נפלאות גן מונה

אם אתם מזדמנים לכפר הדרוזי ג'וליס שבצפון, מומלץ לערוך ביקור קצר באחת משכיות החמדה במקום. מדובר בגן פרטי יפיפה בשם "גן מונה" (או "אל-מונה")

29/08/2008 יאירה יסמין - אפוק טיימס ישראל
הקטן אותהגדל אותהדפסE-mail הגשת הכתבה

צילום: יאירה יסמין
שייך לבני הזוג נאג'י וג'נאן עבאס. את הגן הזה מטפח נאג'י במו ידיו בעזרת אחיו לזכר הוריו, ובמיוחד הוא מזכיר את אמו מונה, ששמה, כך מסביר נאג'י, הוא "תקווה".

סיור בגן עשוי להסתכם ב-15-20 דקות מופלאות. מתחילים את הסיור בתוך צמחיה עשירה, פרחים יפיפיים, עצים מוריקים, לאורך שבילים קסומים וגשרונים קטנים, כשמעל כלובי ציפורים צבעוניות, ולצידי הדרך בינות לצמחים ניצבים פסלונים יפים. ממשיכים למפלי מים ולמזרקות ויורדים למטה לתוך מנהרה היוצאת אל פסי רכבת, שאף אותם בנה בעל הבית, ומשקיפים אל בריכה ומזרקה.

הבוסתן של נאג'י משמש בתור מקום אליו מגיעים זוגות בני עדות ודתות שונות – דרוזים, מוסלמים, נוצרים ויהודים – לפני החתונה כדי להצטלם.

מספר נאג'י: "סבא ואבא התחילו עם הבוסתן הזה ואני דור שלישי. יש בגן הזה הרבה זרימת מים כי בשבילי זרימת המים היא זרימת החיים. גם את פסי הרכבת והתחנה בניתי מתוך אמונה. אני מאמין שהחיים הם כמו רכבת שנוסעת כל הזמן ואין מי שעוצר את הזמן הזה. אדם מגיע לעולם ויש לו משימה לעשות בחיים, ויש לו תחנה שהוא צריך לרדת בה. יש לי חמישה ילדים – ארבע בנים ובת – ובאותו זמן שאבא שלי נפטר מדום לב בגיל 62 נולדה לי הבת. כדי להזכיר את מסלול החיים של אבי בניתי את תחנת הרכבת, ואני מאמין שאבא בחר לרדת בתחנה, והבת שלי בחרה לעלות בתחנה, והפסים שאתם רואים בגן הם המסלול של אבי על רכבת החיים".

תפקידה של ג'נאן, האישה, הוא לטפל בצמחייה. "אני בוחרת את הצמחים", מספרת ג'נאן, "ומטפלת בהם כמו שאני מטפלת בילדים שלי בבית. נותנת להם אהבה וחום, ומשקה אותם ורואה את האנשים שבאים למקום ורואה את האושר על הפנים שלהם, וזו ההנאה שלי".

הכניסה לגן מונה אינה עולה תשלום, אבל מומלץ לבקש רשות להיכנס מבעל המקום. לפעמים נערכים שם צילומי כלות, וביקורי זרים עלולים להפריע למהלך הצילומים.

איך מגיעים?

נוסעים לצומת סומך ומשם פונים ימינה ומיד שמאלה לכיוון צומת אחיהוד שם פונים שמאלה עד צומת יסיף –בהמשך פניה ימינה עד לצומת גוליס ירכא. ברמזור לירכא-ג'ולחיס פונים צפונה, עוברים את המרכז המסחרי, ומגיעים לכיכר עם פסל של מפת המדינה. עוברים מימין לכיוון ג'וליס, ומגיעים למגרש חנייה קטן מימין. הגן נמצא משמאל.