היכונו לשערורייה הפוליטית הגדולה ביותר שידעה ארה”ב

אחרי שנחקר במשך כשנתיים בחשד שהוא מרגל רוסי שביצע קנוניה עם הקרמלין, טראמפ צפוי לסובב את הגלגל ולהפוך את פרשת “רוסיה-גייט” לפרשת “ספיי-גייט” – שתחשוף כיצד אובמה, הילארי ושירותי הביון ריגלו אחריו וזממו להפילו

תמונה: Win McNamee/Getty-Images

ממצאי החקירה של התובע המיוחד רוברט מולר שקבעו כי לא הייתה קנוניה בין רוסיה לטראמפ (או לקמפיין שלו) זעזעו את גופי התקשורת בעולם. במשך כשנתיים הם התעקשו לקדם נרטיב הרומז בבוטות שהנשיא או צוותו קשרו קשר עם רוסיה. למעשה עד למועד כתיבת שורות אלה, יש עדיין עיתונאים שלא מסכימים לקבל את המציאות וממשיכים להילחם נגד טראמפ כאילו היו חיילים יפנים הבטוחים שמלחמת העולם השנייה טרם הסתיימה, אף על פי שהשנה היא 1972.

חשוב לעמוד על עומק הסקנדל. לפני פחות משנה, עיתונאים בניו יורק טיימס ובוושינגטון פוסט זכו בפרסי פוליצר על סיקור הקנוניה – שבעצם לא הייתה. באפריל 2018 הם קיבלו את הפרס היוקרתי בעקבות סדרת מאמרים בנושא – סקופים שהראו את הקשרים האפשריים בין טראמפ לרוסיה.

“הניו יורק טיימס חשף את הקשרים בין צוותו של טראמפ לרוסים… המאמרים, שזכו בפרס פוליצר לשנת 2018, גרמו למינויו של רוברט מולר”, נכתב בכותרת המשנה של הדף המאגד את כל המאמרים בנושא באתר הניו יורק טיימס.

לפי הוועדה שהעניקה את הפרס, הסיקור היה “בעל מקורות עמוקים” ותרם להבנת ההתערבות הרוסית בבחירות ו”קשריה לקמפיין של טראמפ, לצוות המעבר של הנשיא הנבחר ולממשלו”.

לפי “המרכז לחקר התקשורת” (MRC) שמושבו בארה”ב, מאז יום כניסתו הרשמית של טראמפ לבית הלבן (ה-20 בינואר 2017) שלוש רשתות תקשורת: ABC, CBS ו-NBC הקדישו 2,284 דקות של שידורים לקנוניה – שכאמור לא הייתה. מדובר בשלוש דקות בממוצע בכל ערב, במשך 791 ימים, לקהל של כ-24 מיליון איש. קצב המאפיין מלחמה או מערכת בחירות.

כ-90 אחוז מזמן השידור היה שלילי (נגד טראמפ), לפי ניתוח של מרכז המחקר. אפילו כאשר ועדת המודיעין של בית הנבחרים קבעה, לפני יותר משנה, שאין שום ראיה לקנוניה, המשיכו כלי התקשורת במלחמתם. תוסיפו לשידורים אלפי מאמרים שפורסמו בתקשורת הכתובה ותקבלו תמונת מצב עגומה. “הם טענו שיש להם עדויות אמיתיות. הם אמרו שזה נכון (הקנוניה), והם שיקרו!” אמרה שרה סנדרס, דוברת הבית הלבן.

השאלה שצריכה להישאל כעת היא לא האם על כתבי הניו יורק טיימס להחזיר את הפוליצר שקיבלו (תעודה ופרס כספי), אלא איך בכלל הגענו למצב הזה מלכתחילה?

הגלגל מסתובב לו

מי שקרא אותנו קיבל תשובה ברורה לשאלה הזו כבר לפני כשנה. במארס 2018 פרסמנו תחקיר מקיף, כולל אינפוגרפיקה שנפרשה על שני עמודים, שכותרתו: “תעודת הביטוח” – התוכנית להפלת דונלד טראמפ.

התחקיר הראה כיצד טענות לא מאומתות בדבר קשרים בין ממשלת רוסיה לאנשיו של טראמפ זכו להד בשירותי הביון ובכלי התקשורת, ואיך הן מערערות את יסודות הממשל האמריקני.

התחקיר שפרסמנו לפני כשנה שהראה שלא הייתה קנוניה בין טראמפ או צוותו לבין רוסיה. התחקיר הראה איך נתפר התיק לטראמפ והקשר להילארי קלינטון, ברק אובמה, שירותי הביון וכלי התקשורת

ואז, ביוני 2018, פרסמנו כתבה נוספת. כתבנו כך: “התקשורת בארץ ובמרבית העיתונים בעולם נחושים להתעלם מהשערורייה הזו, או לחילופין, עושים ממנה ספין נגד ממשל טראמפ. אולם המציאות, כפי שנציג מיד, מראה שמתפתחת כאן אחת השערוריות הגדולות ביותר שידעה ארה”ב מעולם, אם לא ה-שערורייה”.

