ערעור – מה שכולם רוצים לעשות

האסטרטגיה שהפכה לתנ״ך של חברות הטכנולוגיה

אינטל ערערה את שוק המעבדים כדי להינצל מ"טורפים" שאיימו עליה בתחתית השוק | תמונה: Justin Sullivan/Getty Images

אינטל ערערה את שוק המעבדים כדי להינצל מ”טורפים” שאיימו עליה בתחתית השוק | תמונה: Justin Sullivan/Getty Images

המנהל המיתולוגי של חברת אינטל, אנדרו גרוב, קרא ב-1997 מאמר מעניין שפרסם מרצה צעיר בבית הספר לניהול של הרווארד, בשם קלייטון כריסטנסן. גרוב התלהב והזמין את כריסטנסן למשרדים הראשיים של אינטל כדי שירצה להם על התיאוריה החדשה שלו.

אפל היא חברה נוספת שלא רק מנעה מאחרים לערער אותה, אלא הצליחה לערער בעצמה תעשיות שלמות. האייפוד הוא דוגמה לכך

אחרי שכריסטנסן טס לקצה השני של ארה״ב, לעמק הסיליקון, והגיע לפגישה עם מצגת מסודרת המסבירה את התיאוריה שלב אחר שלב, גרוב הפתיע אותו: “תשמע, קרו דברים, יש לנו רק עשר דקות בשבילך. תגיד לנו מה משמעות המחקר עבור אינטל, כך שנוכל להמשיך לטפל בעניינים”.

כריסטנסן עמד מולו נבוך. “אנדי”, הוא ענה, “אני לא יכול, כי אני יודע מעט מאוד על אינטל. אני יכול רק להסביר את התיאוריה, ואז נוכל להתבונן בחברה דרך העדשה שהתיאוריה מציעה”.

הפרופ’ הצעיר העביר שקף אחר שקף כשהוא מסביר את תיאוריית “החדשנות המערערת” שלו, עד שגרוב איבד את סבלנותו, והתפרץ: “תשמע, הבנתי את המודל שלך. פשוט תגיד לנו מה זה אומר לגבי אינטל”.

כריסטנסן התעקש להמשיך. “אני לא יכול, אנדי. אני צריך להסביר לך איך התהליך הזה עובד בתעשייה שונה מאוד מזו של אינטל, כדי שתוכל לדמיין איך זה פועל”.

קלייטון כריסטנסן | תמונה: John Lamparski/Getty Images

קלייטון כריסטנסן | תמונה: John Lamparski/Getty Images

חדשנות מערערת, הסביר כריסטנסן, מתחילה כשלשוק מסוים נכנס שחקן חדש – עם מוצר או שירות שמחירו נמוך ביחס למתחרים, או שרמתו נמוכה. מנקודת מבטם של השחקנים המבוססים בתעשייה, השחקן החדש נחות ואינו מהווה עליהם איום. אבל המתחרה הצעיר ממשיך לשפר בלא הרף את מה שהוא מציע, עד שהוא מצליח להיות טוב מספיק כדי לספק את מה שהלקוחות צריכים. בשלב הזה החברות הוותיקות והמבוססות עוברות ערעור, כשהלקוחות מתחילים לנטוש אותן ולעבור למתחרה הצעיר והזול.

רוצה לקבל תוכן איכותי היישר למייל שלך מדי שבוע?

הירשמו עכשיו לניוזלטר שלנו ובתור התחלה קבלו גישה לכתבה זו ולכל הכתבות באתר ל-24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

הנך מאשר/ת קבלת תוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה ודיוור פרסומי מאת אפוק טיימס ישראל בעמ. אנו מתחייבים לא להעביר את הפרטים שלך לשום גורם אחר, ולשלוח לך רק תוכן רלוונטי.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!