אדם בן-עזרא – קונטרבס ויוטיוב

“אתה חייב להיות ממוקד מאוד, מקצועי מאוד. עליך למצוא מהו הצבע שלך”, אומר אדם בן-עזרא ומשנה את כללי המשחק בתעשיית המוסיקה

אדם בן-עזרא

אם היית מקשיב לאדם בן-עזרא בהופעת היחיד שלו כשעיניך עצומות, היית נשבע שעל הבמה נמצאים כמה מוסיקאים. זהו בדיוק האפקט שהשיג כאשר הפיק צליל בעל מספר שכבות ובתנועה כמעט מתמדת ממיתרי הבס הכפול שלו. וזהו בדיוק הדבר הייחודי שמביא נגן הקונטרבס בן ה-30. בן עזרא פתח את ועידת המוסיקה הירושלמית שהתקיימה בקיץ בהופעה במועדון זאפה הירושלמי כשהקונטרבס שלו משמש ככלי מיתר, ככלי הקשה, וכבן זוג על הבמה.

המסלול של בן עזרא החל לפני מספר שנים כאשר ראה את נגן הקונטרבס הצרפתי, רנו גארסיה-פון, בהופעה. “הייתי בהלם כאשר ראיתי אותו”, סיפר בריאיון לאפוק טיימס. “הוא מנגן על הבס כמו נגן כינור. מהיר מאוד, ומוסיקלי מאוד”.

בעקבות המפגש עם גארסיה-פון הזמין בן עזרא מיצרן קונטרבסים בארצות הברית כלי שהותאם אישית עבורו. הוא ביקש שיהיה בעל חמישה מיתרים – במקום הארבעה הסטנדרטיים – כך שיוכל להגיע לצלילים הגבוהים של הוויולה והכינור.

בן עזרא מנגן פופ עם נגיעה של ג’אז, אך גם נוגע במוסיקה קלאסית. הוא משתמש גם ב-looper בהקלטות ועל הבמה לשם הקלטה והשמעה חוזרת של קטעי מוסיקה, ומוסיף להם קלרינט, גיטרה, מלודיקה, פסנתר, שירה ועוּד.

אחד האספקטים המפתיעים ביותר בהתפתחותו המקצועית קשור באמרגן שלו וחברו מילדות – גיא דיין. דיין עזר לגלף עבורו נישה כ”יוטיובר”, מוסיקאי המקדם, משווק וחולק את עבודתו עם קהל בעיקר באמצעות היוטיוב.

ייעוד מוסיקלי

אדם בן-עזרא

בגיל חמש, אמר בן עזרא לאמו שברצונו לנגן בכינור ומאז למד וניגן בכלים שונים. כיום, בנוסף לכינור ולקונטרבס הוא מנגן גם בקלרינט, פסנתר, עוּד, מלודיקה, כלי הקשה וגם שר.

בן עזרא כבר מזוהה עם כובע הלבד שלראשו, בטוח בעצמו וצנוע, ומשדר תחושה חזקה של זהות מגובשת, אך יש בו גם התמסרות ללמידה מתמדת, שיפור וצמיחה.

מחוץ לבמה הוא פשוט בחור לבבי וידידותי שכביכול החליט להיצמד לאהבה הראשונה שלו למוסיקה. זה לא בדיוק מפתיע, מאחר שהחליט על קריירה של מוסיקאי כבר בגיל תשע. בחטיבת הביניים הוא ייסד קבוצה (שכבר אינה קיימת) עם גיא דיין. ההופעה הראשונה שלו בתשלום הייתה בהיותו בן 17. בגיל 21 כבר התפרנס כמוסיקאי, אולם רק עתה, בתחילת שנות השלושים שלו, נראה שהוא הגיע אל סף ההמראה לקראת הגדוּלה.

איך זה להופיע לבד על במה?

