השיטה הפסיכולוגית שמשנה את תפיסת העולם שלכם

מהזנה בכפייה, נישואים עם רובוט ועד פדופיליה – הכירו את השיטה הפסיכולוגית שמאפשרת להפוך נושאים אבסורדיים הנחשבים לטאבו בחברה שלנו – ללגיטימיים מבלי שתרגישו בכך

תמונה: fotolia.com

ג׳וזף אוברטון (43) יצא לטיסת לילה במטוס הקל החד מושבי שלו. במרחב האינסופי של שמי יולי זרועי הכוכבים הוא מצא את הזמן והשקט להרהר איך לקדם את המחקרים של צוות החשיבה ב- Mackinac Center במישיגן, ארה״ב, שם כיהן כסגן נשיא. הדבר שהעסיק אותו בשנים האחרונות יותר מכל היה איך נושאים שהיו בלתי לגיטימיים לחלוטין בעיני הציבור, יכולים להפוך פתאום למרכז הדיון הציבורי.

בניסיונותיו לבנות מודל שיתאר את התופעה הוא נעזר ביכולות האנליטיות שרכש בלימודיו לתואר מהנדס חשמל ואחר כך כמשפטן. כאשר המנוע של המטוס לפתע דמם, והמטוס התחיל ליפול מטה במהירות מסחררת כשהוא עולה בלהבות, הוא עוד הספיק לחשוב על הלן היפה, בחירת ליבו, שנשא לפני פחות משלושה חודשים.

עמיתים למחקר של אוברטון לא נתנו לכל המחקר הזה לרדת לטמיון. מ-2003 הם המשיכו לפתח את המודל הזה שקיבל את השם “חלון אוברטון״, או “חלון ההזדמנויות של אוברטון״ שיכול להסביר איך נושאים שנחשבים לטאבו, יכולים להפוך במשך הזמן ללגיטימיים. למשל איך פדופיליה מתחילה להפוך לחוקית בימים אלה במדינות באירופה, איך בעתיד אפשר יהיה לקבל את ברכת המחוקק לנישואים עם רובוט ואיך המתת חסד נמצאת בתהליך של חקיקה בארץ.

לפני שנדון במקרים שנמצאים על סדר היום הציבורי בישראל, כדאי להבין איך מתרחש תהליך אוברטון שהופך נושא לא לגיטימי ללגיטימי. לצורך כך אפשר להשתמש בדוגמה הזויה לחלוטין שהביא בלוגר רוסי, המכנה את עצמו זוהל. הדוגמה גרמה לרעש רב בעולם הבלוגים בשפה הרוסית, כיוון שזוהל שואל שאלה פשוטה: מה דעתכם על קניבליזם?

Eat me baby

 

סביר להניח שרוב הציבור יגיב בסלידה עמוקה לעצם הרעיון של אכילת בשר אדם. דיון בנושא נחשב כמובן לבלתי מקובל לחלוטין, אם בפורומים ציבוריים או בתקשורת. אז איך בכל זאת אפשר לייסד חוק שיאפשר לאזרחים לאכול אחד את השני?

רוצה לקבל תוכן איכותי היישר למייל שלך מדי שבוע?

הירשמו עכשיו לניוזלטר שלנו ובתור התחלה קבלו גישה לכתבה זו ולכל הכתבות באתר ל-24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

הנך מאשר/ת קבלת תוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה ודיוור פרסומי מאת אפוק טיימס ישראל בעמ. אנו מתחייבים לא להעביר את הפרטים שלך לשום גורם אחר, ולשלוח לך רק תוכן רלוונטי.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!