ניתוחים פלסטיים – שוק חופשי ואתיקה רפואית

האם אמצעי השיווק המקובלים, אגרסיביים ככל שיהיו, כשרים לשיווק ניתוחים פלסטיים באותה המידה שהם כשרים לשיווק מכוניות חדשות?

17/04/2008 עו"ד אסי לביא צוקרמן - אתר הפורומים המשפטיים
הקטן אותהגדל אותהדפסE-mail הגשת הכתבה

ניתוחים פלסטיים ואסתטיים מבטיחים הצלחה מלאה ותוצאות מושלמות
ניתוחים פלסטיים ואסתטיים מבטיחים הצלחה מלאה ותוצאות מושלמות – צילום: www.photos.com
כלי התקשורת מוצפים במודעות ובתשדירי פרסומת לביצוע ניתוחים פלסטיים ואסתטיים מסוגים שונים, המבטיחים הצלחה מלאה ותוצאות מושלמות. הביקוש הגדל בקרב כלל הציבור לביצוע ניתוחים פלסטיים- אסתטיים מצד אחד, וההיצע הרב של מרפאות ומכונים המציעים טיפולים אלה, מצד שני, יצרו שוק תחרותי העושה שימוש באמצעי השיווק המקובלים בשוק החופשי לשיווק איזמל המנתחים.

האם אמנם מדובר באמצעי שיווק לגיטימיים בשוק תחרותי-חופשי? האם אמצעי השיווק המקובלים, אגרסיביים ככל שיהיו, כשרים לשיווק ניתוחים פלסטיים באותה המידה שהם כשרים לשיווק מכוניות חדשות?

כדי להשיב על שאלות אלה יש לשים לב, אולי, לשתי אבחנות עיקריות: האחת - המוצר המשווק; השנייה – בעל האינטרס הכלכלי בשיווקו. על שתי אבחנות אלה ועל המשמעויות המשפטיות הנובעות מהן נעמוד להלן.

המוצר המשווק בפרסומות לניתוחים פלסטיים-אסתטיים איננו הניתוח עצמו, על מורכבותו ועל הסיכונים הכרוכים בו, כי אם "התוצאה המושלמת" שתושג בעקבותיו: עור מתוח וללא קמטים, שדיים מורמים ובגודל המבוקש, גוף רזה, אף סולד וכיו"ב. כלומר, הפרסום מציג מידע מגמתי ומטעה על "תוצאה מושלמת" ואיננו חושף מידע אלמנטארי אודות מהלך הניתוח, הסיכונים הכרוכים בו וסיבוכים אפשריים, הדרוש למתעניין לצורך גיבוש הסכמתו לניתוח. התוצאה המושלמת העומדת בבסיס הפרסום מוצגת כאפשרות היחידה ואין בילתה, כאילו אין כישלונות, אין סיכונים ואין סיבוכים.

בעל האינטרס הכלכלי בפרסום, על פי רב, הוא הרופא המבצע את הניתוח, שכן גם אם הפרסום נעשה על ידי מכון כזה או אחר ולא על ידי רופא, ברור כי הרופא המבצע את הניתוחים במסגרת אותו מכון, הוא בעל אינטרס כלכלי בפרסום מגמתי זה. בתי המשפט התייחסו בפסיקתם לכך שעל הרופא מוטלות חובות אתיות ומוסריות כלפי מטופליו ועל כן מצאו טעם לפגם במתן ידו לפרסום מגמתי ומטעה בדבר ניתוחים פלסטיים.

הרושם המתקבל מן התביעות הרבות שנדונו בבתי המשפט בתחום זה עד כה הוא כי מדיניות זו של הצגת מידע מגמתי למטופל נמשכת גם לאחר שהמטופל הגיע למרפאה בעקבות אותו פרסום. באותן תביעות נמצא כי האינטרס הכלכלי בביצוע ניתוחים פלסטיים של המכונים והרופאים שנתבעו הכתיב נהלים לקויים העומדים בסתירה מוחלטת לזכויות המטופלים וחובות הרופאים על פי דין: שיווק אגרסיבי גרם למטופלים להסכים לביצוע טיפולים וניתוחים מבלי שניתן להם מלוא המידע הדרוש על סיבוכים וסיכונים הכרוכים בטיפולים המוצעים; ניתוחים בוצעו על ידי רופאים אשר אין להם את המומחיות הדרושה או הניסיון הראוי לביצועם, וזאת מבלי ליידע על כך את המטופלים מראש; פרוצדורות קוסמטיות מבוצעות על ידי מטפלים שאין להם ההכשרה הדרושה; טיפולים וניתוחים מבוצעים ללא אינדיקציה מתאימה ועוד.

בפסיקת בתי המשפט בשנים האחרונות ניכרת הסתייגות מהתנהלות זו של המרפאות והמכונים הקוסמטיים ונשמעת עליה ביקורת חמורה. בתי המשפט מתחו ביקורת נוקבת על דרך השיווק האגרסיבית בה נוקטים חלק ממכונים אלה, הכל תוך מכירת אשליות מתוקות למטופלים, ללא כיסוי ומבלי ליידע אותם על הסיבוכים האפשריים מבעוד מועד. במסגרת זו נדונה פעמים רבות סוגיית ההסכמה מדעת של מטופל לטיפול רפואי פלסטי/קוסמטי ונקבע כי על הרופאים מוטלת חובה מוגברת למסור את מלוא המידע הרלוונטי למטופל לפני קבלת הסכמתו לטיפול הרפואי, זמן סביר לפני הניתוח (וממש לא ביום הניתוח עצמו), תוך חשיפת הפרוצדורות החלופיות לניתוח, הסיכונים והסיכויים שבכל חלופה והכל באופן שהמטופל יבין הבנה מלאה את המידע הנמסר לו. בתי המשפט הדגישו כי ניתוחים פלסטיים, בניגוד לטיפולים רפואיים אחרים, אינם כרוכים בדחיפות כלשהי ועל כן לרופא המנתח יש את כל הזמן הדרוש להציג למטופל את מלוא המידע עליהם לפני ביצועם. עוד נקבע כי מקום שמובטחת למטופל תוצאה מסוימת כי אז אי השגתה מהווה הפרת התחייבות חוזית.


* עו"ד אסי לביא צוקרמן, מתמחה בתביעות רשלנות רפואית ונזיקין, מנהלת פורום רשלנות רפואית באתר הפורומים המשפטיים LawForums.co.il

כתבות נוספות במדור כלכלה
עוררו עניין השבוע

עוד כתבות נצפות...

חדשות-ראשי כלכלה ניתוחים פלסטיים – שוק חופשי ואתיקה רפואית

-->
Feedback Form