->
Feedback Form