התחקירים שערכנו הראו כיצד הקמפיין של הילארי קלינטון לנשיאות 2016, ביחד עם הגוף המנהל של המפלגה הדמוקרטית של ארה”ב (DNC) שילמו מיליוני דולרים לחברה ששמה Fusion GPS (שבין לקוחותיה נמנה הממשל הרוסי), כדי שתתפור תיק לטראמפ. מדובר בעובדה שאין עליה עוררין כיום בכל ועדה שחקרה את הנושא.

חברת Fusion GPS, כמו גם מספר שחקנים מרכזיים אחרים, דאגו להפיץ את הטענות הלא מאומתות ב”תיק טראמפ” לכלי תקשורת אמריקנים כדי להטיל צל כבד על קמפיין הבחירות שלו לנשיאות ובהמשך על נשיאותו. מהלך זה הוביל לבסוף לפרסי הפוליצר השערורייתיים של הניו יורק טיימס והוושינגטון פוסט, ולמינוי התובע המיוחד רוברט מולר.

אבל הסיפור אינו מסתיים כאן: מתברר שהטענות הלא מאומתות הגיעו גם לשולחנו של הנשיא ברק אובמה. אובמה הורה לבכירים בממשלו להשיג צווים המאשרים לחשוף התכתבויות ושיחות טלפון של אנשים בצוותו של טראמפ, לפני ואחרי הבחירות. מאות בקשות, כחלק מפרוצדורה הנקראת FISA (על שם חוק המאפשר להשיג מידע אישי) נשלחו לסוכנות לביטחון לאומי (NSA), המנתרת ושומרת כמעט כל שיחה, התכתבות או תעבורת מידע אלקטרונית של תושבי ארה”ב. כך קיבל אובמה מידע קריטי על הקמפיין של טראמפ והצליח לרגל אחריו, גם בעת תהליך המעבר לבית הלבן – לאחר שטראמפ כבר נבחר לנשיא.

לתמונה נכנס גם האף-בי-איי שהשתמש בחלקי המידע השנויים במחלוקת כדי להשיג צו המתיר לו לרגל אחר צוותו של טראמפ. לפי ועדת המודיעין של בית הנבחרים, ארגון הביון שתל מרגל בתוך קמפיין הנשיאות של דונלד טראמפ ואף האזין לשיחות הטלפון (שוב, כחלק מהליך FISA) של חלק מאנשי הקמפיין.

במאמר שפרסם הניו יורק טיימס במאי תחת הכותרת “תיק ‘הוריקן’: מאחורי הקלעים של החקירה נגד טראמפ” (המאמר תורגם ופורסם גם בעיתון “הארץ”), ניסה העיתון ליצור ספין ולצייר את האף-בי-איי כארגון אחראי ששמר בסוד על דבר החקירה כדי לא לפגוע בתהליך הבחירות. לטענת העיתון, פתח האף-בי-איי בחקירה על סמך מידע שהגיע מאחד מאנשי הקמפיין של טראמפ, אדם בשם ג’ורג’ פאפאדופולוס, ולא מחלקי המידע המפוקפקים בתיק שתפרה לו הילארי קלינטון.

כך או כך, משרד המשפטים האמריקני כבר החל לחקור את מעורבותו של ממשל אובמה והאף-בי-איי בריגול נגד הקמפיין של טראמפ. השאלה היא לא האם אובמה הורה לאנשיו לרגל אחרי טראמפ, אלא מה היו המניעים מאחורי הריגול. האם זה נעשה למטרות לא הולמות.

אז מה הלאה? נשיא ארה”ב דונלד טראמפ צריך להחליט מתי להסיר את הסיווג הביטחוני ולשחרר לציבור את מסמכי FISA המסווגים שברשותו – אותה פרוצדורה שאפשרה לאף-בי-איי ולאנשים בממשל אובמה לרגל אחרי צוותו (על סמך המידע המפוקפק שתפרה הילארי). שחרור המסמכים יחשוף את האנשים שביקשו לרגל אחרי הקמפיין של טראמפ ואולי את שולחיהם.

נוסף על כך, המפקח הכללי במשרד המשפטים, מייקל הורוביץ’, ישחרר בעתיד הלא רחוק את דו”ח החקירה שלו בפרשת ספיי-גייט (Spygate) – השערורייה הגדולה ביותר שידעה הפוליטיקה האמריקנית מעולם. שערורייה שאינה עוסקת בקנוניה הקשורה ליחסים בין טראמפ לרוסיה, אלא בקנוניה שיצר ממשל אובמה ביחד עם שירותי הביון ובתמיכת כלי התקשורת – כדי לרגל אחרי טראמפ ולפגוע במועמד לנשיאות ובממשל שלו.

רוצה לקבל תוכן איכותי היישר למייל שלך מדי שבוע?

הירשמו עכשיו לניוזלטר שלנו ובתור התחלה קבלו גישה לכתבה זו ולכל הכתבות באתר ל-24 שעות.

נא להכניס שם פרטי

נא להכניס שם משפחה

נא להכניס דואר אלקטרוני תקין

נא להכניס מספר טלפון תקין

הנך מאשר/ת קבלת תוכן מרחיב דעת ומעורר מחשבה ודיוור פרסומי מאת אפוק טיימס ישראל בעמ. אנו מתחייבים לא להעביר את הפרטים שלך לשום גורם אחר, ולשלוח לך רק תוכן רלוונטי.

התחברות למנויים רשומים

תודה! שלחנו לכם את סיסמת הכניסה לדואר האלקטרוני. המשך קריאה נעימה!