כביש שקט, בטוח וירוק

חומר שנחצב באזור ים המלח משמש תוסף לאספלט לצורך סלילת כביש מודרני ושקט – לעומת התוסף הנהוג כיום תהליך הסלילה חוסך אנרגיה וגם משתלם כלכלית – מדימונה יצאה הבשורה

08/05/2011 מרלן-אביבה גרינפטר - אפוק טיימס
הקטן אותהגדל אותהדפסE-mail הגשת הכתבה

DSI
רונן פלד, מנכ"ל חברת DSI בעת סלילת קטע ניסיוני של כביש בכולל את תערובת IBIND בכניסה לבאר שבע - צילום: באדיבות מפעל DSI
בשדרות רגר בכניסה הצפונית של העיר באר שבע, סללו לפני כשבועיים קטע ניסיוני של כביש עם תוסף לאספלט הכולל את התערובת הייחודית IBIND שמבטיחה נסיעה שקטה וחיסכון באנרגיה. במקום נוכחו רונן פלד, מנכ"ל DSI - תעשיות סיליקה דימונה, יצרנית ה-IBIND.

ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ' אמר לקראת עבודת הסלילה בכניסה לבאר שבע: "אנו גאים להיות העיר הראשונה בעולם בה נסלל כביש מחומר תוצרת הנגב". הוא הוסיף כי ההחלטה לסלול כבישים בעיר הכוללים את תוסף הIBIND- נעשתה מתוך רצון לשפר את איכות הנסיעה על ידי מערכת כבישים שקטים ובטיחותיים יותר.

נשיא חברת DSI אנדריי וורוביאב, שגם השקיע כספים במפעל מאז הקמתו בשנת 2004 , סיפר לכתבנו: "אני מאמין במוצר, יש לנו חומר גלם ייחודי. אני רואה בסלילת כבישים טובים, שקטים וירוקים בכל העולם משימה של החברה שלנו".

כביש מודרני ושקט תוצרת הארץ

שני מומחים שנוכחו בבאר שבע בעת סלילת הקטע הניסיוני מישראל היו אמונים על הפיתוח: פרופסור אילן ישי מהטכניון, מומחה בעל שם לסלילת כבישים ושדות תעופה והמהנדס גרגורי סבצינסקי יועץ בנושא אספלט. התערובת החדשה לסלילת כבישים היא פרי מחקר של מספר שנים ומתבססת על חומר טבעי שנמצא באזור ים המלח. פלד מוסר שבשל המבנה הגיאולוגי המיוחד באזור ים המלח החומר הייחודי גלוי על פני השטח , תופעה שאינה קיימת במקומות אחרים בעולם, תערובת ה-IBIND עם האספךט לא רק בולעת את רעש הנוצר מהחיכוך של הצמיגים עם הכביש אלא גם מקנה בין היתר לכביש תכונה של בלימה מהירה יותר ותהליך הסלילה ידידותי לסביבה - תהליך ערבול תערובת האספלט דורש פחות אנרגיה.

לדברי וורוביאב תוסף ה-IBIND נבדק ונוסה בישראל, באירופה, בארה"ב ובסין ועומד בדרישות התקנים המקומיים והעולמיים לתערובות אספלטיות.

כבישים מודרניים עם סיבי צלולוז

דימונה
קטע הכביש הניסיוני בשדרות רגר בבאר שבע בסיום הסלילה - צילום: : באדיבות חברת DSI
כבר בשנות השישים גילו בגרמניה שתוספת של סיבי צלולוז לביטומן (החומר השחור של האספלט)

הופכת את הכביש לשקט יותר. כבישים אלה קיבלו את הכינוי STONE MASTIC ASPHALT או בקיצור, SMA. תוספת של סיבי הצלולוז לביטומן מחייבת להעלות את טמפרטורת התערובת בעת סלילת הכביש, לשם כך נדרשת אנרגיה נוספת המוסיפה לפליטת גזי החממה. תוספת עלות הסלילה לכביש מודרני עם תוסף של סיבי צלולוז הגיעה לעד 60 אחוז יותר מאשר כביש רגיל.

בארץ נבנו מספר כבישים כאלה, בקטעי כביש קצרים כדוגמת שדרוג מחלף פולג של כביש מספר 2. הקטע הדרומי של כביש 6 היה המקטע הארוך הראשון בארץ (24 ק"מ אורכו) שאותו סללו בשיטת SMA, ואכן הכביש שקט יותר וגם בטוח יותר.

במדינות כמו קליפורניה ולואיזיאנה בארה"ב נוהגים להוסיף צמיגים משומשים גרוסים לתערובת הביטומן. גם בארץ היה ניסיון להוסיף לאספלט חומר שהתקבל מגריסת צמיגים שמהווה כ-3 אחוז מסך התערובת. בסוף שנת 2010 נעשה שימוש בכאלפיים צמיגים משומשים בקטע של ק"מ אחד שנסלל בכביש 85 המוביל לכרמיאל.