“כאשר אני מבצע סולו, אני מנהל דיאלוג מוסיקלי עם עצמי. להופיע לבד זו אחריות גדולה הדורשת ממך להיות מסוגל לחוש את המרחב. אינך יכול לנוח, אפילו כאשר אתה מחליט לעצור, עליך להחליט על זה”.

בן עזרא מדגיש שהוא זקוק למקור עמוק של אנרגיה מהקהל. הוא מספר שב-2010 הוא הופיע בהיכל התרבות בתל אביב באירוע לציון 30 שנה למותו הטראגי של ג’ון לנון לצד אביב גפן, שלומי שבן אסף אבידן ואחרים. במהלך ההופעה, הוא ניגן את “Come Together” של החיפושיות והרגיש ממש נחשול מאסיבי של התלהבות ואנרגיה מהקהל.

אדם בן-עזרא

בשנה שעברה כאשר היה האמן הפותח את המופע של הבסיסט בעל חמישה פרסי גראמי, ויקטור ווּטן, ב”תערוכה 3″ בתל אביב, הקהל שיתף פעולה טוב כל כך וזאת הייתה לדבריו דוגמא מעולה לאופן בו האמן יוצר הדדיות עם הקהל ומפעיל אותו. “הרגשתי שמצאתי חן בעיניהם ושהם אהבו את ההופעה שלי”, הוא נזכר בחיוך. “זה היה כמו דלק עבורי”.

“יוטיובר”

אף על פי שהחברה האמריקנית CandyRat Records נערכה להשקה עולמית על ידי הפצת שירו החדש כקליפ וידיאו וכאודיו ב-13 בנובמבר, הפלטפורמה הראשונית של בן עזרא ממשיכה להיות יוטיוב. בקטע החדש שלו בשם “Openland”, יש רבדים של פסנתר, קונטרבס, כינור וכלי הקשה היוצרים אווירה חלומית.

הקלטה של קטעים מנוגנים בכלים שונים והשמעתם בו זמנית היא הדרך העיקרית בה משיג בן עזרא את האפקט של מוסיקה המבוצעת על ידי קבוצת נגנים, ולא רק נגן יחיד. השימוש ב-looper בהופעות חיות ובהקלטות מאפשר לו להקליט ולהשמיע את ההקלטות במגוון של יצירות מוסיקליות שונות.

כאשר השירים מועלים על וידיאו ומוצגים ביוטיוב, המראה והצליל מתמזגים לתערובת אחידה ומרהיבה ללא תפרים. אולי זה בחלקו הודות למעורבותו של בן עזרא בכל האספקטים שביצירת קטעי הווידיאו שלו, החל מהביצוע המוסיקלי ועד לעיצוב הקונספט הוויזואלי ולעבודה על עריכת הקטעים המצולמים.

“בעריכת הקליפים אנחנו יושבים יחד וחושבים מה אנחנו רוצים להציג על ידי הקליפ המסוים”, מספר האמרגן גיא דיין, העובד עם העורך הגרפי סרגיי מיידין. “אדם נמצא לידי בכל תהליך עריכת הווידיאו-קליפ ועובר על כל פריים”.

אדם בן-עזרא

נראה שהשימוש בקטעי וידיאו המופקים בצורה פקחית וברמה מקצועית גבוהה כדי ליצור קהל מעריצים ומשיכת תשומת לב של התעשייה על ידי יוטיוב – אכן עובד.

“לפני שלוש שנים התחלנו לצלם קליפ עבור יוטיוב”, אומר דיין, שחברת גוּלָה שבבעלותו יוצרת ומקדמת תכנים לאינטרנט והעזה להיכנס לתחום המוסיקה עם בן עזרא. “נדהמנו כשראינו את מספרי הצפיות. לאחר שני קליפים החלטנו להמשיך”.

כיום יש לערוץ היוטיוב של בן עזרא יותר מ-13,000 מנויים, וכמה מהקליפים שלו רשמו בין 300,000 ליותר מ-600,000 צפיות. הקליפים הנצפים ביותר, בפער גדול לפני האחרים, הם ביצועיו למוסיקה של תכניות טלוויזיה פופולריות, כולל Dexter ו-Mad Men. למעשה, הביצועים שלו לשירים אלו והפופולריות בכלל ביוטיוב הובילו להזדמנויות עסקיות רציניות.

