אפשר לישון גם בלי כדורי שינה

תכשירי שינה מגדילים שכיחות תופעות לוואי במבוגרים הסובלים מבעיות שינה

25/03/2007 ד"ר יאנקו יוליאן
הקטן אותהגדל אותהדפסE-mail הגשת הכתבה

הפרעות שינה
לילות ארוכים ללא שינה - צילום: photo.com
אנשים מבוגרים סובלים משכיחות גבוהה של הפרעות שינה, בעיקר אינסומניה -– קושי להירדם או לשמר את השינה. סיבות לשכיחות גבוהה בקרב אוכלוסיית המבוגרים הן מחלות גופניות, דיכאון, בעיות במערכת השתן, נטילת תרופות, שינויים פיזיולוגיים, הירידה בפעילות גופנית האופיינית לגיל זה ועוד.

בסקירה סיסטמטית של 24 מחקרים, דיווחו ג'ניפר גלאס, חוקרת מהמחלקה לפרמקולוגיה באוניברסיטת טורונטו בקנדה וחבריה בעיתון האנגלי המכובד EVIDENCE BASED MEDICINE (2006) כי לאנשים מבוגרים, מעל גיל 60, יש סיכון בנטילת תכשירי שינה הנלקחים לטווח קצר, בייחוד הכוונה לקבוצת הבנזודיאזפינים (תכשירים כגון בונדומרין, וואליום או וואבן) וקבוצת האגוניסטים של הקולטן הבנזודיאזפיני (תרופה מסוג זולפידם-סטילנוקס). משך המחקרים שנסקרו היה 2.2 שבועות בממוצע, והם השוו השינה בקרב אנשים שנטלו תכשירי שינה לזו של אנשים שנטלו פלצבו (תרופה למטרת השוואה ונטרול ההשפעה הפסיכולוגית של נטילת כדור).

קבוצת המטופלים שנטלו תכשירי שינה הדגימה בממוצע איכות שינה טובה יותר, אורך שינה ארוך יותר ופחות יקיצות במהלך הלילה. עם זאת, למחקר היה ממצא מעניין למדי:

המחקר הראה שהנבדקים בקבוצת הטיפול האקטיבי נטו פי שניים לפתח תופעות לוואי מאשר לדווח על שיפור בשינה שלהם. ובאיזה תופעות מדובר? בתופעות קוגניטיביות (שכחה, בלבול) וחולשה ועייפות לאחר היקיצה ובמשך היום.

כיוון שיש לחץ בחברה של ימינו לפתרונות מהירים, המטופל עלול ללחוץ על הרופא לתת טיפול מהיר (לרוב הכוונה לתרופות). לעתים הדבר לא מטפל בבעיה הראשונית, ההפרעה שגרמה מלכתחילה לבעיית השינה, ועלול גם לגרום לתופעות לוואי או אף להתמכרות. הלחץ לפתרון מהיר גורם גם להעדפה של תרופות על פני דרכי טיפול לא תרופתיות, כגון שפור היגיינת השינה או טיפול בשיחות CBT(טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, שיטת טיפול מודרנית בשיחות עם דגש על הפעלת המטופל.) לבעיות שינה.

ומה ממליצים המומחים לטיפול בהפרעות שינה? יש לעודד מטפולים לעשות פעילות גופנית, להיות במיטה רק כשהולכים לישון, ולטפל בהפרעות הראשוניות. יש גם להסביר למטופלים שצורכי השינה בגיל 70 שונים מאוד מאלו של גיל 20. מומלץ גם למנוע התרגלות לתרופות ולהפסיק אם אפשר תרופות שינה הנלקחות לאורך זמן רב, וזאת לאחר התייעצות עם הרופא המטפל.

* הכותב הוא פסיכיאטר מומחה, מתמחה בטיפול בחרדה ובדיכאון. ניתן להפנות שאלות נוספות לכתובת דוא"ל iulian1@bezeqint.net

כתבות נוספות במדור מדע
עוררו עניין השבוע

עוד כתבות נצפות...

חדשות-ראשי מדע אפשר לישון גם בלי כדורי שינה

-->
Feedback Form