אביזרי רכב לנכים

בעלי מוגבלות המתקשים בהליכה תלויים יותר מאחרים ב"גלגלים" שלהם. מגוון חידושים בתחום התחבורה לנכים יוצגו בתערוכת "סיוע 2007", שתתקיים בסוף מאי בתל אביב

22/05/2007 צוות אפוק טיימס ישראל
הקטן אותהגדל אותהדפסE-mail הגשת הכתבה

אישה נכה מסתייעת בידית כעזר ליציאה מהרכב
אישה נכה מסתייעת בידית כעזר ליציאה מהרכב
בישראל, כ-10 אחוז מהאוכלוסייה הם בעלי מוגבלות, ממגבלות קשה ועד מוגבלות קלה. מדובר באוכלוסייה הנזקקת לפתרונות מיוחדים ויצירתיים להקלה על חייה. אחד התחומים הזוכה לתשומת לב רבה יותר מהתעשייה, הוא תחום התחבורה והתעבורה. שם, לחידושים ולחדשות יש משמעות רבה עבור הנהנים מהם. הם מקלים על התנועה ועל התפקוד ביום-יום.

מגוון כלי רכב ואביזרי עזר, המשמשים לשיפור רמת חייהם של הנכים ובעלי המוגבלויות, ירוכזו בתערוכה אחת שמטרתה להציג את מגוון החידושים בתחום - תערוכת "סיוע 2007", המרכזת את מרבית הגורמים המובילים בענף הטכנולוגיות המסייעות בישראל, ואשר תתקיים בין ה-29 לבין ה-31 במאי 2007 בגני התערוכה בתל אביב.

ידית עזר לכניסה ויציאה מהרכב

מכשיר עזר פשוט וקל לשימוש, ידית ה-ÆHandybar, שמטרתו לסייע לנהג או לנוסע ברכב להיכנס ולצאת בבטחה ובקלות מכל כלי רכב, ייחשף לראשונה בתערוכת "סיוע 2007". מעבר לתפקידה היום-יומי, הידית משמשת גם ככלי עזר במקרה של הילכדות במכונית בתאונת דרכים, מאחר והיא מתוכננת כך שבעת הצורך ניתן להשתמש בה לניפוץ חלון צדדי או לחיתוך חגורת הבטיחות.

ÆHandybar היא המצאה קנדית המשמשת כלי עזר לאנשים מבוגרים, לסובלים מדלקת פרקים, לסובלים מכאבי גב, לסובלים מבעיות ברכיים, לאנשים בעלי משקל ¯·, אנשים המחלימים מניתוחים, תאונות דרכים או פציעות ספורטיביות, נשים בהריון או כל אדם הזקוק ליד תומכת לאחר נסיעה ארוכה ביציאה מרכבו.

הידית מותקנת בשניות בכל פעם שזקוקים לה בתוך ה- Striker וננעלת בתוכו (ה-Striker הוא סגר הדלתות בצורה "U" המצוי ברוב דגמי המכוניות בעולם), ובתום השימוש נשלפת בשניות.

אורך הידית כ-23 ס"מ ומשקלה פחות מחצי ק"ג. המבנה הייחודי שלה מאפשר לה לשאת משקל של עד 160 ק"ג. כאשר הידית אינה בשימוש ניתן לאחסן אותה בכיס הדלת או בתא הכפפות. ניתן להשיג את הידית בחברת "אינטגרלה".

המחיר לצרכן: 199 ש"ח ליחידה.

שברולט אפלנדר 'מוסב'- המיני ואן האופטימלי לנכים

חברת א.צ.מ, המתמחה באבזור וציוד מכוניות לנכים, וחברת הרכב UMI יחשפו את המיני ואן האופטימלי לנכים נוהגים - שברולט אפלנדר שהותאם והוסב לטובת ציבור בעלי המוגבלות.

"השברולט אפלנדר מציעה גישה חדשה ושלל יתרונות עבור ציבור הנכים", אמר עודד וולף, מנהל מותג 'שבי טראקס' ב- UMI. "בין היתרונות: מערכת הנמכת רצפת הרכב בזמן הפעלת הרמפה החשמלית עם אפשרות שליטה של הנהג, דלת הזזה חשמלית המאפשרת הכנסה פשוטה וקלה של כסא הגלגלים לתוך הרכב, רצועות לנעילת כסא הגלגלים בתוך הרכב, מערכת המונעת את תזוזת הרכב בזמן הורדת הרמפה החשמלית ושני מושבים קדמיים נשלפים. בנוסף מציע האפלנדר מרחב וחלל נרחב, המאפשר תמרון ותזוזה קלה עבור הנכים בתוך הרכב".