האם עובדת היותך “יוטיובר” יצרה עבורך הזדמנויות עסקיות ריאליות? אני שואלת את בן עזרא.

“מזמינים אותי לסשנים רבים, ואנשים מגיעים למופע בעקבות הקליפים שראו”, הוא עונה.

דיין טוען שיש לזקוף חלק ניכר מההתקדמות עד כה לזכות ההימצאות במקום הנכון ובזמן הנכון. “עם כל יום שעובר זה הופך להיות קשה יותר לזכות בצפיות ביוטיוב”, הוא אומר, ומוסיף שאם תעשה כיום חיפוש באינטרנט ל”קונטרבס”, לאחר שלוש שנים מתחילת הקריירה של בן עזרא כ”יוטיובר”, שמו יהיה בראש הרשימה. והוא צודק.

השראה

נקודת מפנה נוספת בהתפתחותו של בן עזרא בשנים האחרונות ארעה במהלך מסעו להודו. והשפעת המוסיקה שנחשף אליה שם מוצאת ביטוי ברפרטואר שלו ובעיקר בהופעות החיות שלו.

ציינת את שהותך בהודו כחשובה. איך זה השפיע עליך כאמן?

“בהיותי בהודו שמעתי מוסיקה דתית, פשוטה מאד, אבל הצליל היה בלתי מוכר לי. זה היה כמו צבע חדש”, נזכר בן עזרא.

אדם בן-עזרא

“במוסיקה הזו אתה יכול לראות את שורשי התרבות. בכנסייה הכול גדול. ההרמוניה מקיפה אותך. הערבים במוסיקה הדתית שלהם רגשנים מאוד, והמוסיקה מגיעה אצלם מהבטן”.

הנתיב הבלתי רגיל שבן עזרא סלל בעזרתו של דיין לא עסק מעולם בנקודת היעד; המסע הוא העיקר, והוא רחוק מסיום.

אילו תגובות אתה מקבל על עבודתך?

“מדי שבוע אני מקבל מיילים מנגני בס הכותבים ששיניתי את חייהם”, הוא אומר, ומוסיף שהמיילים מגיעים מכל העולם.

זה אומר שעליו לעמוד בציפיות גבוהות, אך זה לא מרתיע אותו.

בעקבות פרסום הסינגל האחרון וכהכנה לתכניות ארוכות-טווח להרחיב את פעילותו ולהופיע בחו”ל, הוא ממשיך להיות עסוק בהלחנה, בלקיחת שיעורי פיתוח קול, ואפילו בעבודה על האנגלית שלו. בינתיים מכוון אותו דיין להגשמת המטרה של העלאת קליפ אחד ליוטיוב מדי חודש, וזה כולל הלחנת המוסיקה, הקלטה, צילום, ועריכת הווידיאו.

איך אתה מרגיש לגבי לו”ז כל כך עמוס?

“אחד הדברים החשובים ביותר הוא משמעת עצמית”, מצהיר בן עזרא. “אתה חייב להיות מאוד ממוקד, מקצועי מאוד. עליך למצוא מהו הצבע שלך”.



אדם בן עזרא באינטרנט – www.youtube.com/adambenezra

Leave a Reply

רוצה לקבל תוכן איכותי היישר למייל שלך מדי שבוע?

הירשמו עכשיו לניוזלטר שלנו ובתור התחלה קבלו גישה לכתבה זו ולכל הכתבות באתר ל-24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

הנך מאשר/ת קבלת תוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה ודיוור פרסומי מאת אפוק טיימס ישראל בעמ. אנו מתחייבים לא להעביר את הפרטים שלך לשום גורם אחר, ולשלוח לך רק תוכן רלוונטי.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!