רעיון שקורם עור וגידים

את חומר הסיליקה גילו לפני מספר שנים, אך הוא שימש בעיקר כתוסף לייצור צמיגים. פלד מספר שבעולם קיימת מגמה של החלפת החומר השחור של הצמיג בסיליקה שמעניק לצמיג עמידות גבוהה יותר, מאפשר עצירה מהירה והוא גם שקט יותר על הכביש. "עלה הרעיון שאולי אפשר להוסיף את החומר לתערובת האספלט וכך גם הכביש יזכה ליתרונות האלה" מספר פלד. הוא פנה למהנדס סבצינסקי, לדבריו "מומחה מספר אחד בארץ" לתערובות של אספלט.

סבצינסקי נזכר: "פנו אלי ואמרו לי שמקימים מפעל בדימונה ושאלו אותי האם אני חושב שהחומר הזה יכול לשמש לסלילת כבישים". סבצינסקי מספר שהוא חשב על כך במשך כמה חודשים עד ש"נפל האסימון" והוא התחיל לבצע בדיקות במכון התקנים הישראלי. "התוצאות הראו סימנים חיוביים" הוא מספר לכתב אפוק טיימס.

ישי מונה את היתרונות של החומר: ""אנחנו מקטינים את תכולת הביטומן בתערובת וזו תועלת כלכלית ואנחנו מקטינים את הטמפרטורה במפעל וזו תועלת סביבתית וכלכלית". ישי מוסר שנמצא שהחומר בתערובת יוצר גם תועלות נוספות: אורך חיים גדול יותר של הכביש, מונע חריצה של הכביש, מונע נזקי מים וסדקים.

ישי וסבצינסקי מסבירים מדוע החומר הופך את הכביש לשקט יותר. תוספת ה-IBINDלביטומן גורמת לתערובת להפוך לנקבובית על ידי כך שנוצרים חללים, בחיכוך של הצמיג עם הכביש החללים בולעים את הרעש. "גם כשאתה עושה תקרה אקוסטית אתה יוצר חללים שבולעים את הרעש", אומר ישי ומוסיף שבזכות התוסף הכביש יישאר שקט לאורך שנים

חומר ידידותי לסביבה

מפעל ה-IBIND
מפעל DSI בעיר דימונה - צילום: ענת מרקרם, NTD
פלד אומר שמספר בדיקות שבוצעו בארץ, בפורטוגל ובסין הוכיחו שהחומר ידידותי יותר לסביבה מאשר חומרים אחרים שהוא מחליף כמו סיבי צלולוז. "בהכנת תערובת האספלט אנחנו מגיעים לטמפרטורה נמוכה, כמו זו שנדרשת לסלילת כביש רגיל. כך ישנו חיסכון באנרגיה וכ-30 אחוז הפחתה של פליטת גזי חממה בעת תהליך סלילת הכביש". כביש שקט הוא ודאי יתרון סביבתי אך פלד מדבר גם על תהליך של ייצור החומר שהוא נקי וללא מזהמים.

פגשנו במפעל בדימונה את אלי ברונשטיין, סגן ראש העיר דימונה שבה ממוקם המפעל. הוא מרוצה ומסביר: "סיליקה ירוקה, זה סילקה ידידותית לסביבה וזה מייקר את התהליך. הכול נמצא במערכת סגורה. זה כמובן תורם לנו - דימונה נחשבת לעיר ירוקה". עם המידע שצבר פנה למומחה נוסף פרופסור ישי מהטכניון .יחד הם החלו לבחון תהליכים שיהפכו את הסיליקה שנכרה בים המלח לתוסף שיחליף את סיבי הצלולוז של כבישים הנסללים בשיטת SMA.

בשורה לדימונה ולעולם

לדברי ברונשטיין, כיום עובדים במפעל 50 עובדים ותוך שנה שנתיים, "250 איש יוכלו להתפרנס בכבוד מהעבודה במפעל". פלד מסביר שכרגע המתקן שפועל לייצור ה-IBIND הוא במסגרת פיילוט ומייצר כטון של חומר מדי יום. "אנחנו בשלבי בנייה של המפעל במתכונו המלאה והוא אמור לייצר 10 טון חומר מדי שעה".

אחרי שהקטע הניסיוני שנסלל בבאר שבע יעבור את המבדקים יחלו בסלילת קטעים נוספים בעיר ואולי גם במקומות אחרים בארץ. גם בעולם ישנה התעניינות, נשיא החברה וורוביאב מסביר שכבר נחתם חוזה הספקת החומר לסין לשם סלילת כביש בדרום המדינה ושבקרוב גם בניו-יורק יחלו לסלול כביש בעזרת התוסף.

עוררו עניין השבוע

עוד כתבות נצפות...

חדשות-ראשי איכות הסביבה כביש שקט, בטוח וירוק

-->
Feedback Form