הסבת האפלנדר מבוצעת על-ידי חברת "אלדוראדו נשיונל" על-פי תקני הריסוק המחמירים בארה"ב.

הביטוח הלאומי אישר באחרונה את השימוש בשברולט אפלנדר כרכב יעודי לנכים קשים. בשנים האחרונות מאשר הביטוח הלאומי את השימוש במיני ואנים לנכים קשים לאור היתרונות הרבים שהם מציעים לנכים לעומת המכוניות הפרטיות, מבחינת הנוחות, מרחב התנועה ומקום האחסון.

מחיר הרכב של דגמי 2007 ינוע סביב 335,000 שקל.

טיולון חדשני לילדים נכים

טיולון חדשני המעניק פיתרון לילדים שאינם מסוגלים לשבת באופן זקוף ומקביל כתוצאה מנכות או מוגבלות אחרת, ייחשף לראשונה בתערוכה. טיולון ה-BINGO של חברת HOGGI הגרמנית, מותאם לצרכי הילדים וייחודו במשקלו הנמוך יחסית (המקל על ההורים) ובתכונות המכניות שלו, שהן: זווית מושב של 45+ עד 45- מעלות, ושכיבת-גב של 80 עד 180 מעלות (הגעה לשכיבה מלאה).

הטיולון מגיע עם תוספות בהתאם לדרישות המוגבלות/הכיוון, דוגמת מושב קשיח, מפריד ברכיים, שמיכות, וחגורות למיניהן. את המושב ניתן לכוון בהתאם לגדילתו של הילד. הטיולון מגיע בשני גדלים ומתאים לילדים מגיל שנה ועד 10 שנים.

פיתוח נוסף שיוצג בישראל לראשונה ב"סיוע 2007": כסא גלגלים דגם ROCK ACTIVE תוצרת חברת KIDS UP בשיתוף עם חברת HOGGI גרמניה (פטנט רשום). ייחודו של הכסא בכך שהוא מותאם לילדים עם "סי.פי", ששריריהם מגיבים באופן לא רצוני וכוחני. לכסא מערכת קפיצים בחוזקים שונים, המאפשרת לכסא להימתח ביחד עם הילד במצב של ספסטיות (הימתחות כוחנית ולא רצונית של השרירים). הכסא ביחד עם המושב המתכוונן, מאפשר את החזקת הכסא למספר שנים. לכסא טילט (זווית מושב) משתנה עד 45 מעלות.

את הטיולון ניתן לרכוש בחברת "גל קל" בראשון לציון בעלות של בין 14 ל-17 וחצי אלף ש"ח (תלוי בתוספות) ומחיר כסאות הגלגלים נע בין 28 ל-35 אלף שקל.

הפעלה קולית וג'ויסטיק

חברת א.צ.מ, יבואנית EMC - מערכות נהיגה אלקטרוניות, תחשוף במסגרת התערוכה מערכת שליטה ממוחשבת לרכב, הכוללת מערכת נהיגה משנית, המאפשרת לנכה לשלוט בקלות גם על האיתותים, הווישרים והגיר.

סדרת AEVIT 2, מבית היוצר של EMC, היא המילה האחרונה כיום בתחום הנהיגה "על-חוט" -Drive By Wire. המערכות המוטמעות בסדרה זו כוללות ג'ויסטיק מיוחד המסוגל לשלוט גם בהיגויי הרכב וגם בבלימתו או בהאצתו.

ה-AEVIT 2 עושה שימוש ברשת מחשבים כפולה השולטת במערכות הרכב. היא בטוחה לנהג, ידידותית, קלה לנהיגה ומוטמעת בה מערכת נהיגה משנית (גיר, וישרים, איתותים וכיו"ב) המהווה חלק מהמערכת כולה. חידוש נוסף ב-AEVIT 2: קופסא שחורה (Data Logger) היודעת לאסוף בכל זמן נתון את נתוני הנהיגה, לפענחם ולנתחם. צורך זה קיים בעיקר כדי לבחון תאונות ולעקוב אחר תקלות נהיגה, או תקלות במערכת. כן כוללת המערכת אופציה להפעלה קולית (Voice Control) של מערכות הנהיגה המשניות.

הסימולאטור הראשון בארץ לנהיגה וירטואלית

א.צ.מ תחשוף לראשונה סימולאטור מיוחד המיועד לנכים הלומדים נהיגה, או מתעתדים ללמוד נהיגה על מנגנוני יד אלקטרוניים, דוגמת מערכת ג'ויסטיק, או הגה חשמלי וגז בלם חשמלי. הסימולאטור נותן לבעל המוגבלות לחוש את אבזרי הנהיגה מבלי לעלות על הכביש ומקנה לו יכולת לשמור את הרכב בנתיב הנסיעה, תוך ציות לתנועה, לרמזורים ולחוקי תנועה.

