מדוע משוב בשיטת הסנדוויץ’ לא עובד

מדוע “שיטת הסנדוויץ’, אינה יעילה, ומה אפשר לעשות במקומה

איור: Fotolia

אחת השיטות הנפוצות ביותר בקרב מנהלים למתן פידבק לעובדים, היא שיטת הסנדוויץ’ שעובדת כך: מתחילים עם הפרוסה העליונה של הכריך, שהיא שבח או משוב חיובי, אחר כך בא ה”בשר” שהוא ביקורת או דרישה לשיפור, ולבסוף באה הפרוסה התחתונה שזה מתן שבח נוסף. דוגמה לשיטת הסנדוויץ’ יכולה להישמע כך: “תום, אתה אחד העובדים הטובים ביותר בחב, כאשר אתה מגיע לעבודה. אבל אם לא תפסיק עם ההיעדרויות התכופות, אאלץ לפטר אותך. אני חייב לומר שאתה מוכשר באופן יוצא מהכלל, ולכן אני כל כך מודאג לגביך”.

מנהלים נוקטים בשיטת הסנדוויץ’ מכמה סיבות, כפי שמסבירים ד”ר פון ברגן ועמיתים מאוניברסיטת אוקלהומה במאמר שסוקר מחקרים שנעשו בתחום הפידבק במשך כשלושה עשורים, והתפרסם ב-Journal of Behavioral Studies in Business (Bergen, Bressler, Campbell, 2014). “ראשית, מנהלים חושבים שלעובד קל יותר לקבל משוב שלילי כאשר “זורים” עליו משוב חיובי. שנית, שיטת הסנדוויץ’ נותנת משוב מאוזן, ושלישית השילוב בין משוב חיובי ושלילי מפחית את אי הנוחות והחרדה שעובדים חשים בשיחה המיועדת לתת פידבק”.

אולם לא רק עובדים חשים אי נוחות, אלא גם מנהלים שצריכים לתת משוב שלילי. “הם חוששים שהעובד ייעלב, או יפסיק לחבב אותם או יעזוב את החברה, או, יותר מהכול, הם חוששים להפר את הדינמיקה של היחסים שנוצרו בחברה”.

אבל האם שיטת הסנדוויץ’ עובדת? פון ברגן מצטט מחקרים רבים מהשנים האחרונות המראים ששיטת הסנדוויץ’ למתן פידבק אינה יעילה. קיימות לכך כמה סיבות: ראשית, אנשים נוטים לזכור יותר טוב מה שנאמר בתחילת שיחה ובסופה. אם מתחילים ומסיימים במשוב חיובי, הדרישה לשיפור שמופיעה באמצע השיחה, עלולה להיבלע או להימחק מהזיכרון. שנית, כאשר שיטת הסנדוויץ’ הופכת לשגרה והעובדים מתרגלים אליה, הם מבינים שהמטרה האמיתית והמוסווית של השיחה היא דרישה לשיפור או ביקורת. לכן הם מתחילים לפקפק בכנות של המשוב החיובי, ומכינים את עצמם לרגע שבו תנחת המכה של המשוב השלילי, וכך גם האפקט של המשוב החיובי מתמסמס.

רוצה לקבל תוכן איכותי היישר למייל שלך מדי שבוע?

הירשמו עכשיו לניוזלטר שלנו ובתור התחלה קבלו גישה לכתבה זו ולכל הכתבות באתר ל-24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

הנך מאשר/ת קבלת תוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה ודיוור פרסומי מאת אפוק טיימס ישראל בעמ. אנו מתחייבים לא להעביר את הפרטים שלך לשום גורם אחר, ולשלוח לך רק תוכן רלוונטי.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!