מכשיר אבחון הנהיגה הראשון בעולם לבעלי מוגבלויות

מכשיר אבחון זה מאפשר למדוד ולעמוד על כל הפרמטרים הפיזיים המגבילים את הנכה בנהיגה.

בעיית אבחון נהיגה לנכים נוהגים הינה בעיה שעד היום נפתרה בעיקר על-פי חוות דעתם הלא מדעית של רופאים ומהנדסים או מורים לנהיגה, שהכשרתם בהוראת נהיגה או ברפואה לא תמיד מספיקה כדי להבין את מגבלות הנכה הנוהג בהיבט הפיזי ברמה אמפירית (ניסיונית).

כדי להתמודד עם הבעיה פותח, על פי בקשת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, מכשיר המסוגל למדוד ולעמוד על כל הפרמטרים הפיזיים המגבילים את הנכה במהלך הנהיגה. פרטים על המכשיר ינתנו לקהל הרחב בתערוכת "סיוע 2007". המכשיר יוצב במכון לבטיחות בדרכים של משרד הבריאות עוד השנה. במכשיר ייבחנו כוחות הנהג על ההגה, תגובות בלימה, תגובות היגויי יכולות לנהיגה באביזרי נהיגה אלקטרוניים וכן התאמת הרכב המתאים לנהג הנכה בהיבט מידות ומשקולות ו/או סוגי כסאות הגלגלים בהם הם משתמשים.

העיצוב ההיי-טקי הגיע גם לקלנועיות:

קלנועית קלה ממונעת מודל 2007.

קלנועיות כבר לא "דוהרות" רק בקיבוצים... יותר ויותר קשישים ובעלי מוגבלויות פיזיות (בעלי קשיי הליכה) גילו את כלי התחבורה הזה. המהירות המקסימלית הנה 6.4 קמ"ש וניתן לעבור קילומטרים רבים ובנוחות. קלנועית קלה ממונעת מודל 2007, דגם MERITS S548 תוצג לראשונה בתערוכת סיוע 2007, המרכזת את כלל פתרונות התנועה ותחבורה לנכים ובעלי מוגבלות. הקלנועית החדשה ניתנת לפירוק בקלות לצורך הובלה, והיא יכולה להיכנס לתא המטען של כל סוגי הרכב. היא יציבה מאוד, מתאימה לשימוש גם באיזורים הרריים, ויכולה לסחוב עד 114 ק"ג. הקלנועית מגיעה עם משענות ידיים שולחניות מתרוממות לאחור, ראי צד פנורמי, סל חפצים, מחזירי אור קדמי, מושב מרופד (שחור או אפור) וצבע שלדה כסף מיטלי. אורכה 114 ס"מ, רוחבה 51 ס"מ, המצבר שלה יבש ללא טיפול (ג'ל), המנוע מגנטי קבוע של 24 V, והבלמים - מעצורי דיסק מגנטי אוטומטי. הקלנועית מיובאת לארץ על ידי חברת א.ש. ייבוא ושיווק כסאות גלגלים בע"מ וניתן להשיגה בחולון. עלות הקלנועית: 6,000 ש"ח כולל מע"מ, מחיר מבצע לתקופת התערוכה.

תערוכת "סיוע 2007" נערכת, בארגון חברת "כנס תערוכות", ובחסות חברת ת.מ.ן התקנים וקבוצת כלמוביל, ובשיתוף מטה מאבק הנכים בישראל, ארגון הגג של הנכים, איל"ן- איגוד ישראלי לילדים נפגעים, ארגון נכי תאונות עבודה, עמותת נגישות ישראל, איגוד הפיזיותרפיסטים, יד שרה, בקול- ארגון כבדי שמיעה ומתחרשים, עמותת מילב"ת, העמותה הישראלית לריפוי בעיסוק, משרד הבריאות, ביטוח לאומי, עיריות ורשויות, איגודים רפואיים, ארגוני סיוע לנכים, ארגוני ספורט נכים ועוד. את התערוכה ילוו ימי עיון ואירועים נוספים.

תערוכת סיוע 2007

תגיות: נגישות
כתבות נוספות במדור מדע
עוררו עניין השבוע

עוד כתבות נצפות...

חדשות-ראשי מדע אביזרי רכב לנכים

-->
Feedback Form